Jump to content

Bilen "hostar"?!?


flames^

Recommended Posts

Det är så att bilen har börjat bete sig ganska underligt, på låga varv mellan 1000-1500 så "hostar" den till och skakar lixom.

Har inte riktigt hittat va som kan va problemet.

Är det någon annan som vart med om nått liknande???

Det är fruktansvärt irriterande iaf.

Link to comment
Share on other sites

är det under gaspådrag eller vid jämnt varvtal utan last?

Det kan vara spridarna som behöver rengöras, luftmängdsmätaren, tomgångsmotorn... Har du kollat TPS värdena? Gammal bensin? Kassa stift/kablar? Jordning?

Sorry, men vag beskrivning ger vaga svar vid felsökning...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

tjaba!

det är vid lättare jämn gas som de blir så vid de låga varven.

jag har bytt stiften, luftfilter, soppan o oljan/filter.

har ju ingen större mekk vana så ja e väl lite dålig vid felsökningen :D

Link to comment
Share on other sites

det där känner jag ingen om man ligger på 5an växel typ i 90.

Hur vet man om tomgångs motorn är trasig? Några speciella fenomen?

Minn vill ju hålla kvar varvtalet man kör på och segar ner till 7-800 varv och ibland funkar det klockrent.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det kan vara det.

Men på min 95a GT så gjorde jag rent MAF tråden med topps och kontaktspray. Tråden va alldelles svart.

När jag var klar så va det som en helt ny bil.

Kan vara smart och kolla den. Det är dessutom enkelt. Va bara försöktig med toppsen så du inte pajar tråden.

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

ahaaaa!!

måste ta o kika på de. e ju alltid bra o få reda på tips från folk som löst problem så man vet vad man kan göra för att få bilen att gå bättre =)

tackar

Link to comment
Share on other sites

ahaaaa!!

måste ta o kika på de. e ju alltid bra o få reda på tips från folk som löst problem så man vet vad man kan göra för att få bilen att gå bättre =)

tackar

Gör det, hoppas det är den.

Låt oss veta.

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har jag testat det mesta inkl. stift, kablar, rotor o fördelar lock. även försökt rengöra mafen men jag är inte hundra på om de gick!

Trots detta så dummar sig bilen, vid låga varv så rycker den, och gasen tar väldigt dåligt. Den bluddrar även när man står still och när man gasar på.

Tycker även att den drar väääldigt mycke soppa mot vad den gjort förut.

Jag blir fan galen av de här felet.

Link to comment
Share on other sites

Nån spridare är kass, eller nån tempgivare, kallstarten ligger på?? Svårt med diagnostik på distans.

Åk till en verkstad och koppla i en dator, så får du koll på läget.

Link to comment
Share on other sites

om tomgångsmotorn är skitig så har den svårt att hitta tomgången och kan variera varvtal mellan 800-1500 typ, men den går ju inte dåligt vid gaspådrag eller påverkar bränsleförbrukningen på det sättet.

när började felet??

kan det vara så att någon tändkabel ploppat ur eller att du satt dom fel?

Finns ju olika tändföljder på olika Fordar, årsmodeller från 8?-95 skiljer sig mot tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Nej varvtalet står ju rätt bra på 800 när man står på tomgången, det är enbart de att den bluddrar ur rören då.

Tändkablarna böt jag för bara en vecka sen och jag var rätt noga med följden o skrev upp o hadde mig iom att dom som satt va orginal och märkta med nuffror.

jag var inne på grufman men han ville inte plugga in datorn för de fanns inga felkoder utan de va en del små fix som vi skulle ta itu med.

tempavkännaren har ja hört folk surra om förut iom att den bluddrar och dra soppa osv.

Link to comment
Share on other sites

jag var inne på grufman men han ville inte plugga in datorn för de fanns inga felkoder utan de va en del små fix som vi skulle ta itu med.

Anlita en annan, kolla vakuumrör och -ledningar, bryt på gummislangar om det inte finns felkoder att gå efter.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...