Lasse CMC 1263 April 22, 2007 Report Share April 22, 2007 Hej!Min hastighetsmätare visar 10 km fel. Kör jag i 90 visar mätaren 80.Vet att detta beror på antalet splains på axeln i lådan. Det finns nya Speedometer Gears att köpa hos Mustang Plus. Med 16, 17, 18, eller 19 "tänder". Nu undrar jag om någon vet om jag skall ha flera eller färre "tänder" för att mätaren skall visa rätt? ( Mätaren visar alltså för lite)MvhLasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne April 23, 2007 Report Share April 23, 2007 Färre.Nytt drev = gammalt drev * avläst hastighet / verklig hastighet Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 April 23, 2007 Report Share April 23, 2007 Jag köpte en GPS förra veckan så jag kan hitta hem Då jag kollar mot ett par bilar så verkar de flesta mätare varaglädjemätare visar lite för mycket mot den verkliga hastighetenKanske gör biltillverkarna så här med flit Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne April 23, 2007 Report Share April 23, 2007 Ja, antagligen. De försöker väl slippa stämningar (i t.ex. USA) från folk som blivit haffade för fortkörning av polisen pga av att mätaren visar fel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 23, 2007 Report Share April 23, 2007 Hej.Det är inte ovanligt att däcksdimensionen och fälgar påverkar hastighetsmätaren, en av minna tidigare Mustanger fick 14" monterade, var original utrustad med 15" den visade hela 20 kilometer fel när jag körde 70 så tyckte jag att alla andra som körde 70 körde på tok för sakta, inte föränn min fru tog volvon ochkörde före mig i 70 förstod jag. Som tur var var det mindre med fartkameror då än detär idag. Att det blev 14" istället för 15" var för att 15" fälgarnaförsvann till någon annans bil, jag fick 14" av en Mustangvän som köpte nya till sin. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 April 23, 2007 Author Report Share April 23, 2007 Jag hade förrut en växellåda från -65 och då visade mätaren 10 km fel. När jag sedan satte i en låda från -70 visade mätaren rätt. Nu har jag åter satt i en nyrenoverad låda från -65 och då visar mätaren 10 km fel.Så det måste ju bero på lådan!?Lasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 23, 2007 Report Share April 23, 2007 Hej.Ja i ditt fall är det säkert så, du har antagligen rätt pårullomkretsen, du har ju 14" styled steel som ävenfans 1965 då lite anorlunda utförande men fortfarande 14". Det är rätt att växelådan styr hastighetsmätarenmed vajer o drev, inte ovanligt att kombinationen fel drev i lådan och fel däcksdimension på exempelvis på 14" fälg också kan påverka den angivna hastigheten påmätaren, oftast hittar man det ena och glömmer detandra eller tvärt om. Det JAG vill mena är att om du byter däck till större ellermindre rullomkrets än original oavsett 14-15" så kanockså detta påverka utslaget på hastighetsmätaren. Det är inte lätt, kolla drev jungeln, bifogade bilder. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 April 23, 2007 Author Report Share April 23, 2007 Hej igen!Jag hade samma däck och fälgar med -70 lådan som nu. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 23, 2007 Report Share April 23, 2007 Hej.Byt drev, du kan väll flytta övr det från 70 lådan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 April 23, 2007 Author Report Share April 23, 2007 Om du menar drevet på vajern så har det varit samma hela tiden.Det är det drevet som jag sett att det finns olika många "tänder"på.Om du menar något drev i lådan så har jag inte -70 lådan kvar. MvhLassse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 23, 2007 Report Share April 23, 2007 Hej.OK då är det samma vi språkar om, vilken färg ärdet på det plastdrev som du har nu, det finns ävenett id nummer på drevet, starka glasögon är bra omdu skall kolla det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 April 23, 2007 Author Report Share April 23, 2007 HejJag skall kolla i morgon, tror drevet var gult (ev.vitt).Hör av mig i morrn.MvhLasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 April 26, 2007 Author Report Share April 26, 2007 HejSå här ser mitt plastdrev ut.Det är 19 "kuggar". Nya drev finns hos Hansen såg jag.Nu är frågan: Vilket drev skall jag köpa, ett med 16, 17, eller 18 kuggar?(Nu visar mätaren ca 10 % fel.)Mvh Lasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 26, 2007 Report Share April 26, 2007 Hej.Jag vet inte priset på drev, tror i alla fall att duskall gå ner till 18, prova, om det inte är dyrtså kan du köpa ett extra och ta ett steg ner till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 April 27, 2007 Author Report Share April 27, 2007 Nja. Dom kostar 350:- stLasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 April 27, 2007 Author Report Share April 27, 2007 Nu skall jag pröva ett drev med 17 "kuggar". En jobbarkompis räknade ut det så här: 19 (kuggar) X 0,9 (90 % rätt) = 17,1Vi får se om det stämmer. Lasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 27, 2007 Report Share April 27, 2007 Å fy f-n det är rena ockerpriset för ett nylondrev, jag skallkolla vilka jag har, har jag något, så skall du få det motportokostnad om du behöver, testa och hör av dig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 28, 2007 Report Share April 28, 2007 Å fy f-n det är rena ockerpriset för ett nylondrevJaa, det är det och det är inte de enda de försöker ta ut max på. Det finns i stort sett aldrig någon anledning längre att köpa någonting i Sverige. Det går ju knappt fortare att få hem ens en gång.Jag har en Hansen katalog, nr.15, med prislista från 2003-05-25. Jag har frågat på ett par förgasardelar och de hade höjt priset väldigt mycket, kanske 50%. Jag tror inte dollarn var lägre då än nu heller, snarare tvärt om. Den sjönk väl för att vara ganska låg vinter 2003/2004 om jag kommer ihåg rätt. Då låg den ungefär som nu.Jag har köpt flera ggr. från USA, oftast med Internet men även snackat med dem och gjort ändringar eller haft frågor om ordern. Jag har aldrig haft bekymmer. Väldigt bra service på de ställen jag handlat på, t.ex. Summit, Jegs, Mustangsunlimited, Century Performance och någon till.Med risk för att få på käften så undrar jag ändå... varför skall man betala dubbla priset här hemma? Och då menar jag dubbla priset på det jag betalat tull och moms på Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 29, 2007 Report Share April 29, 2007 Hej.Jag håller med du, det är mycket lätt att beställa vad manbehöver från landet där Ford Mustang tillverkas, dessutomär det som sagt billigare och ibland t.o.m. snabbare lev. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PonyPower April 30, 2007 Report Share April 30, 2007 Kan bara inflika att amerikaner ofta är mkt "service minded" och trevliga. (Inte alltid men man kan ju inte vänta sig att 100% av befolkningen skall vara charmtroll...) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax April 30, 2007 Report Share April 30, 2007 Håller med om att just dreven är otroligt dyra.På NPD kostar dom mellan $ 5.75-13.Går att beställa ett gäng och ändå bli billigare än ett från Svedala.Frakten blir inte dyr heller då de går i ett vadderat kuvert.mvh Tommy Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel_sandberg April 30, 2007 Report Share April 30, 2007 Nu skall jag pröva ett drev med 17 "kuggar". En jobbarkompis räknade ut det så här: 19 (kuggar) X 0,9 (90 % rätt) = 17,1Vi får se om det stämmer. Lasseden uträkningen låter ju faktiskt ganska vettig.. började skriva ett svar med en liknande uträkning innan jag såg att det fanns en andra sida Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 May 5, 2007 Author Report Share May 5, 2007 Nu har jag satt dit ett 17-drev och nu visar mätaren rätt! "Exakt" är väl att ta i, men det stämmer bra vid 50, 70 och 90. I 110 visar mätaren ca 105 men det får jag leva med. (inte så skönt att åka i den farten ändå)Lasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts