Jump to content

Mach1 - Bakre sidoljus lyser icke!


Nenne

Recommended Posts

Om sidomarkeringarna lyser med rött ljus är de olagliga i Sverige så de flesta har dem urkopplade (åtminstone vid besiktning). Ingen blinkers i dem såvitt jag minns utan bara fast sken med parkeringsljuset påslaget.

Nu har ju nyare Volvo röda lysdioder riktade åt sidan och det ska bli intressant att se hur noga polis och bilprovning kommer att vara i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Göran.

Har du kollat om kabel finns kvar till sidomarkeringen,

de Mach1 or som såldes i Sverige genom någon Ford

återförsäljare eller annan auktoriserad åtrförsäljare blev

tvungna att klippa av kablarna enda intill kabelstam, detta

för att det inte skulle gå att återkoppla. :(

Vanligast annars är att lampan är bortplockad och då

oftast på bilar som kom in privat. :)

Tidigare bytte man också ut sidomarkeringsens glas till

gult samma som fram men det var ett fåtal som fick detta. :roll:

På min fd Mach1 72 var båda sidomarkeringarna bak

utan kabel och även sportslamps i grill fick kablarna

avklippta intill fördelning i kabelstammen, jag letade

upp platsen där kabeln var avklippt och lödde på nya

kablar, lamphållare finns att köpa på Hansen. 8)

Senast som jag besiktade med röda sidomarkeringar bak

som lyste så var det ingen komentar, även fast jag beklagade

att dom lyste och att jag glömt att koppla bort dessa,

komentaren från besiktningsman var bara, spelar ingen

roll du har väll sett långtradarna på våra vägar idag, där kan

man snacka om för många onödiga lampor. ;)

Link to comment
Share on other sites

Blinkers på sidan är nog inte så bra. Bättre med sidomarkering.

Sedan gäller andra regler för bilar äldre än -75.

78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.

Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.

:--

Link to comment
Share on other sites

Det är numera helt lagligt att ha röda positionsljus på bakflyglarna.

Jag fick nedslag i en flygande kontroll med min -69:a.

När jag sedan ombesiktigade så sa dom att reglerna var ändrade, det var bara polisen som inte hängde med.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra, har Du någon aning om vilken föreskrift i Vägverkets författningssamling som ändringen står i? Jag har letat både länge och väl men inte lyckats hitta något på vägverkets hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Lite om det som står i papprerna. Fast vad som gäller för bil kortare än 6 m kan man ju fundera över. Och rött åt sidan verkar inte förbjudet??

Smaklig läsning nu.

5 § Fordon får inte ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.

Sidomarkeringslykta, Övergripande krav

91 § Buss och lastbil vars längd överstiger sex meter, med undantag för chassier för bussar eller lastbilar som inte är färdigbyggda, skall ha sidomarkeringslykta/-lyktor som avger orangegult ljus åt sidan. Buss av 1972 eller tidigare års modell får även ha endast en sidomarkeringslykta.

Släpvagn skall ha sidomarkeringslykta/-lyktor som avger orangegult ljus åt sidan.

Installationskrav

93 § Sidomarkeringslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm. Behövs det på grund av fordonets konstruktion får lägsta höjden minskas så mycket som behövs och högsta höjden ökas till högst 2 100 mm.

94 § Sidomarkeringslyktas placering i längdled får vara högst 2 000 mm framifrån och högst 2 000 mm bakifrån. Släpvagn vars längd inte överstiger 6 m behöver inte uppfylla kravet om högst 2 000 mm framifrån.

Buss av 1972 eller tidigare års modell som är försedd med endast en sidomarkeringslykta skall ha denna placerad på den mittersta tredjedelen av varje sida på bussen.

97 § Sidomarkeringslykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets positionslyktor är tända.

Krav enligt 92 § 3

98 § Sidomarkeringslykta skall ha en ljusstyrka av minst 4 cd mätt i lyktans symmetriaxel. Ljuset skall i olika riktningar ha minst den styrka i cd som anges i nedanstående schema.

100 § Ljusstyrkan får inte i någon riktning överstiga 60 cd.

Sidomarkeringsreflex, Övergripande krav

101 § Bil vars längd överstiger sex meter skall ha sidomarkeringsreflex-/reflexer som vid belysning återkastar orangegult ljus åt sidan.

Släpvagn skall ha sidomarkeringsreflex/-reflexer som vid belysning återkastar orangegult ljus åt sidan.

Sidomarkeringsreflex på fordon av 1986 eller tidigare års modell får vara typgodkänd av Trafiksäkerhetsverket.

106 § Sidomarkeringsreflex får kombineras med sidomarkeringslykta.

Klämmer in lite om bilbälten åsso.

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.

Har väl en länk någonstans i datorn om någon intresserad. Säker 100 sidor..

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Jag har lixom dom flesta alltid kopplat ur mina röda sidomarkeringar när jag besiktat... så för två år sen när jag skulle besikta hade jag glömt det... fast då sa besiktningsmannen att det va ändrade regler och att man numera fick ha dom, MEN då fick jag nerslag på att jag hade fel färg på sidomarkeringar fram :( och det är ju mina blikersar som går "runt hörnen" fram på cougarn och dom lyser gult när man kör och blinkar när man blinkar...:)

jag ifrågasatte det och då va det en ny regel oxå...att man numera inte fick ha gult åt sidorna fram :twisted:

jag bråkade lite och undrade vad han tyckte att jag skulle göra åt det, och förslagen jag fick va följande

1. --"gå in på den lokala biltillbehörsbutiken och hör om det finns vita blinkersglas till bilen, det är ju så poppulärt nuförtiden ... och vita sidomarkeringar får man ha åt sidan fram"

JO TJENA.... - "Hej farbror mekonomen, jag vill beställa vita blinkersglas till en -71 Cougar"---- hihi

2. --"tejpa över glasen och sätt fast en sidomarkeringslykta från en släpvagn på skärmen..."

NJAAA skulle inte tro det....... GRRRR

3. --"kapa ur en bit av blinkersglaset och limma in en vit bit, så att det lyser vitt åt sidan"...

NJAAAAA tror inte det heller..... GGGGGGRRRRRRRRR-2

det slutade med att jag helt enkelt tjatade bort det... fick tala med stationschefen osv.. och dom insåg kanske hur dumt det lät..

nu är det dags för besiktning igen ...få se vad dom säger den här gången..

Olov

Link to comment
Share on other sites

Klämmer in lite om bilbälten åsso.

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Detta känns lite märkligt Trepunktsbälte i en cab från -70 som krav

hade inga problem då jag besikta för 2år sedan ej heller mina röda bakre sidomarkeringsljus. Fast jag hade iochförsig en mycket bra besiktningsgrabb som hade överseende med vissa vägegenskaper

(släppte man ratten i höger eller vänster sväng förblev den där) ;)

Det jag menar är om bilen orginal är utrustad med midjebälte kan de väl inte kräva en "uppgradering" till trepunkt.

Link to comment
Share on other sites

... utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte ...

Verkar finnas lite utrymme för tolkning vad gäller kabriolet och trepunktsbälte.

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta.

Har läst lite i den där skriften som finns om att bygga egna fordon. SFRO Bygghandbok. När det gälller bilbälten så måste man ha godkända bälten.

Då blir min fråga, var skaffar man godkända midjebälten till en Cougar eller Mustang Cab -70 års modell, som importerades till Sverige -77 och alltså egentligen inte behöver ha några bälten? Kan jag ha vad jag vill där?

Jag hade tänkt skaffa ett par bälten fram. Nu har jag bara två midjebälten bak. (Volvo bälten :oops::? )

Angående positionsljus så vill jag nämna min variant, nu när redan en annan Cougarägare varit framme :)

Jag har orange rektangulära "positionsljus" på framskärmarnas sidor som också blinkar med blinkersen. Framåt blinkar det vitt i samma ljuspotta som parkeringsljuset, för övrigt exakt samma som många Mustanger har.

På bakskärmarna är de röda och blinkar också med blinkersen. Sekvensiellt tillsammans med de andra lamporna i rampen bak. (imponerande grant :D )

Besiktningen klagade inte förra året. Man skall väl för f*n inte behöva bygga om en entusiastbil och karva ut egentillverkade plastlyktglas i olika kulörter för vart år det kommer nya bestämmelser!? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Enklast när man besiktigar och får ett nedslag, är ju att hänvisa till undantagen för bilar innan typ -74 års modell. Då måste besiktningsmannen visa att detta inte stämmer.

Ibland får man intrycket att de fäller "för säkerhets skull".

Ett exempel; jag hade in gammal privatimporterad japanare från USA. Han fick inte in den i sin handdator vid avgaskontrollen. Ville därför underkänna bilen! Då jag påpekade att resultatet på skalan var ca noll, dvs avsevärt bättre än de svenska kraven, kunde kan inte underkänna! Efter några minuter skrev han någon kod i datorn och bilen godkänd!

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Vart invinkad av polisen idag vid liljeholmen för dom kollade generellt körkort och nykterhetstest. Det var trevligt polisen var ung o trevlig, han gillade bilen så allt var frid o fröjd. Jag var tvungen att fråga om sidomarkeringsljusen iom att hans humör var på topp, samtidigt som jag påpekade att volvon framför som har tre röda dioder som lyser på sidan bak. Han sa att

-Aj fan det har jag inte tänkt på, men har volvon det så måste det vara ok. Det skulle vi inte kunna bötfälla.

Kul va det iaf, sen får vi se vad en äldre polis säger.....Hummmmm....

Ha det, Mustang lovers

Link to comment
Share on other sites

Jag besiktade min bil i måndags och frågade speciellt om sidomarkeringarna

Det är lagligt med röda sidomarkeringar och JA de får lysa rött.

Fram är det Okej med vitt glass bara lampan är orange

Läste detta själv på besiktningsmannens PC som han visade upp och beskrev

Föresten var besiktningsmannen Cougar ägare! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du får inte ha gul p-lampa, vill du ha gul lampa kvar

så kan man byta ljusinsattsen huvudstrålkastaren till

en som har urtag parkeringslampa. 8)

Dessa finns att köpa och jag har själv använt mig

av den typen, alla trådar kvar bara gjort omkoppling

med en extra kabel från p-ljuskontackten bakom

sandplåt. :roll:

Dra isär den tvåpoliga kontackten och sätt ihop den

med den piggen som är till blinkers, koppla in ditt nya

p-ljus på den fria kontackten med ett rundstifft Abiko. :shock:

Inget sönderklippt och nu kan du byta till anntingen vit

parkering i strålkastre eller gul parkering under stötfångaren

med ett liten egentillverkad dubbel kabel kan du köra med

parkering på båda plattserna 8) , lätt att ändra för besikning

eller om Harry Haffa kommer på dig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt. Bara säga att ni kontrollerat färgen enligt CIE och så rabblar ni nedan data. Då måste ju besiktningsmannen göra egen mätning för att motbevisa.

( sedan att jag själv inte hajar vad som menas spelar väl ingen roll??)

7 § Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internationella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsystemet.

För gult ljus gäller följande gränser

1. Gräns mot rött y ³ 0,138 + 0,580x

2. Gräns mot grönt y £ 1,29x – 0,100

3. Gräns mot vitt y ³ -x + 0,966

4. Gräns mot spektralt ren färg y £ -x + 0,992

För orangegult ljus gäller följande gränser

1. Gräns mot gult y £ 0,429

2. Gräns mot rött y ³ 0,398

3. Gräns mot vitt z £ 0,007

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...