Jump to content

Styrning på en-65a


AndersH

Recommended Posts

Jag har haft min -65 HT i knappt 2 veckor nu och har hunnit prova den en del. I stan så är den helt underbar att köra :D Även om man ligger i 70km/h så är den bekväm, men... när jag ligger på motorvägen i ca 100km/h så är det ett heltidsjobb att hålla den i rätt fil :shock:

Det är glapp i ratten, det förmodar jag att jag kan justera i styrsnäckan :? Symptomen är annars att man kommer åt att styra lite så "flyger" den iväg. Jag har servo på den, och den funkar väldigt bra.

Jag har inte gjort ngn framvagnsinställniing, än. Däcktrycket är som det ska vara, jag har inget annat som klickar eller klockar i framvagnen.

Ska e vara så känsliga? Jag vill ju kunna criusa lugnt på motorvägen/landsväg 8) ...utan att behöva stanna efter en ½timme för att vila :?:

Några tips på vad jag bör titta på. Dämparna runt om bilen är nya bör tilläggas. Jag har som sakgt inte kollat inställningen fram så min Toe-In kanske är en Toe-Out !!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tyvärr är det sådant med servostyrning på gamla Mustanger

m.f.l. USA bilar från 60 talet, servon är s.k. fullverkande och

har samma arbetsmoment i 10km som i 100km. :shock:

Det är mycket viktigt på dessa gammla vagnar att allt är nära

100% i framvagnen för att man skall kunna köra avspännt. 8)

Däck, framvagns inställning, bustningar, stötdämpare, mm

måste vara i bästa kondition, kolla igenom kanske det räcker

med en översyn, rundsmörjning, däcktryck, framvagnsiställning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft min -65 HT i knappt 2 veckor nu och har hunnit prova den en del. I stan så är den helt underbar att köra :D Även om man ligger i 70km/h så är den bekväm, men... när jag ligger på motorvägen i ca 100km/h så är det ett heltidsjobb att hålla den i rätt fil :shock:

Det är glapp i ratten, det förmodar jag att jag kan justera i styrsnäckan :? Symptomen är annars att man kommer åt att styra lite så "flyger" den iväg. Jag har servo på den, och den funkar väldigt bra.

Jag har inte gjort ngn framvagnsinställniing, än. Däcktrycket är som det ska vara, jag har inget annat som klickar eller klockar i framvagnen.

Ska e vara så känsliga? Jag vill ju kunna criusa lugnt på motorvägen/landsväg 8) ...utan att behöva stanna efter en ½timme för att vila :?:

Några tips på vad jag bör titta på. Dämparna runt om bilen är nya bör tilläggas. Jag har som sakgt inte kollat inställningen fram så min Toe-In kanske är en Toe-Out !!

Du bör in och kolla din framvagn

Jag gjorde det för 2 veckor sedan efter att ha kört i 2år med samma symtom som dig :cry:

Jag hade en Castervinkel på -3.5 grader (vinkeln mellan kulbult och axeln) dvs ungefär som att cykla med styret bakofram

Efter denna inställning går det att släppa rattten i vilken fart som helst :evil:

Link to comment
Share on other sites

Grövre krängningshämmare, shelbysänkning, nya stötdämpare och nya bussningar till reaktionsstagen kombinerat med hjulinställning gjorde susen på min bil. Det blev en helt annan körkänsla, det går faktiskt att ligga i 150 km/h med bara en hand på ratten och känna att läget är helt under kontroll.

Tidigare var det fullständigt livsfarligt att försöka köra fort.

Det som var viktigt vid hjulinställningen var att inte använda originalvärdena för mustangen. Caster bör vara 2-3 grader och camber 0,5 grader negativ och toe in ca 3mm.

Just castervinkeln har stor betydelse för stabiliteten.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med, jag justerade framvagnen i våras och det blev väldigt bra. Stadigt men ändå lättstyrt. Tog värden enligt väghållningsartikel i Mustang Forum, Camber ca 0 (svagt negativt), Caster 1,5 grad.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Janne!

Använde du originalinställningar eller modifierande casterinställningar så som Janne J cmc303?

Camber -0.5

Caster +1.5

Toe in 3mm

Skulle velat ha nägot mer Camber typ 2.5 men gick inte att justera mer

3 brickor på övre länkarm samt strutbaren max inskruvade

(Varför jag vill ha mer Castervinkel är för att rattåtergången till centrum

ska bli bättre men funkar hyfsat nu tidigare kunde jag släppa ratten i

typ vänstersväng och där blev den kvar) ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite tips tack!

Jag ringde rpecis till en verkstad som jag blivit tipsad om gällande framvagnsinställning. Det visade sig att de inte gjorde det längre :(

Någon som har något annat tips på en pålitlig och kunnig verkstad som görinställningar i Stockholnsområdet?

Att åka till typ Vianor känns inte helt tryggt med en gammal bil...

Tacksam för alla tips

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...