Jump to content

Recommended Posts

Ford Corporate Blue används from 1966.

1965 års Mustang hade svart motor med guld/bronzefärgade luftrenare och ventilkåpor. Din polares Cougar skall ha Corporate Blue.

• 1 year later...
Jag fick tag på ett 4V insug som suttit på en 65a märkt C5xxxx

den har en nästan blågrön färg medans 302 blocket på min

70ia är ljusare blå. Fanns det två blå färger till motorn :!:

Sedan en fråga till det här insugen ser bra ut på utsidan

men legat lite fuktigt så det är lite rostrött innuti

Är det bästa att göra att försöka blästra det på insidan eller

är det någon som har något annat knep

Har själv två st. 428Cj motorer en från en 68 Shelby å den har den mörkare blå färgen "Orginal" å min SCJ motor (1970 Metuchen) har även den en mörkare blå nyans än den ljusare blå som satt på min sambos 351 69a mach1....å en bekant till mej har även han sin 351Cl mörkare blå "orginal"i sin 1970 Metuchen Mach 1...så det fanns olika nyanser blå även på 69-70

å alldeles säkert senare också...å det stämmer som Lars.O. å John redan påpekat att den heter "Corporate blue" 8) :boss

Frågan är "olösbar" och man bör därför ha ett pragmatiskt sätt att hantera den...Ford säger att "Ford Corporate Blue" användes.

På fabrikerna sprutade man uppenbarligen diverse olika nyanser av skäl som vi bara kan gissa. Verkar dessutom vara vanligare mellan 68-70, om jag skulle vpga mig på en uppskattning av alla inlägg jag läst om detta under åren.

Så här skulle man kunna göra om man skulle lackera sin motor:

Om motorn kan tolkas som bilens originalmotor, OCH har spår av sin originafärg. Måla den kulören.

Om man inte vet... motorn är borta, ommålad, what ever...måla Ford Corporate Blue - det är iaf inte "fel" färg.

Min egen motor är sedan länge sönderfrusen och bytt. Numera ommålad i en ljusare kulör. Jag fick tag i en luftrenare som jag vet suttit på en Metuchenbil med tillverkningsdag nära min. Således har jag låtit blanda till den kulören, som f.ö är väldigt lik - just det - Ford Corporate Blue ;-).

Håller med Mattias. Snyggt.

Sedan undrar jag om man på 60-talet, i flera olika fabriker och en enorm efterfrågan dvs "här gäller det att få ut bilarna", la så mycket tid på nyansen??

Säkert fanns en färgkod, men kan tänka att "blått som blått, spruta på grabbar. Där borta kommer visst -68orna. Skifta färgburkar". :--

Frågan är "olösbar" och man bör därför ha ett pragmatiskt sätt att hantera den...Ford säger att "Ford Corporate Blue" användes.

På fabrikerna sprutade man uppenbarligen diverse olika nyanser av skäl som vi bara kan gissa. Verkar dessutom vara vanligare mellan 68-70, om jag skulle vpga mig på en uppskattning av alla inlägg jag läst om detta under åren.

Så här skulle man kunna göra om man skulle lackera sin motor:

Om motorn kan tolkas som bilens originalmotor, OCH har spår av sin originafärg. Måla den kulören.

Om man inte vet... motorn är borta, ommålad, what ever...måla Ford Corporate Blue - det är iaf inte "fel" färg.

Min egen motor är sedan länge sönderfrusen och bytt. Numera ommålad i en ljusare kulör. Jag fick tag i en luftrenare som jag vet suttit på en Metuchenbil med tillverkningsdag nära min. Således har jag låtit blanda till den kulören, som f.ö är väldigt lik - just det - Ford Corporate Blue ;-).

Tog själv med ett insug till en färghandlare som ägde en sk.Spectrameter.. :idea: .. Hon skannade nyansen å fick fram ett recept å sen blandade hon en burk billack av lågprismärket DeBeer BeroCryl 2K med färgnummer CS44852. de ser då väldigt orginal ut....å visst blå som blå lite färg gör underverk.....målade själv en Pontiac motor i matt mörk blå metallic å det blev urtjusigt mot all krom..... :D .....Å Du Tobias! jag kollade i ditt album å de ser väldans snyggt ut....har du testat den Edelbroc förgasaren som sitter på din Motor? å isofall funkar den Bra? Törstig? Storlek?//"Micke" :boss

Nu när jag hittar tråden så passar jag med på å ställa en fråga

Har en Mach 1-71 351c 4v, motorn är röd men någon före mig har försökt penslat/sprayat det synliga med orginal blå när den satt på plats, så den är typ röd/blå nu.. om man ställer den mitt i Red Farmers (edsbyns bandy klack, hahaha) så skulle den inte märkas av.

Om man skrapar bort färg så är den röd ner till botten om man säger så, kan det stämma ? :?

Bilen är svensksåld med, kan de ha nå med saken att göra? troligen inte men ändå

Hej.

Den har nog varit rengord från blå

färg och målad röd, många gjorde

så i slutet 70tal. :)

Kanske ett sätt att få andra att tro

att det var en Cheva snurra. ;)

Hehe okej, tack för det oerhört snabba svaret :P

Då ska jag ta och leta rätt på lite orginal färg tror jag

Hej igen.

Jag vet att VOLVO använde Fords V8or till båt och

lastbil 60-70tal, dessa målades i samma röd som

B18-B20-B30. ;)

Så du tror att min motor använts te lastbilar??? :)

Då tror jag mer på ditt första svar :P

Jag kommer inte ihåg några Ford-motorer i Volvos lastvagnar, den enda med bensin-V8 jag minns är Volvo Snabbe med Volvos egen B36.

Den motorn användes också för båtar under 50- och 60-talen. I huvudsak har Volvo Penta använt Chevrolets V8:or sedan dess. Under mitten av 70-talet baserades AQ190A på Fords 302 och AQ240A på Fords 351 Windsor, men det är den enda Fordmotorn jag hittat i Volvo Pentas manualer (det finns naturligtvis alltid en chans att jag missat någon, men jag tror inte det).

När jag skulle lacka sidfyran i min Ford -32 stämde Penta-grön exakt. Fick senare veta att Ford-maskinen satt i båtarna och när sedan Volvo gjorde egna motorer behöll man Ford-nyansen.

Men det är en historia som inte har med Mustang att göra.