Bobbe cmc 2103 May 17, 2007 Report May 17, 2007 Helt plötsligt funkar inte lådan,skulle iväg imorse,bilen går igång lika bra som igår men inte en växel hoppar i!Efter c:a 5 minuters tomgångskörning så funkar det nästan som vanligt igen,lägger i driven men växlarna går i något senare än tidigare eller rättare sagt ibland inte alls.Efter en halvtimmes körning i normal stadstrafik så funkar allt som det ska.Oljenivån kollad direkt efter körning med motor igång-OK.Någon förklaring? Citera
Ingo May 17, 2007 Report May 17, 2007 Min teori är att det hängde sig i ventilpaketet.Är filtret dessutom nästan igensatt kan oljan få svårt att flöda tillräckligt innan drifttemp uppnåtts.En ide är service med byte av olja o filter samt justering av bromsband. Citera
Janne Holm CMC1740 May 17, 2007 Report May 17, 2007 Min teori är att det hängde sig i ventilpaketet.Är filtret dessutom nästan igensatt kan oljan få svårt att flöda tillräckligt innan drifttemp uppnåtts.En ide är service med byte av olja o filter samt justering av bromsband.Kan bara hålla med ett oljebyte gör förmodligen susen Det gjorde det på min C4 för 3år sedan blev en låda som blevunderbar att använda Citera
raceway May 18, 2007 Report May 18, 2007 Helt plötsligt funkar inte lådan,skulle iväg imorse,bilen går igång lika bra som igår men inte en växel hoppar i!Efter c:a 5 minuters tomgångskörning så funkar det nästan som vanligt igen,lägger i driven men växlarna går i något senare än tidigare eller rättare sagt ibland inte alls.Efter en halvtimmes körning i normal stadstrafik så funkar allt som det ska.Oljenivån kollad direkt efter körning med motor igång-OK.Någon förklaring?Min låda var liknande innan den renoverades, Då frågade jag vad dettta kunde bero på och enl.honom så om det sitter en sparat oljekylare så ska det sitta en backventil till kylaren för annars så råkar man ut för detta problem tydligen vanligt på ford.Kolla med raymond på Alexandra Engineering AB 08-6694705 Citera
Skotran May 18, 2007 Report May 18, 2007 vad kör ni med för olja i lådan? jag har en c3 låda som står halvtom på olja, tänkte fylla på. men jag vet inte med vad.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 19, 2007 Report May 19, 2007 Hej.Inte svar på olja, du kan ha fel på (intermidiate servo) pålådan, den växlar tryck för R-D. Oftast är det den som spökar när man måste vänta påatt lådan skall fungera, när motorn är varm fungerarventilen, kall kärvar den. Delen är ganska enkel att byta och finns som reservdelatt köpa, men som tidigare personer påpekat, bytt oljaoch gör rent i ventilpacketet först. Jag är inget proffs på automatlådor utan håller på attutbilda mig i området, min lärare är bra C6-C4, harjust gått igenom detta ämne. Citera
Bobbe cmc 2103 May 20, 2007 Author Report May 20, 2007 (intermidiate servo)-Är det vacummodulatorn? Citera
Per Berglund May 20, 2007 Report May 20, 2007 Nej "Intermediate servo" är endast 2'an växel så den är det inte.1an och 3an skulle fortfarande funka-Byt som sagt olja först.-Rengör eller byt filter. (Tips! när tråget är av passa på att känn på alla skruvar på ventilpaketet så de sitter fast)Det är vanligt att ventiler som styr växlingarna i ventilpaketet kärvar pågrund av dålig olja eller avlagringar och därmed kan få lådan sluta helt att fungeraGör inget mer avancerat innan enkel service är gjord.Varmkör ordentligt och ta en långtur i stan så lådan får "gymnastisera" genom alla växlar.Är det forfarande problem efter detta så är nästa steg att kontrollera oljetrycket via en särskilld nippel på lådans vänster sida.Alternativt ta loss hela ventilpaketet och rengöra det helt Citera
Per Berglund May 20, 2007 Report May 20, 2007 Min låda var liknande innan den renoverades, Då frågade jag vad dettta kunde bero på och enl.honom så om det sitter en sparat oljekylare så ska det sitta en backventil till kylaren för annars så råkar man ut för detta problem tydligen vanligt på ford.Kolla med raymond på Alexandra Engineering AB 08-6694705Var det en C6?FMX har denna backventil till kylaren Citera
Bobbe cmc 2103 May 20, 2007 Author Report May 20, 2007 Det är en C6.Som jag sa i början så efter lite stadskörning så fungerar det bättre.så det stämmer det du säger.Men 3:an är väldigt seg att hoppa i,motorn varvar upp ordentligt om man står på lite,låter som man "missar" en växel innan den går i.Lämnas in i veckan för översyn/service. Citera
Per Berglund May 20, 2007 Report May 20, 2007 Låter även det exakt som kärvande ventil.När 3'an skall gå i så är det "Intermediat servo" som skall släppa på trycket.Intermediat servo kontrolleras av oljetrycket via ventil i ventilpaketet.Släpper inte servon trots rengöring och service (bandkontroll) så kan en O-ring i servon krångla.Men som sagt ska en verkstad göra jobbet så fixar dom allt Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.