Jonas Grankvist cmc2023 March 24, 2007 Report March 24, 2007 När man tror att man gör rätt så blir det fel.... Ville byta ut min Holleyförgasare mot en mkt finare Edelbrock 600cfm förgasare. Det är en polare till mej som har tagit hem ett gäng såna både med elchoke och manuell.. Hade ingen choke på min holley så jag köpte en med elchoke av polaren... Skulle byta idag när jag såg att de inte gick.. Den gamla var en 2port och edelbrocken är en 4portare... Den passar ju inte då... Vad säger ni?? Ska jag köpa en ny holley istället eller behålla edelbrocken o skaffa ett nytt insug så den passar.... Finns kanske adapter?? Förra ägaren säger att motorn är en 351W... Jag e så rudis att jag kan inte se skillnaden på dom så jag har utgått ifrån de... Skickar en bild på hur motorn ser ut just nu som den står... Har gammal bild me om ni vill se de.... Tacksam för all hjälp jag kan få.... Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 24, 2007 Report March 24, 2007 Hej.Min personliga uppfattning är att du om du har rådköper ett Edelbrock 4ports insug, kanske ett PreformerRPM. Men som det tidigare varit inlägg om så är inte en 600förgasare så vettig om du inte tänker göra något åtmotorn i övrigt. Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 24, 2007 Author Report March 24, 2007 Tack för ditt svar!! Jo.... Jag är lite inne på att skaffa mej ett insug för pengarna finns o gör ingen nytta på banken... MEN!! Kan det stämma att det är en 351W motor?? För jag behöver väl veta vad det är för motor om jag ska skaffa mej ett insug... ??En fråga till..... Med den gamla holleyförgasaren så drack bilen lite över 2liter/milen. Lite därför jag vill byta förgasare... Hur tror ni de blir med bränsleförbrukningen med Edelbrocken+insuget?? Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 24, 2007 Author Report March 24, 2007 SUCK!! Snälla kamrater.... Säg inte att detta me går åt pipan!Sitter här o tänkte på de remhjulen som jag har beställt hem till motorn... Nedre hjulen satte jag dit idag men jag fick göra tre nya hål för att den skulle passa. Nya 3hål och gamla 4hål. De gör inget tänkte jag... Men sen var de hjulet lite mindre i omkrets än de gamla... Kom på nu att de kanske påverkar ju fläktens flås, servopumpens tryck och generatorn laddning.... Påverkar detta ngt??? De här går ju verkligen inte som jag ville.... En fråga till då! Snälla orka med mej nu.... Jag beställde de remhjulen efter 351W som jag fått reda på... Ser ut att inte vara en 351W... Eller??? Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 24, 2007 Report March 24, 2007 Hej.Tror inte att det gör någon skillnad bara du får det att centrera, om det är en 351W eller någon av det mindre302 så är det lätt att kolla, blockhöjden är ungefär 1"högre på 351W vilket b.l.a. gör att 351W blir något bredare på ovansidan mellan topparna. Kan vara svårt att beskriva med ord lättare på bild,jag har försökt att se på dinna bilder, jag skullevilja att du tar en närbild på den sidan som du harmonterat tändspolen. Ta bilden så att det går att se där toppen möter blocketstrax under tändspolen. Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 24, 2007 Author Report March 24, 2007 Allvar??!! Härligt! Då ska det inte vara några problem med att använda en Edelbrock 600cfm... Då e det bara ett insug som ska inhandlas.... Har hittat denna.... http://shop.streetparts.dk/product.asp? ... b=0&page=1Dom har en annan me.... Men den passar kanske inte en 351WTack för all tålamod!! Citera
Leffe N cmc712 March 24, 2007 Report March 24, 2007 Lyft på en av ventilkåporna, det är ingjutet i topparna om det är 302 eller 351. Citera
MrTurbo_1645 March 25, 2007 Report March 25, 2007 Det finns ju 351w med tvåportare så det är ju ingen konstigt. Räkna antalet bultar insuget sitter med annars. Lite i smyg kan jag ju meddela att jag har två insug liggande, ett original 4ports insug till 351w men vill egentligen inte sälja det löst då det är matchportat med mina 351w -70 toppar. http://www.mustangpower.se/351/08/08/Bild004.jpg Möjligen att du kan få "hyra/låna" det över sommaren eller till du skaffat ett annat insug. Men har även ett flång nytt FMS insug. http://www.mustangpower.se/mustang15/02/02/Bild024.jpg (det du länkar till passar ej btw) Vad tar "din polare" för en 600cfm förgasare då? Har själv klurat på en. Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 25, 2007 Author Report March 25, 2007 Det finns ju 351w med tvåportare så det är ju ingen konstigt. Räkna antalet bultar insuget sitter med annars. Lite i smyg kan jag ju meddela att jag har två insug liggande, ett original 4ports insug till 351w men vill egentligen inte sälja det löst då det är matchportat med mina 351w -70 toppar. http://www.mustangpoer.se/351/08/08/Bild004.jpg Möjligen att du kan få hyra det över sommaren eller till du skaffat ett annat insug. Men har även ett flång nytt FMS insug. http://www.mustangpower.se/mustang15/02/02/Bild024.jpg (det du länkar till passar ej btw) Vad tar "din polare" för en 600cfm förgasare då? Har själv klurat på en. Jag fick det till 12bultar på bilderna jag tagit.... Jag fick pynta 3000kr för en 600cfm med elchoke.... Vet ej vad han tar för andra... Dom är snart slut iallafall... Om jag ger dej ett bra pris för insuget då?? Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 26, 2007 Author Report March 26, 2007 Jaha.... Då har jag beställt ett nytt insug. De som jag länkade i början av inlägget. Man hade ju en 302 och inte en 351W. Tog av en ventilkåpa för att vara säker innan man gör några dumheter... Eller fler... Passade på att beställa nya kromade ventilkåpor. Kostade bara 500kr hos dom på den danska sidan. Beställde detta igårkväll och de har redan skickat grejorna enligt mejl... Frakt på knappt en 500ring... Allt kommer väga runt 11kg.. Billigt tycker jag!! Citera
Stanley March 26, 2007 Report March 26, 2007 Se upp! vad jag förstått så passar 351W toppar på en 302 så du kan inte läsa på topparna vad du skall ha för insug. Du har tydligen en 351W, enligt Lars O, så då borde du köpa ett insug som passar på 351W, 302 insuget kommer att bli för smalt. Är inte det rätt uppfattat från en som har en cleveland?Stanley Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 26, 2007 Report March 26, 2007 Hej.302 insug passar INTE det är för smalt, samma problemfast tvärt om är det med ett 351W insug på 302, för brett. Lyft på insug, under det står det id, vilket block det är. Citera
Nenne March 26, 2007 Report March 26, 2007 Det enklaste sättet att skilja på en 302:a och en 351 Windsor är ju att helt enkelt kika på blocket. Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 27, 2007 Author Report March 27, 2007 Oj.... Oki! Tyckte jag kunde vara säker då jag kollade numret under ventilkåpan o sen på chassienumret vad som satt i som ny.... Båda stod det 302 motor... Grejorna är beställda så de e på väg... Ska gå på motorn på fredag o plocka av insuget för de kan jag ju ändå inte ha.. Så vi ser då.. Återkommer o tack så länge! Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 30, 2007 Author Report March 30, 2007 Hämtade ut insuget idag och körde ut till garaget för att montera... Såg direkt att de stämde inte. Nya insuget var mkt mindre så jag plockade av de gamla och under stod det 351 W--..... Det var två bokstäver till som jag inte kommer ihåg just nu. Så det måste ju bara vara en 351W motor som sitter i. Eller??? Om det finns ngn som letar ett nytt insug till en 302 kan få köpa mitt lite billigare än vad jag gav... Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 30, 2007 Report March 30, 2007 Hej.En vis man sa något om 351W förut, du har en 351a ochdet är inte ovanligt att man skruvar på 302 toppar, det kan i vissa fall ge ett upplyftade resultat. En annan variant som förr var vanligt var att montera289 4V toppar på en 302 botten och på det viset fålite extra knuff utan att det kostade en massa. Citera
Jonas Grankvist cmc2023 March 31, 2007 Author Report March 31, 2007 Hej.En vis man sa något om 351W förut, du har en 351a ochdet är inte ovanligt att man skruvar på 302 toppar, det kan i vissa fall ge ett upplyftade resultat. En annan variant som förr var vanligt var att montera289 4V toppar på en 302 botten och på det viset fålite extra knuff utan att det kostade en massa. Man lär sig så länge man lever...... Nu blir det att montera ihopa de gamla grejorna så man får köra lite nästa vecka... Så beställer jag ett nytt insug ifrån Summit.. Ska väl vara denna då eller???? http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuSå att grejorna blir rätt denna gången... Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 1, 2007 Report April 1, 2007 Hej.Det blir säkert bra med ett Edelbrock Preformer, jag harbara goda erfarenheter av detta insug. Citera
Jonas Grankvist cmc2023 April 15, 2007 Author Report April 15, 2007 Så här såg det ut när jag lämnade garaget idag.... http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... CT0715.JPGSka inhandla ett Edelbrockfilter nu i veckan.... Den har startat o behöver lite justeringar innan man får ta en tur.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 15, 2007 Report April 15, 2007 Hej.Det ser mumsigt ut hoppas det ger vad det lovar ellervad du förväntar dig, i vilket fall så tror jag att du blirnöjd. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.