Jump to content

Recommended Posts

Hej

Har en 68 med Limited slip bakaxel, när man har kört ett bra tag

börjar det att knaka, rycka i bakaxeln vid skarpa svängar.

vad kan det vara för något.

Inget som helst problem vid start -första milen.

:(

Hej du!

Har du bytt olja i bakaxeln på länge eller svettas den olja någonstans?

För gammal, unken olja eller för lite olja kan få många bakaxlar att börja väsnas.

Ja det kanske är läge att byta oljan i bakaxeln.

Finns det avtappningspluggar och påfyllningshål iaxeln( vore smidigt och lätt) eller krävs det en större insats för att göra jobbet

:--

Du kanske har fel olja i axeln? Det ska vara en tillsats i oljan när man har lamelldiff, annars lär man få problem med oljud när man svänger (men det kanske du redan visste).

På min -68 med 8"-bakaxel finns ingen avtappningsplugg. Påfyllningspluggen sitter på framsidan, bredvid där kardanaxeln går in. (Vissa andra bakaxlar har påfyllningen baktill på axeln, så var det på en -66:a jag hade i alla fall.)

ok en tillsats, får köpa det samtidigt med oljan, är det annars ngt man ska tänka på med oljan?

Hur får man ut den gamla oljan om det inte finns någon plugg?

jättetacksam för era svar

:lol:

Du kanske har fel olja i axeln? Det ska vara en tillsats i oljan när man har lamelldiff, annars lär man få problem med oljud när man svänger (men det kanske du redan visste).

På min -68 med 8"-bakaxel finns ingen avtappningsplugg. Påfyllningspluggen sitter på framsidan, bredvid där kardanaxeln går in. (Vissa andra bakaxlar har påfyllningen baktill på axeln, så var det på en -66:a jag hade i alla fall.)

Finns det inte vissa axlar där en av bultarna funkar som avtappning

resp påfyllning

Vill minnas att det ser ut så på min axel

men det är länge sen jag var där och rota ;)

Är du säker på att det sitter en s.k "Limited slip" lammeldiff i. Testa först tipset om oljebyte.

Om inte det hjälper ta bort klumpen och inspektera, det kan ju var så att den behöver renoveras.

Du beskriver inte i vilken fart det knakar och rycker, det kanske är en annan typ av diff. Är det en 9" axel?

På äldre fordaxlar satt avtappningen och påfyllningen i banjon,på nyare sitter på fyllningen i klumpen.Tror inte jag sett någon avtappning på en sådan,utan då blir det till att sålla,men suga är ju bäst.

Värsta scenariot är en nyare banjo och en gammal klump,då ha man ingenting att varken tappa eller fylla med.

Men det går ju att fylla i ventilationen ovanpå.

Om axeln behöver renoveras brukar det uppstå ett hiskeligt glapp i den innan de brakar ihop.

Så om du lägger i neutral och vrider mellanaxeln ser man rätt snabbt om den är på gång . brukar gå att vrida närmare halvvarvet innan det "tar emot " på en slut klump.

Men felaktig olja är ju inte osannolikt.

Det knakar/rycker när man kör sakta och svänger, typ runt gathörn

aldrig vid kall bil utan när den har gått 3-4 mil , händer faktiskt ibland att det inte knakar alls.Det är en Limited slip.

mvh

:roll:

Är du säker på att det sitter en s.k "Limited slip" lammeldiff i. Testa först tipset om oljebyte.

Om inte det hjälper ta bort klumpen och inspektera, det kan ju var så att den behöver renoveras.

Du beskriver inte i vilken fart det knakar och rycker, det kanske är en annan typ av diff. Är det en 9" axel?

  • 2 weeks later...

Ok! Ja då har jag inget mer tips än någon annan. Gå på de tips som ges och börja med oljan.

Det finns en variant av Forddiff som ska knaka när du svänger sakta t.ex runt ett gathörn, det var därför jag ställde frågor.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...