Jump to content

Ventiljustering 289


usa66

Recommended Posts

Enligt tidigare inlägg i forumet så skall 289:an med hydrauliska lyftare inte ha ventilspel, är motorn igång så ...

- knackningen bort och spänn ca ½ varv.

- motorn stängd: när stötstången börjar "bära" så spänn därefter

½-1 varv.

När jag justerar enligt ovan, så börjar motorn gå ojämt på tomgång,

även efter att lyftarna har justerat sig enligt de nya inställningarna.

Justerar jag så att knackningen upphör, men inte spänner något mer

så går motorn jämt, men då uppstår "djupa" knackljud när motorn blir varm, troligtvis från lyftarna/kamaxeln pga att där finns ett ventilspel.

Lyftarna och kammen är nya, även oljetrycket är mycket högt hela tiden.

Vad kan det bero på att jag inte kan ställa ventilerna enligt manualerna...??????

Tackar för kommentarer!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vill du skicka över till mig med ??

Hej.

Du har dragit åt lyftarna för hårt antar jag, ger oftast

detta fel (resultat) jag skickar över skannade sidor på

hur du gör inställningen säkrast, läs igenom och följ

anvisningar så blir det kanon. ;)

Link to comment
Share on other sites

289 känner jag inte till så bra men på min 351 w (hydrauliska lyftare funkar väl lika) drog jag runt motorn med hylsa ocxh spärrskaft (tungt :D). Hade tick på vänster sida längst bak, när den ena vipparmen vippade för fullt drog jag åt den andra och vice versa. Drog muttrarna någon millimeter men det räckte och motorn blev tyst.

På 351w måste man tänka på att det finns två sorters pinnbultar för vipporna, en av dem är smalare i den övre gängade änden och försedd med ett "säte" som vippan vilar mot. Dvs att sitter vippmuttern hårt (dragen det som går) finns ingen möjlighet att justera mera. I det här fallet ska man inte ta i med våld och försöka dra till, då kan det hända otrevligheter. Kan gå att lägga dit ett mellanlägg men detta är inte att rekommendera. Har man tickljud är felet i detta fallet ett annat, troligen stötstång, vipparm eller ventillyftare, allt enligt Fordexperten Seved Karlsson. Att justera med motorn igång rekommenderades inte av honom.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finns en grundinställning för hydraliska lyftare

följ den för din årsmodell på motor, inga lusteringar

skall göras i efterhand. :?

Är lyftare och stötstänger i gott skick så gör motorn

inställning själv efter tryck. 8)

De motorer som behöver manuell justering av lyftare

är motorer som har solida lyftare typ HP motorer

eller där man bytt kamtyp. :shock:

Tidiga 260-289 har ett grundmått på justeringsmutter

för vipparm, räknat från toppen på gängan, senare

289-302-352W har en färdig gänglängd och där skall

muttern för vipparm skruvas i botten, justeringen gör

motorn själv, tickar det är det något som inte är ok. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du har dragit åt lyftarna för hårt antar jag, ger oftast

detta fel (resultat) jag skickar över skannade sidor på

hur du gör inställningen säkrast, läs igenom och följ

anvisningar så blir det kanon. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du har dragit åt lyftarna för hårt antar jag, ger oftast

detta fel (resultat) jag skickar över skannade sidor på

hur du gör inställningen säkrast, läs igenom och följ

anvisningar så blir det kanon. ;)

Skicka gärna över till mig med ;) Eller va det bara att dra dom i bott så justerar motorn själv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...