Jump to content

Bromsservo konventering på en 65:a med skivbromsar


Recommended Posts

Hur gör man för att bygga om romssystemet så att man får servo bromsar. Bilen har 289+4växlad manuell och skivbromsar.

Bilen har 67ans huvudbromscylinder.

  • Finns det något som passar rätt av? :?:
    Behöver jag även byta huvudbroms cylinder? :?::?:
    Finns det någan annan lösning för mer lättjobbade bromsar? :?::?:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej.

Byta bromspedalen är inte ett måste men ger som

Jan också menar en mjukare tryck känsla. 8)

Det går att få en mjukare känsla genom att använda

silikonbromsvättska påverkar inte bromsegenskaperna,

alltså inte sämre bromsar eller bromsverkan. :?

Huvudbromscylindern är helt rätt som ombyggnad på

en 65-66, dels för att den har uppdelade kretsar, en

främre och en bakre. 8)

Servoklockan som sitter monterad på 67 är däremot

lite stor och är svår att få plats med men som Tommy

skriver finns det en eller ett par som är gjorda för att

passa 65-66. :roll:

Kolla även att din huvudbromscylinder är den rätta för

skivbromsar fram, det finns några som använt den till

trummor och då också fått mixa lite med bromstryck

för att få balans. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt, kombinationen skivor och servo fanns inte att få förrän -67. Dom bilar som hade servo 1965-66 (samt trummor alltså) hade samma bromspedal som bilar utan servo. Det var istället en hävarmshistoria som gav rätt utväxling mellan pedal och servo (se bild här tex: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=2005R+01 ).

Tyvärr vet jag inte vad du ska använda för delar för att lösa ditt problem.

Link to comment
Share on other sites

Tjena jag monterade en servo som jag köpte från npd i sommeras

och den funkar jätte bra jag bytte ej ut bromspedalen för jag hade

ju skivor på min oxså. Mycket lättare att få hejd på bilen nu slipper

att stå upp o bromsa. :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kan gå att lösa utan servo också.

Finns rätt mycket man kan trixa med när det gäller bromsar. Beroende på hur lätt trapad broms du vill ha så kanske det kan fungera med en annan huvudcylinder och en ombyggd bromspedal?

Annat slag, annan volym, annan hävarm osv...

Vill man rejsa till det så bygger man bromsvåg annars fungerar väl även en bromsreduceringsventil.

Sedan får man ju ta med skivor och ok i beräkningarna men mussen är ju ingen tung bil så det borde ju gå att lösa?

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter jo vi har ju nästan exakt samma bilar tillverkade samma

dag o allt eftersom jag är kompis med föregående ägare vet jag

det.så det är inga problem att montera servo på en 4 växlad manuell

blev mycke lättare att trampa på hejdarna efter servo montaget :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...