uffeg June 17, 2007 Report June 17, 2007 Finns det någon i Sverige som säljer samt monterar dessa?Hur går det till, vad exakt är det som byts, spridare, luftfilter, nåt mer?Vad kostar en installation ca? Citera
bege June 17, 2007 Report June 17, 2007 Hejsan UffegHåkan Prytz Motorsport i Åtvidaberg håller på med bl.a.Saleenkompressorer.Jag var hos honom i torsdags och hämtade lite smågodis i motorrummet och ett cabskydd.Vi talade om kompressor och det inte han kunde om dessaär nog inte värt att veta. Han monterar också dessa. Finns i olika steg han förklarar säkert för dig också om du kontaktarhonom. Kändas som en seriös kille som visste vad han pratadeom. Jag funderar på en i min bil kanske till vintern. först skall det bliluftfjädring så man inte behöver kolla färdväg innan man åker. Citera
streetsaleen June 17, 2007 Report June 17, 2007 Här har du lite annat trimm tilll bilen http://www.saleen.com/SC101_Services/SC ... ?menuId=12 det är andra spridare o lite godis till bilen. finns en massa annat trimm att köpa på Saleens hemsidaLycka till Citera
NickeH cmc 600 June 17, 2007 Report June 17, 2007 Tänk bara på att bilen helst ska klara av en besiktning också...Inte kul att behöva plocka bort godiset man lagt ned både tid och pengar på. Citera
streetsaleen June 17, 2007 Report June 17, 2007 hmm ja men det får man plocka bort innan besiktningen? tänkte du på kompressorn eller? annat godis som spridare o sånt borde dom väl inte se som inte är så synligt Citera
Jocce June 17, 2007 Report June 17, 2007 Hm, men bilen är juh inte heltypsgodkänd...så borde i teorin inte en kompressor gå igenom?/Jocce Citera
streetsaleen June 17, 2007 Report June 17, 2007 Inte en aning, men det är la bara o testa, annars e de ju bara att plocka bort när den ska besiktigas o sen på me den igen. Citera
NickeH cmc 600 June 17, 2007 Report June 17, 2007 Ämnet har diskuterats på forumet flera gånger tidigare med folk betydligt mer insatta än jag. Någon jobbade visst med bilbesiktningar. Kontentan var väl att bilen ej skulle gå igenom och att det inte räckte med att plocka bort remmen för att kompressorn ej skulle fungera... Mao skulle man behöva plocka dän kompressorn... Inte för att jag är nån supertech, men det tar allt en liten stund... Citera
AJ June 18, 2007 Report June 18, 2007 Ämnet har diskuterats på forumet flera gånger tidigare med folk betydligt mer insatta än jag. Någon jobbade visst med bilbesiktningar. Kontentan var väl att bilen ej skulle gå igenom och att det inte räckte med att plocka bort remmen för att kompressorn ej skulle fungera... Mao skulle man behöva plocka dän kompressorn... Inte för att jag är nån supertech, men det tar allt en liten stund...Och i Saleen-fallet måste man skicka datorn för omprogrammering varje gång man byter till/från. Har man dessutom bytt spridare och ska behålla dom men ta bort kompressorn så måste man kanske ha en tredje tune.....För övrigt så är Saleen den kompressorn som syns minst, dvs oddsen ökar för att det ska gå igenom besiktningen.....Det kan nog bli lite pyssligt om man har otur Citera
ErikC June 18, 2007 Report June 18, 2007 Men fördelen med Saleen är att det är en skruvkompressor, och den syns faktiskt mindre än en centrifugalkompressor som sticker ut direkt när man öppnar huven!Besiktade vår Alfa 147 GTA med skruvkompressor flera ggr utan ens en kommentar.Och man behöver inte använda sig av Saleens egen tune, köp en Xcal2 med en custom Tune från nån annan så har du allt du behöver!Men i grundkittet så byter man bara spridare och mappning. Finns för runt 4K USD komplett kit! Sen finns bättre CAI, Intercooler, pullies osv osv.Kommer själv köpa ett sådant kit till nästa säsong. Citera
streetsaleen June 19, 2007 Report June 19, 2007 Okej.. jag väntar på en Saleen S281 SC, men jag slipper besikta den själv det fixar en kille åt mig som tar bilen direkt ifrån tullen o gör jobbet åt mig, men jag hoppas på att den blir besiktad som en vanlig GT, om det nu går att göra så. Vad är CAI för nått?förresten är det någon som vet va detta är för trim till bilen, jag e inte helst säker på va det är, http://www.saleen.com/SC101_Services/SC ... ?menuId=83Mvh Björn Citera
Corvette June 19, 2007 Report June 19, 2007 Okej.. jag väntar på en Saleen S281 SC, men jag slipper besikta den själv det fixar en kille åt mig som tar bilen direkt ifrån tullen o gör jobbet åt mig, men jag hoppas på att den blir besiktad som en vanlig GT, om det nu går att göra så. Vad är CAI för nått?förresten är det någon som vet va detta är för trim till bilen, jag e inte helst säker på va det är, http://www.saleen.com/SC101_Services/SC ... ?menuId=83Mvh Björndu kan ju få mer boost ur kompressorn om den snurrar fortare med dessa skivor så får du andra diametrar å mer tryck... Citera
Pernolf cmc 558 June 19, 2007 Report June 19, 2007 CAI= Cold Air Intake, öppet luftfilter som är konstruerad att ta in kall luft , ska ut och montera ett på en 06 Mustang precis, exakt just nu.. Citera
NickeH cmc 600 June 19, 2007 Report June 19, 2007 Okej.. jag väntar på en Saleen S281 SC, men jag slipper besikta den själv det fixar en kille åt mig som tar bilen direkt ifrån tullen o gör jobbet åt mig, men jag hoppas på att den blir besiktad som en vanlig GT, om det nu går att göra så. Vad är CAI för nått?förresten är det någon som vet va detta är för trim till bilen, jag e inte helst säker på va det är, http://www.saleen.com/SC101_Services/SC ... ?menuId=83Mvh Björndu kan ju få mer boost ur kompressorn om den snurrar fortare med dessa skivor så får du andra diametrar å mer tryck... Nej. En UNDERDRIVE pulley har INTE nåt med kompressorn att göra.Här finns mer info:http://www.businessweek.com/autos/conte ... 787575.htm Citera
AJ June 19, 2007 Report June 19, 2007 Okej.. jag väntar på en Saleen S281 SC, men jag slipper besikta den själv det fixar en kille åt mig som tar bilen direkt ifrån tullen o gör jobbet åt mig, men jag hoppas på att den blir besiktad som en vanlig GT, om det nu går att göra så. Mvh BjörnVarför hoppas du på att den ska besiktas som en vanlig GT ? Citera
olesch June 19, 2007 Report June 19, 2007 Okej.. jag väntar på en Saleen S281 SC, men jag slipper besikta den själv det fixar en kille åt mig som tar bilen direkt ifrån tullen o gör jobbet åt mig, men jag hoppas på att den blir besiktad som en vanlig GT, om det nu går att göra så. Mvh BjörnVarför hoppas du på att den ska besiktas som en vanlig GT ?Jag tror inte du kan besiktiga en Saleen Mustang som något annat än en GT. Finns helt enkelt ingen typning på en Saleen Mustang i Sverige.Blir den reggad som en GT lär du ju ha problem att besiktiga den. Då får du skaffa orginal insug osv så du kan byta till en "standard GT" nästa gång den ska besiktigas! Citera
Sa-Malmoe June 20, 2007 Report June 20, 2007 Kul läsning. Men besiktningen är väl knappast huvudfrågan. Även om bilen rullar igenom med en kompressor så är inte bilen mer laglig för den skull. Frågan är väl istället hur får man en gällande försäkring på bilen.Det är vissa parametrar som styr en bilförsäkringspremie bla hk antalet.Är bilen reggad med 300 hk och man kompressormatar den till 400-500 hk så kör man en ganska oförsäkrad bil. Citera
streetsaleen June 20, 2007 Report June 20, 2007 jag läste texten du skickade nickeH, men jag fattade inte allt som stog där, kan du förklara lite istället va de e för slags trim till bilen o va dom gör för nytta. Jo för om den blir besiktad som en vanlig GT kanske det blir billigare i Skatt o försäkring än som en Saleen, jag vet inte, bara vad jag tror Citera
streetsaleen June 20, 2007 Report June 20, 2007 jaa jag har inte så stor koll på det eftersom det inte är jag ska ska besikta den.. killen som besiktar den han vet nog mer. o han sa att det inte skulle bli några problem att få igenom denJag tror att den kommer bli besiktad som en Saleen, eftersom det är en saleen me kompressor o allt. o då måste dom kunna regga den som en sån för att få en giltlig försäkring Citera
Pernolf cmc 558 June 20, 2007 Report June 20, 2007 Underdrive pulleys:remskivan längst ner är ju den som driver allting såsom generator, vattenpump, servo mm.Genom att byta diametern så snurrar dom saktare och tar mindre effekt från motorn= mera effekt kvar till dit man vill ha dom, bakhjulen.Monteras på "sugmotor" (motor utan kompressor eller turbo)sen kan man ju byta ut remskivan som sitter på kompressorn så att den snurrar snabbare (mindre diameter.) då pumpar kompressorn in mera luft= jättemycket mera effekt i motorn.Dock så krävs det hög kvalitet på kompressorn för att den ska hålla varvtalet.Behövs också en ny programvara i bilen, samt förmodligen större spridare, åtminstone på en standard GT. Bränslepumpen ska ju klara att leverera och så vidare. Citera
streetsaleen June 20, 2007 Report June 20, 2007 Underdrive pulleys:remskivan längst ner är ju den som driver allting såsom generator, vattenpump, servo mm.Genom att byta diametern så snurrar dom saktare och tar mindre effekt från motorn= mera effekt kvar till dit man vill ha dom, bakhjulen.Monteras på "sugmotor" (motor utan kompressor eller turbo)sen kan man ju byta ut remskivan som sitter på kompressorn så att den snurrar snabbare (mindre diameter.) då pumpar kompressorn in mera luft= jättemycket mera effekt i motorn.Dock så krävs det hög kvalitet på kompressorn för att den ska hålla varvtalet.Behövs också en ny programvara i bilen, samt förmodligen större spridare, åtminstone på en standard GT. Bränslepumpen ska ju klara att leverera och så vidare.Okej så det är ingen bra ide att byta ut dom mot andra underdrive pulleys på t,ex vevaxeln om man har en bil med kompressor, utan man ska fixa en till Kompressorn, jag har inte hittat några sånna underdrive pulleys än? eller den kanske följer me om man köper ett helt sett underdrive pulleys till bilen?Vet du om vart man kan få tag i sånna annars? Vet du om Saleens supercharger är bra kvalite? Citera
Pernolf cmc 558 June 21, 2007 Report June 21, 2007 Det är jag alldeles övertygad om att dom är bra.Finns ju flera som gör kompressorer med skruv, som Magnuson Magnacharger system, Kenne Bell, Whipple. och Eaton som gör orginalen till Ford.Det är väl lysholm som levererar skruven till flertalet av dessa, kanske t.om alla? Citera
olesch June 21, 2007 Report June 21, 2007 Underdrive pulleys:remskivan längst ner är ju den som driver allting såsom generator, vattenpump, servo mm.Genom att byta diametern så snurrar dom saktare och tar mindre effekt från motorn= mera effekt kvar till dit man vill ha dom, bakhjulen.Monteras på "sugmotor" (motor utan kompressor eller turbo)sen kan man ju byta ut remskivan som sitter på kompressorn så att den snurrar snabbare (mindre diameter.) då pumpar kompressorn in mera luft= jättemycket mera effekt i motorn.Dock så krävs det hög kvalitet på kompressorn för att den ska hålla varvtalet.Behövs också en ny programvara i bilen, samt förmodligen större spridare, åtminstone på en standard GT. Bränslepumpen ska ju klara att leverera och så vidare.Okej så det är ingen bra ide att byta ut dom mot andra underdrive pulleys på t,ex vevaxeln om man har en bil med kompressor, utan man ska fixa en till Kompressorn, jag har inte hittat några sånna underdrive pulleys än? eller den kanske följer me om man köper ett helt sett underdrive pulleys till bilen?Vet du om vart man kan få tag i sånna annars? Vet du om Saleens supercharger är bra kvalite?Det som händer om du bytar underdrive pulleys på en bil med kompressor är att kompressorn snurrar långsammare, det medför att den laddar mindre, dvs mindre hästar. Så det du söker iså fall är en Pulley till kompressorn så att den snurrar snabbare.Dock ska jag testa mig på att byta ut pulleyn på min skruvkompressor så att det matchar mina Steeda Underdrive pulleys. Har nämligen köpt en kompressor o tänkte inte alls på från början att det blev fel med Steedas UD pulleys. Får vi se hur det blir med det! Citera
streetsaleen June 21, 2007 Report June 21, 2007 Det är jag alldeles övertygad om att dom är bra.Finns ju flera som gör kompressorer med skruv, som Magnuson Magnacharger system, Kenne Bell, Whipple. och Eaton som gör orginalen till Ford.Det är väl lysholm som levererar skruven till flertalet av dessa, kanske t.om alla?Okej ja det kanske stämmer, vet att det är Lysholm i Saleen kompressor iaf Men e det nån som vet vart man kan få tag i andra Pulleys till Saleens supercharger då? har inte hittat nått än o jag har letat som faen Citera
streetsaleen June 21, 2007 Report June 21, 2007 Det är jag alldeles övertygad om att dom är bra.Finns ju flera som gör kompressorer med skruv, som Magnuson Magnacharger system, Kenne Bell, Whipple. och Eaton som gör orginalen till Ford.Det är väl lysholm som levererar skruven till flertalet av dessa, kanske t.om alla?Okej ja det kanske stämmer, vet att det är Lysholm i Saleen kompressor iaf Men e det nån som vet vart man kan få tag i andra Pulleys till Saleens supercharger? eller är det samma pulleys till de flesta superchargers? har inte hittat nått än o jag har letat som faen Citera
Recommended Posts