Jump to content

tomgång, tomgångsmotor ??


persalls

Recommended Posts

Hej!

Efter en veckas ägande bestående av 70 mils hemfärd efter köp, putsande och nu, en dags test, konstaterades att bilen, -95 5,0, känns kraftlös och tomgången hänger sig. I kväll tvättades MAF-enheten och tomgångsmotor skulle rengöras !

Med rengöringsmedel i tomgångsmotorn skulle jag "bara" motionera den lite och rörde på, vad jag trodde var en fjäder, med en skruvmejsel. Det visade sig vara en extremt skör "kropp" likt rn termostatventil, och naturligvis gick den sönder ! Monterade ihop grejorna och kunde konstatera att responsen i motorn är mycket bättre MEN tomgången ligger på ca 1800 rpm och även om man pluggar ur tomgåmgsmotorn stannar den där.

Vad tror/vet ni ?`Har jag dödat tomgångsmotorn när jag bröt sönder den , bara en lite bit men ändå..,eller skulle det kunna gå att kalibrera om tomgången under rådande omständigheter ??

/Mvh Per, nybliven, frustrerad, Mustang-ägare i Skåne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vem kan tänkas ha en sådan på hyllan ? inte mycket att klabba med om den inte är dyrare tycker jag ! var på väg ut att justera tomgång och TPS men kanske skall vänta med det då ?

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra, en tomgångsmotor är det som är trasigt men jag kan inte låta bli att prova med ny tomgångsinställning och tps-justering under dagen idag, annars kanske du har en tomgångsmotor också , eller ?

NÅgon som vet hur "inälvorna" skall fungera i en sådan ? fudersam över vad det som jag bröt sönder egentligen gör, eller fungerar !

Det ser ut som en fjäder men är en tunnväggig kropp av finmetall eller keramik...........syns i ett av de två hålen.

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

ja så kan man nog se på det. Det sitter en fjäder runt ventilskaftet och utan på detta sitter den här "bälgen" som omsluter och, förmodligen, tätar. Nu när jag har jaft sönder den strömmar det väl luft lite hur som helst antar jag ! Får ha tag i en ny, vet du om det finns någon i Malmö-regionen som kan ligga på sådana eller har Grufman någon hemma tro ?

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det nog bara ev. Hedbergs som har tillgång till det, och då tar det väl ett par månader att ta fram...deras lager ligger ju i Tyskland...

Jag hade nog hoppats mer på Grufman, jag stöttar dessutom gärna såna som honom som är aktivt hjälpsam här på forum och i verkligheten.

Jag kollade med en kompis som hade lite blandat liggande, men han hade visst gett bort det övre insuget han hade. Kolla med Osbyskroten eller liknande, vet inte om det är samma på vanarna, men skulle tro det.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej & tack för visat intresse !

Jag fick tag i en begagnad hos Osby. Eftersom bilen skall på rekond. i veckan var det bråttom och annars blev det som bäst en dryg veckas lev.

Nu är MAFen tvättad och IACén bytt. Tomgången är ok men är lite seg i returen, vet inte om det är avgasreningen som bråkar men den trillar i alla fall ned till rimliga nivåer igen. Rengöringen av MAFén var en rejäl effekthöjare och nu går den nog som det var tänkt en gång. Hittade ett gigantiskt spel i gaswiren, varför ???, som botades med en kortad gammal rörpinne(ca 12.13mm) och nu svarar den ju som en modern bil....mycket enkel moddifiering men säkert känd av Er. Tror knappt att fullt spjäll gått att uppnå med ursprungs settingen, skall det vara så ????

/Trevlig kväll, Per

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det löste sig. Har faktiskt inte reagerat på det du sa om gaswiren, ska kolla det nästa gång jag orkar pallra mig ner i garaget.

Då får man kanske se en blank o fin Mustang glida runt i Malmöområdet i sommar? Kommer du till MECA raceway så kom fram o hälsa om du ser min bil där.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det skall jag göra !

Jag är där ganska ofta, delvis eftersom jag jobbar på Meca, är platschef på Cypressvägen, men även därför att jag gillar nästan all motorsport.

Behöver du något av "brukskaraktär" är du välkommen ut till Cypress.

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

tjena!

välkommen i gänget! kul o se nya hästar dyka upp här i hemtrakterna,bor själv i smygehamn! du kommer väl på vårmönstringen på limhamnsfältet? snart dags för grönbete med kollegerna vetdu =)

jobbar du på cypressvägen kanske vi har råkats..jobbade nämligen förra sommaren på en viss firma ni är bekanta med..nere på sallerupsvägen!

mvh bosse

Link to comment
Share on other sites

tjena!

jag vet faktiskt inte datumet själv än..men det kommer väl ut på skånesidan eller i första klubbtidningen!

kommer bli kul!

japp,stämmer bra...gamla goa "bromsen"

mvh bosse

Link to comment
Share on other sites

nu e jag utfattig student med andra ströjobb..e bla på posten/tofta!

har fixat annat sommarjobb nu,annars hade det blivit bromsen igen.

vad har du för position på cypress?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...