Jump to content

Recommended Posts

Helt plötsligt funkar inte lådan,skulle iväg imorse,bilen går igång lika bra som igår men inte en växel hoppar i!

Efter c:a 5 minuters tomgångskörning så funkar det nästan som vanligt igen,lägger i driven men växlarna går i något senare än tidigare eller rättare sagt ibland inte alls.

Efter en halvtimmes körning i normal stadstrafik så funkar allt som det ska.

Oljenivån kollad direkt efter körning med motor igång-OK.

Någon förklaring?

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att det hängde sig i ventilpaketet.

Är filtret dessutom nästan igensatt kan oljan få svårt att flöda tillräckligt innan drifttemp uppnåtts.

En ide är service med byte av olja o filter samt justering av bromsband.

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att det hängde sig i ventilpaketet.

Är filtret dessutom nästan igensatt kan oljan få svårt att flöda tillräckligt innan drifttemp uppnåtts.

En ide är service med byte av olja o filter samt justering av bromsband.

Kan bara hålla med ett oljebyte gör förmodligen susen :D

Det gjorde det på min C4 för 3år sedan blev en låda som blev

underbar att använda :D

Link to comment
Share on other sites

Helt plötsligt funkar inte lådan,skulle iväg imorse,bilen går igång lika bra som igår men inte en växel hoppar i!

Efter c:a 5 minuters tomgångskörning så funkar det nästan som vanligt igen,lägger i driven men växlarna går i något senare än tidigare eller rättare sagt ibland inte alls.

Efter en halvtimmes körning i normal stadstrafik så funkar allt som det ska.

Oljenivån kollad direkt efter körning med motor igång-OK.

Någon förklaring?

Min låda var liknande innan den renoverades, Då frågade jag vad dettta kunde bero på och enl.honom så om det sitter en sparat oljekylare så ska det sitta en backventil till kylaren för annars så råkar man ut för detta problem tydligen vanligt på ford.

Kolla med raymond på Alexandra Engineering AB 08-6694705

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Inte svar på olja, du kan ha fel på (intermidiate servo) på

lådan, den växlar tryck för R-D. :?

Oftast är det den som spökar när man måste vänta på

att lådan skall fungera, när motorn är varm fungerar

ventilen, kall kärvar den. :(

Delen är ganska enkel att byta och finns som reservdel

att köpa, men som tidigare personer påpekat, bytt olja

och gör rent i ventilpacketet först. 8)

Jag är inget proffs på automatlådor utan håller på att

utbilda mig i området, min lärare är bra C6-C4, har

just gått igenom detta ämne. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej "Intermediate servo" är endast 2'an växel så den är det inte.

1an och 3an skulle fortfarande funka

-Byt som sagt olja först.

-Rengör eller byt filter. (Tips! när tråget är av passa på att känn på alla skruvar på ventilpaketet så de sitter fast)

Det är vanligt att ventiler som styr växlingarna i ventilpaketet kärvar pågrund av dålig olja eller avlagringar och därmed kan få lådan sluta helt att fungera

Gör inget mer avancerat innan enkel service är gjord.

Varmkör ordentligt och ta en långtur i stan så lådan får "gymnastisera" genom alla växlar.

Är det forfarande problem efter detta så är nästa steg att kontrollera oljetrycket via en särskilld nippel på lådans vänster sida.

Alternativt ta loss hela ventilpaketet och rengöra det helt

Link to comment
Share on other sites

Min låda var liknande innan den renoverades, Då frågade jag vad dettta kunde bero på och enl.honom så om det sitter en sparat oljekylare så ska det sitta en backventil till kylaren för annars så råkar man ut för detta problem tydligen vanligt på ford.

Kolla med raymond på Alexandra Engineering AB 08-6694705

Var det en C6?

FMX har denna backventil till kylaren

Link to comment
Share on other sites

Det är en C6.

Som jag sa i början så efter lite stadskörning så fungerar det bättre.så det stämmer det du säger.

Men 3:an är väldigt seg att hoppa i,motorn varvar upp ordentligt om man står på lite,låter som man "missar" en växel innan den går i.

Lämnas in i veckan för översyn/service.

Link to comment
Share on other sites

Låter även det exakt som kärvande ventil.

När 3'an skall gå i så är det "Intermediat servo" som skall släppa på trycket.

Intermediat servo kontrolleras av oljetrycket via ventil i ventilpaketet.

Släpper inte servon trots rengöring och service (bandkontroll) så kan en O-ring i servon krångla.

Men som sagt ska en verkstad göra jobbet så fixar dom allt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...