Jump to content

Ford econoline låda


Recommended Posts

Jag har en låda från en E250 liggande. Sägs vara en E4OD och har suttit bakom en 351W. Enligt mer kunnigt folk ska denna motsvara en C6 fast helt elstyrd och kräver en box för att fungera. I och urkopplingsbar överväxel osv (lockup). Annars en rätt stor och klumpig sak och form av en mindre krokodil så en sväng med släggan lär nog behövas för att få den att platsa.

Om nån mot förmodan skulle behöva lådan finns det en fullt fungerande här, eftersom jag inte har plats eller ork att hysa skiten så är stor risk att den åker med till skroten med övriga Econolinern.

Link to comment
Share on other sites

AOD är relativt enkelt att sätta på äldre musse eftersom den är en helt mekansikt styrd låda.

Tyvärr dålig hållbarhet så alla lådor före 1988 bör man undvika

Iallafall om det är mycket effekt från motorn

Lådorna som kom efter heter AOD-E/4R70W och E4OD är mycket bättre lådor hållbarhetsmässigt men elektroniskt styrda så det kräver en kontrollmodul för att de ska fungera.

Dessa lådor och speciellt trucklådan E4OD finns i en jäkla massa utföranden och väldigt stor så den ska man undvika i Mustang

Ursprungligen bygger AOD mekaniken från uråldriga men bombsäkra FMX konstruktionen. Den ersatte C6 men är inte släkt

Planetväxlarna i FMX, AOD, AOD-E/4R70W är i det närmaste identiska

Du måste veta årtalet på lådan innan du slår till och från vilken bil den suttit i

Du vill inte få en låda som exempelvist suttit i en 91 Lincoln.

Den har 4.6 motorn vilken har en helt annan transmisionskåpa än 302/351

Econline hade AOD låda mellan 1983–1990 så den går fint som sagt att sätta på din musse

Som du ser på bilden här så är en AOD mindre än E4OD som visas ovan

Bilden på en gammal FMX kan man ana släktdragen särskillt struten längst bak

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det fina med AOD är att det är samma splines på utgående axel som på C4, jag har en AOD och en 5.0 från -89 i min "Forpel" och för att få ihop detta med original kardanen från Commodoren så använde jag en C4 yoke.

Funkar helt klockrent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...