Jump to content

ÄR DET NORMALT ATT DET ÄR LITE SVÅRT ATT FÅ UR BACKEN


Peter Värnamo
 Share

Recommended Posts

Är spekulant på en bil med följande fel?

Bilen är en 1965 289+4växlad manuell svensksåld.

Enligt säljaren är det normalt att man får knuffa ur backen. :evil:

Tank o tempmätare visar 3/4 enkelt att laga enligt säljaren. Är detta enkelt att laga. Kostnad? :?:

Backljus fungerar ej. Svårt / dyrt att rätta till? :?:

Vatten läcker in i bagage. Kanske genom bakrutelisten?

Innertaket behöver bytas.

Hur gör man för att byta innertak? Behöver man plocka ur rutorna?

Vad kostar ett innertak? :?:

Skall en manuell bil vara billigare eller dyrare än en med automatlåda. Enligt vissa mer svårsålt med manuell. Vilken växellåda ger lägst varvtal i motorvägsfart?

Bagatell fel eller något som man bör dra av på priset?

:--

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

Jag har en 66:a med 4 vxl låda och backen går i och ur lika lätt som övriga växlar.

Dvs när den är kall går de aningen trögare, men inte mycket.

Det kanske är backljuskontakten som har lossnat och kommer i kläm, eftersom backljuset inte fungerar...?

Generellt tror jag att automatare är mer eftertraktade, men bara av de som aldrig fått göra fullgasväxlingar!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Enligt mig så är manuell mer attraktivt,, men det är en smaksak.

Finns inte så många manuella 4 vxl. jämnfört med automatlådor.

När det gäller växellådan och att få ur backen, så är det vanligt att man får byta bussningarna och justera armarna som sitter utvändigt på växellådan då de säkert inte är bytta på länge eller ev. feljusterade.

Backljus brukar sällan fungera och de behöver inte fungera på en besiktning.

Troligtvis kan det vara så att det är jordningsfel eller så är kablarna kapade invid lampan.

Tankarmatur kostar några hundralappar är lite grisigt att byta, men kan också vara fel i instrument på panelen med om det är så att andra mätare också är ur funktion eller visar fel.

Innertak kostar också några hundralappar, det går att byta utan att lossa fram/bakruta, men det blir bäst om du lossar rutorna också.

Särskilt om de listerna är uttorkade och du har läckage i bakrutan,, det kan också vara så att listen på backluckan helt eller delvis saknas.

Varvtalet är samma på manuell och automat på högsta växeln,,1:1.

Om bilen varvar mycket på 4:an kan det bero på att man ändrat utväxling på bakaxeln för att få den lite rappare från start.

Normal utvxl. är 2:8 eller 3:0.

Hittar du inga större fel på den än så, har du hittat en fin bil.

Rosten brukar annars härja hejvilt på en så gammal svensksåld bil.

Se upp för spackel lagningar ,, är golvet fuktigt fram så kan det tyda på att luftintaget är sönderostat och släpper in vatten i kupe'n, testa med att hälla lite vatten på gallret framför vindrutan,,,. Rost i balkar golv och under baksätet ovan främre bladfjäderinf. är vanligt.

Sist men inte minst,, kolla så att det sitter rätt motor i den.

Är 2:a bokstaven i chassinummret T eller J så skall det sitta en 6:a i den,, om det inte finns en notering om utbytt motor i det stora fältet nere på registreringunderlaget.

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej har en 65 cupe svensk såld så jag tycker du ska kolla att

all options är kvar rallypack,skivbromsar fram,konsol mellan

sätena samt 4portsförgasare b.l.a men jag har oxså lite problem

med mina växlar helst mellan 2-3an men har köpt nya

bussningar till växelådan som jag ska montera till våren

har även köpt ny bakrutelist p.g.a läckage ner i bagaget så

det är nog rätt så vanligt när bilen blir gammal.

Håller med att det är jävligt kul med manuell v-låda

Hälsningar Christer

PS gav ca60000 för min i sommras DS

Link to comment
Share on other sites

Hej Christer du måste haft tur om du hittar en bil för 65000kr Eller har du fritiden inplanerad i garaget närmaste åren :?::?::?:

Berätta gärna vad fick för de pengarna.Gärna med bild. :idea:

Den har rally pac, skivbromsar,konsol, bagage räcke och original 4v förgasare.

Hur kan man se att det är 4v förgasare?

Skall vara mycket fin enligt säljaren. Priset är 135000kr.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen jo jag håller med hade lite tur när jag fick den det priset

men jag körde med den ända fram till november innan jag ställde

in den, jo visst finns det lite rost i 1 dörr o 1 framskärm

+lite i skärmkanterna bak men motorn var nyrenoverad med alla papper på 90talet

hade bara gått ca600mil sedan det var gjort hade mest stått

i garage sedan 92 och tjejen som sålde den ville bara ha tillbaka

pengarna hon gav för den 1992 så ibland har man tur :D:D:D

PS ska kolla om jag har några kort bilen står tyvärr inte hemma

p.g.a renoverigen på 66an DS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...