Peter Värnamo March 31, 2007 Report Share March 31, 2007 Hur gör man för att bygga om romssystemet så att man får servo bromsar. Bilen har 289+4växlad manuell och skivbromsar.Bilen har 67ans huvudbromscylinder.Finns det något som passar rätt av? Behöver jag även byta huvudbroms cylinder? Finns det någan annan lösning för mer lättjobbade bromsar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax April 1, 2007 Report Share April 1, 2007 NPD (Nationalpartsdepot)har en servo som skall passa manuella 64-66:or. Ladda hem hela deras katalog eller bara "brakes delen" från nätet,,,,,Du kan använda din gamla bromscylinder från -67.http://www.npdlink.com/modules.php?name=Mustang_Catalog&file=index&func=downloadmvh Tommy Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Värnamo November 23, 2007 Author Report Share November 23, 2007 Måste man byta pedalen?Någon som provat NPD:s paket. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 November 23, 2007 Report Share November 23, 2007 Du bör nog byta pedalen annars får du en för vass broms Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 November 23, 2007 Report Share November 23, 2007 Hej.Byta bromspedalen är inte ett måste men ger somJan också menar en mjukare tryck känsla. Det går att få en mjukare känsla genom att användasilikonbromsvättska påverkar inte bromsegenskaperna,alltså inte sämre bromsar eller bromsverkan. Huvudbromscylindern är helt rätt som ombyggnad påen 65-66, dels för att den har uppdelade kretsar, enfrämre och en bakre. Servoklockan som sitter monterad på 67 är däremotlite stor och är svår att få plats med men som Tommyskriver finns det en eller ett par som är gjorda för attpassa 65-66. Kolla även att din huvudbromscylinder är den rätta förskivbromsar fram, det finns några som använt den tilltrummor och då också fått mixa lite med bromstryckför att få balans. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Värnamo November 23, 2007 Author Report Share November 23, 2007 Observera att min bil har haft skivor från början.Min bil har ju manuell växellåda.Vad för bromspedal skall jag använda.Enligt all litteratur så finns det ju inte kombinationen manuell+ skivor+servobromsar+v8 i original utförande från fabrik. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S November 24, 2007 Report Share November 24, 2007 Du har rätt, kombinationen skivor och servo fanns inte att få förrän -67. Dom bilar som hade servo 1965-66 (samt trummor alltså) hade samma bromspedal som bilar utan servo. Det var istället en hävarmshistoria som gav rätt utväxling mellan pedal och servo (se bild här tex: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=2005R+01 ).Tyvärr vet jag inte vad du ska använda för delar för att lösa ditt problem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
zebben57 November 24, 2007 Report Share November 24, 2007 Tjena jag monterade en servo som jag köpte från npd i sommerasoch den funkar jätte bra jag bytte ej ut bromspedalen för jag hade ju skivor på min oxså. Mycket lättare att få hejd på bilen nu slipper att stå upp o bromsa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PonyPower November 24, 2007 Report Share November 24, 2007 Hmmm, kan gå att lösa utan servo också.Finns rätt mycket man kan trixa med när det gäller bromsar. Beroende på hur lätt trapad broms du vill ha så kanske det kan fungera med en annan huvudcylinder och en ombyggd bromspedal?Annat slag, annan volym, annan hävarm osv...Vill man rejsa till det så bygger man bromsvåg annars fungerar väl även en bromsreduceringsventil.Sedan får man ju ta med skivor och ok i beräkningarna men mussen är ju ingen tung bil så det borde ju gå att lösa? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus November 24, 2007 Report Share November 24, 2007 hejjag monterade bromsservo på sensommaren det enda jag behövde göra var att modifera tryckpinnen i servon så pedalen la sig i rätt läge. betalde 1250kr för min servo tyckte det var helt ok Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Värnamo November 24, 2007 Author Report Share November 24, 2007 Zebben monterade du bromsservon på en bil med manuellväxellåda?Det är nämligen NPDs grejer jag funderat på, alternativt om det går att få tag i något i sverige.Vill få bilen mer lättbromsad, kör ej racing eller på bana. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
zebben57 November 24, 2007 Report Share November 24, 2007 Hej Peter jo vi har ju nästan exakt samma bilar tillverkade sammadag o allt eftersom jag är kompis med föregående ägare vet jag det.så det är inga problem att montera servo på en 4 växlad manuellblev mycke lättare att trampa på hejdarna efter servo montaget Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
berne November 28, 2007 Report Share November 28, 2007 På bilen sitter monterat 67:ans huvudbromscylinder, med tvåkrets. Men det vet du naturligtvis redan Peter. Bara som en upplysning. hälsn Berne Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.