Jump to content

Recommended Posts

Har läst en del inlägg om udda vibrationer och har det också i min Mustang.

Motorn renoverades 01 och jag kollade igenom kvittorna på om det sattes dit någon ny VD och det gjordes det inte så den är orginal från 68:a då.

Ibland skakar det ordentligt i 70 och ibland väldigt lite mera en pulserande skakning.

Skivan på veven vobblar ca 1mm när motorn går.

Har läst om 3 bult respektive 4 bult, hur ser jag det?

Måste jag lös med remskivan eller är det antalet bultar den sitter fast med?.

Vad behöver jag byta mer är dämparen när det lika ska löst?

Hej.

Det är inte många som har en remskiva som

vobblar 1mm, säkert fler som vobblar mer. :roll:

Remskivan på vevaxeln den nedre har beroende på

år olika bultindelning, äldre sitter med tre bult och

senare med fyra. :shock:

Du kan känna eller se dessa om du känner med

fingrarna i fördjupningen i remskivan. :?

Hoppas du förstår att inte känna när motorn går. :?;)

Tyvärr finns det mer än motorn som kan vara orsak

till vibrationer, kardanaxeln är det mest kända. ;)

Knutarna till kardanen är bytt och det blev lite bättre då men de pulserande skakningarna finns kvar.

Finns det något sätt att kolla om dämparen gör sitt jobb som den skall?

Lådans upphängning tänkte jag byta, var handlar ni sådana?

Jag beställde växelådsfäste hos Mekonomen. Hemma dagen efter.

Jag fick bort mina skakningar då jag rättade till bakre knutkorset så att det kom mitt i hållaren på kardanen. Korset satt ca 3 mm fel och det lilla gjorde att det vibrerade vi 90 - 100.

Lasse

Kollade på Summit Racings hemsida efter vibrationsdämpare och där kunde man välja en massa grejjer som gjorde mig förbryllad;

Har i andra liknande trådar läst att det ska vara 28 oz imbalance på dämparen jag ska ha (302 - 1969 - 4 bult).

när jag klickade på 28 oz avdelningen kom det bara upp ett par dämpare, och när jag klickade på 28.2 oz så kom det upp en massa fler.

Vilken är den rätta?

Och vaddå internal eller external balance? :oops:

Så här långt kom jag:

http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?SearchType=Engine&N=700+4294908331+4294840126+4294889096+4294925082+115+4294871851

Ett helsike med felsökning vibbrationer! :cry:

Som sagt många orsaker kan ge det så stirra dig inte blind på främmre dämparen.

Om du står still på Neutral vibbrerar motorn?

Gör den det kan du ju direkt utesluta drivlina bakom växellådan.

Är alla kuddar okej så kan du ju gå på dämparen och testa byta den

Om den är orginal från 68 så byt den för det är ingen ide lägga tid på att "kolla" den.

Det är färskvara så det är inget att göra nått åt den om den är defekt.

3 eller 4-bult är hur remskivan är fäst på dämparen.

Bara titta in i dämparen så ser du det.

Ford motorer är "External" balanserat orginal. Det vill säga att balansvikterna för hela vevpartiet sitter på dämparen och starkransen/svänhjulet. (28oz eller 50oz)

"Internal" betyder att man balaserar hela motorn på vevaxeln och dämparen och startkransen har 0-balans

Används uteslutande inom race motorer

Spelar det nån roll om den är SFI-aprooved eller inte. Kommer inte att köra vråltrimmat eller nåt. Inte än allafall. Kanske sen om ponypower trissar mig tillräckligt. :--

  • 3 weeks later...

Vad är det för storlek på bulten som håller fast svängdämparen?

Skall låna hem hylsor från jobbet över semestern och vill inte ta ett helt gäng med mig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...