hardtoppen June 9, 2007 Report June 9, 2007 HejHar en 68 med Limited slip bakaxel, när man har kört ett bra tagbörjar det att knaka, rycka i bakaxeln vid skarpa svängar.vad kan det vara för något.Inget som helst problem vid start -första milen. Citera
Morst June 10, 2007 Report June 10, 2007 Hej du!Har du bytt olja i bakaxeln på länge eller svettas den olja någonstans?För gammal, unken olja eller för lite olja kan få många bakaxlar att börja väsnas. Citera
hardtoppen June 12, 2007 Author Report June 12, 2007 Ja det kanske är läge att byta oljan i bakaxeln.Finns det avtappningspluggar och påfyllningshål iaxeln( vore smidigt och lätt) eller krävs det en större insats för att göra jobbet Citera
Ronnie S June 12, 2007 Report June 12, 2007 Du kanske har fel olja i axeln? Det ska vara en tillsats i oljan när man har lamelldiff, annars lär man få problem med oljud när man svänger (men det kanske du redan visste).På min -68 med 8"-bakaxel finns ingen avtappningsplugg. Påfyllningspluggen sitter på framsidan, bredvid där kardanaxeln går in. (Vissa andra bakaxlar har påfyllningen baktill på axeln, så var det på en -66:a jag hade i alla fall.) Citera
hardtoppen June 12, 2007 Author Report June 12, 2007 ok en tillsats, får köpa det samtidigt med oljan, är det annars ngt man ska tänka på med oljan?Hur får man ut den gamla oljan om det inte finns någon plugg?jättetacksam för era svar Citera
Ronnie S June 13, 2007 Report June 13, 2007 Man kan tex använda en oljesug (jag hittade en bild på en sådan hos Biltema: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82532 men det finns hos dom flesta biltillbehörsfirmor) och försöka få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan. Citera
Janne Holm CMC1740 June 13, 2007 Report June 13, 2007 Du kanske har fel olja i axeln? Det ska vara en tillsats i oljan när man har lamelldiff, annars lär man få problem med oljud när man svänger (men det kanske du redan visste).På min -68 med 8"-bakaxel finns ingen avtappningsplugg. Påfyllningspluggen sitter på framsidan, bredvid där kardanaxeln går in. (Vissa andra bakaxlar har påfyllningen baktill på axeln, så var det på en -66:a jag hade i alla fall.)Finns det inte vissa axlar där en av bultarna funkar som avtappningresp påfyllningVill minnas att det ser ut så på min axel men det är länge sen jag var där och rota Citera
JH June 13, 2007 Report June 13, 2007 Är du säker på att det sitter en s.k "Limited slip" lammeldiff i. Testa först tipset om oljebyte. Om inte det hjälper ta bort klumpen och inspektera, det kan ju var så att den behöver renoveras.Du beskriver inte i vilken fart det knakar och rycker, det kanske är en annan typ av diff. Är det en 9" axel? Citera
Ingo June 13, 2007 Report June 13, 2007 På äldre fordaxlar satt avtappningen och påfyllningen i banjon,på nyare sitter på fyllningen i klumpen.Tror inte jag sett någon avtappning på en sådan,utan då blir det till att sålla,men suga är ju bäst.Värsta scenariot är en nyare banjo och en gammal klump,då ha man ingenting att varken tappa eller fylla med.Men det går ju att fylla i ventilationen ovanpå.Om axeln behöver renoveras brukar det uppstå ett hiskeligt glapp i den innan de brakar ihop.Så om du lägger i neutral och vrider mellanaxeln ser man rätt snabbt om den är på gång . brukar gå att vrida närmare halvvarvet innan det "tar emot " på en slut klump.Men felaktig olja är ju inte osannolikt. Citera
hardtoppen June 14, 2007 Author Report June 14, 2007 Det knakar/rycker när man kör sakta och svänger, typ runt gathörnaldrig vid kall bil utan när den har gått 3-4 mil , händer faktiskt ibland att det inte knakar alls.Det är en Limited slip.mvh Är du säker på att det sitter en s.k "Limited slip" lammeldiff i. Testa först tipset om oljebyte. Om inte det hjälper ta bort klumpen och inspektera, det kan ju var så att den behöver renoveras.Du beskriver inte i vilken fart det knakar och rycker, det kanske är en annan typ av diff. Är det en 9" axel? Citera
JH June 23, 2007 Report June 23, 2007 Ok! Ja då har jag inget mer tips än någon annan. Gå på de tips som ges och börja med oljan. Det finns en variant av Forddiff som ska knaka när du svänger sakta t.ex runt ett gathörn, det var därför jag ställde frågor. Citera
Recommended Posts