June 4, 200717 yr comment_40456 Jag har haft min -65 HT i knappt 2 veckor nu och har hunnit prova den en del. I stan så är den helt underbar att köra Även om man ligger i 70km/h så är den bekväm, men... när jag ligger på motorvägen i ca 100km/h så är det ett heltidsjobb att hålla den i rätt fil Det är glapp i ratten, det förmodar jag att jag kan justera i styrsnäckan Symptomen är annars att man kommer åt att styra lite så "flyger" den iväg. Jag har servo på den, och den funkar väldigt bra.Jag har inte gjort ngn framvagnsinställniing, än. Däcktrycket är som det ska vara, jag har inget annat som klickar eller klockar i framvagnen. Ska e vara så känsliga? Jag vill ju kunna criusa lugnt på motorvägen/landsväg ...utan att behöva stanna efter en ½timme för att vila Några tips på vad jag bör titta på. Dämparna runt om bilen är nya bör tilläggas. Jag har som sakgt inte kollat inställningen fram så min Toe-In kanske är en Toe-Out !!
June 4, 200717 yr comment_40482 Hej.Tyvärr är det sådant med servostyrning på gamla Mustangerm.f.l. USA bilar från 60 talet, servon är s.k. fullverkande ochhar samma arbetsmoment i 10km som i 100km. Det är mycket viktigt på dessa gammla vagnar att allt är nära100% i framvagnen för att man skall kunna köra avspännt. Däck, framvagns inställning, bustningar, stötdämpare, mmmåste vara i bästa kondition, kolla igenom kanske det räckermed en översyn, rundsmörjning, däcktryck, framvagnsiställning.
June 5, 200717 yr comment_40492 Jag har haft min -65 HT i knappt 2 veckor nu och har hunnit prova den en del. I stan så är den helt underbar att köra Även om man ligger i 70km/h så är den bekväm, men... när jag ligger på motorvägen i ca 100km/h så är det ett heltidsjobb att hålla den i rätt fil Det är glapp i ratten, det förmodar jag att jag kan justera i styrsnäckan Symptomen är annars att man kommer åt att styra lite så "flyger" den iväg. Jag har servo på den, och den funkar väldigt bra.Jag har inte gjort ngn framvagnsinställniing, än. Däcktrycket är som det ska vara, jag har inget annat som klickar eller klockar i framvagnen. Ska e vara så känsliga? Jag vill ju kunna criusa lugnt på motorvägen/landsväg ...utan att behöva stanna efter en ½timme för att vila Några tips på vad jag bör titta på. Dämparna runt om bilen är nya bör tilläggas. Jag har som sakgt inte kollat inställningen fram så min Toe-In kanske är en Toe-Out !!Du bör in och kolla din framvagnJag gjorde det för 2 veckor sedan efter att ha kört i 2år med samma symtom som dig Jag hade en Castervinkel på -3.5 grader (vinkeln mellan kulbult och axeln) dvs ungefär som att cykla med styret bakoframEfter denna inställning går det att släppa rattten i vilken fart som helst
June 5, 200717 yr comment_40495 Grövre krängningshämmare, shelbysänkning, nya stötdämpare och nya bussningar till reaktionsstagen kombinerat med hjulinställning gjorde susen på min bil. Det blev en helt annan körkänsla, det går faktiskt att ligga i 150 km/h med bara en hand på ratten och känna att läget är helt under kontroll.Tidigare var det fullständigt livsfarligt att försöka köra fort.Det som var viktigt vid hjulinställningen var att inte använda originalvärdena för mustangen. Caster bör vara 2-3 grader och camber 0,5 grader negativ och toe in ca 3mm.Just castervinkeln har stor betydelse för stabiliteten.
June 5, 200717 yr Author comment_40496 Då är det väl bara att boka tid för framvagnsinställning så får vi se vad reultatet blir.Tack för hjälpen
June 5, 200717 yr Author comment_40500 Janne!Använde du originalinställningar eller modifierande casterinställningar så som Janne J cmc303?
June 6, 200717 yr comment_40545 Kan bara hålla med, jag justerade framvagnen i våras och det blev väldigt bra. Stadigt men ändå lättstyrt. Tog värden enligt väghållningsartikel i Mustang Forum, Camber ca 0 (svagt negativt), Caster 1,5 grad./Thomas
June 7, 200717 yr comment_40565 Janne!Använde du originalinställningar eller modifierande casterinställningar så som Janne J cmc303?Camber -0.5Caster +1.5Toe in 3mmSkulle velat ha nägot mer Camber typ 2.5 men gick inte att justera mer3 brickor på övre länkarm samt strutbaren max inskruvade(Varför jag vill ha mer Castervinkel är för att rattåtergången till centrumska bli bättre men funkar hyfsat nu tidigare kunde jag släppa ratten ityp vänstersväng och där blev den kvar)
June 7, 200717 yr Author comment_40570 Jag vet inte ifall jag kommer ihåg rätt, men...Camber = vinkel hö vä i förhållande till bilen?Caster = vinkel framåt & bakåt i förhållande till bilen?
June 7, 200717 yr comment_40572 Jag vet inte ifall jag kommer ihåg rätt, men...Camber = vinkel hö vä i förhållande till bilen?Caster = vinkel framåt & bakåt i förhållande till bilen?Här finns lite bra bilderhttp://www.motor.com/MAGAZINE/Pdf/062002_05.pdf
June 7, 200717 yr Author comment_40580 Lite tips tack!Jag ringde rpecis till en verkstad som jag blivit tipsad om gällande framvagnsinställning. Det visade sig att de inte gjorde det längre Någon som har något annat tips på en pålitlig och kunnig verkstad som görinställningar i Stockholnsområdet?Att åka till typ Vianor känns inte helt tryggt med en gammal bil...Tacksam för alla tips
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.