usa66 Posted June 10, 2007 Report Posted June 10, 2007 Enligt tidigare inlägg i forumet så skall 289:an med hydrauliska lyftare inte ha ventilspel, är motorn igång så ...- knackningen bort och spänn ca ½ varv.- motorn stängd: när stötstången börjar "bära" så spänn därefter ½-1 varv. När jag justerar enligt ovan, så börjar motorn gå ojämt på tomgång, även efter att lyftarna har justerat sig enligt de nya inställningarna.Justerar jag så att knackningen upphör, men inte spänner något merså går motorn jämt, men då uppstår "djupa" knackljud när motorn blir varm, troligtvis från lyftarna/kamaxeln pga att där finns ett ventilspel.Lyftarna och kammen är nya, även oljetrycket är mycket högt hela tiden.Vad kan det bero på att jag inte kan ställa ventilerna enligt manualerna...??????Tackar för kommentarer!!!!! Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Hej.Du har dragit åt lyftarna för hårt antar jag, ger oftastdetta fel (resultat) jag skickar över skannade sidor på hur du gör inställningen säkrast, läs igenom och följanvisningar så blir det kanon. Quote
che Posted August 13, 2007 Report Posted August 13, 2007 Vill du skicka över till mig med ??Hej.Du har dragit åt lyftarna för hårt antar jag, ger oftastdetta fel (resultat) jag skickar över skannade sidor på hur du gör inställningen säkrast, läs igenom och följanvisningar så blir det kanon. Quote
Thony Posted August 14, 2007 Report Posted August 14, 2007 289 känner jag inte till så bra men på min 351 w (hydrauliska lyftare funkar väl lika) drog jag runt motorn med hylsa ocxh spärrskaft (tungt ). Hade tick på vänster sida längst bak, när den ena vipparmen vippade för fullt drog jag åt den andra och vice versa. Drog muttrarna någon millimeter men det räckte och motorn blev tyst.På 351w måste man tänka på att det finns två sorters pinnbultar för vipporna, en av dem är smalare i den övre gängade änden och försedd med ett "säte" som vippan vilar mot. Dvs att sitter vippmuttern hårt (dragen det som går) finns ingen möjlighet att justera mera. I det här fallet ska man inte ta i med våld och försöka dra till, då kan det hända otrevligheter. Kan gå att lägga dit ett mellanlägg men detta är inte att rekommendera. Har man tickljud är felet i detta fallet ett annat, troligen stötstång, vipparm eller ventillyftare, allt enligt Fordexperten Seved Karlsson. Att justera med motorn igång rekommenderades inte av honom.MVH Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 14, 2007 Report Posted August 14, 2007 Hej.Det finns en grundinställning för hydraliska lyftarefölj den för din årsmodell på motor, inga lusteringarskall göras i efterhand. Är lyftare och stötstänger i gott skick så gör motorn inställning själv efter tryck. De motorer som behöver manuell justering av lyftareär motorer som har solida lyftare typ HP motorereller där man bytt kamtyp. Tidiga 260-289 har ett grundmått på justeringsmutterför vipparm, räknat från toppen på gängan, senare 289-302-352W har en färdig gänglängd och där skall muttern för vipparm skruvas i botten, justeringen görmotorn själv, tickar det är det något som inte är ok. Quote
u43jln Posted August 18, 2007 Report Posted August 18, 2007 Hej.Du har dragit åt lyftarna för hårt antar jag, ger oftastdetta fel (resultat) jag skickar över skannade sidor på hur du gör inställningen säkrast, läs igenom och följanvisningar så blir det kanon. Quote
Mattias cmc 1746 Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 Hej.Du har dragit åt lyftarna för hårt antar jag, ger oftastdetta fel (resultat) jag skickar över skannade sidor på hur du gör inställningen säkrast, läs igenom och följanvisningar så blir det kanon. Skicka gärna över till mig med Eller va det bara att dra dom i bott så justerar motorn själv? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.