Jump to content

På jakt efter en mustang...


 Share

Recommended Posts

Har nu varit utan mustang i ett år men suget efter en ny mustang har blivit förstort så funderar nu på att köpa en 68-69.

Har aldrig haft någon bil innan utan bromservo så tänkte höra om det är ett helsike att få stopp på bilen eller funkar det att köpa en utan? Har nämligen hittat en som varken har servo styrning eller bromsar. Finns det kanske att köpa så man kan bygga om till servo på nått smidigt sätt?

Har även kollat lite på en mustang där det sitter en 6:a i, men man får med en V8 + låda. Är det krångligt att byta?

Kommer säkert ställa en del frågor här framöver, har nämligen aldrig ägt någon äldre musse innan.

Mvh. Mattias

Link to comment
Share on other sites

64-66 lite bökigare 67- framåt lite enklare,,,,,

Bromsservo finns att köpa till både för skivor och trummor.

Utan servo är det en upplevelse att försöka få stopp i jämförelse med en modern bil,,,,

Något trögstyrt är det ju utan servo, men med dåtidens servo är otroligt otrevlig att köra med så jag rekommenderar utan servo eller bygga om till kuggstång.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Har nu varit utan mustang i ett år men suget efter en ny mustang har blivit förstort så funderar nu på att köpa en 68-69.

Har aldrig haft någon bil innan utan bromservo så tänkte höra om det är ett helsike att få stopp på bilen eller funkar det att köpa en utan? Har nämligen hittat en som varken har servo styrning eller bromsar. Finns det kanske att köpa så man kan bygga om till servo på nått smidigt sätt?

Har även kollat lite på en mustang där det sitter en 6:a i, men man får med en V8 + låda. Är det krångligt att byta?

Kommer säkert ställa en del frågor här framöver, har nämligen aldrig ägt någon äldre musse innan.

Mvh. Mattias

Har en Musse med trummor runt om utan servo, bromsar klockrent bra

får självklart trycka något hårdare på pedalen men det är en vanesak

Måste väl erkänna att trummor fram kräver att man håller mera koll på injusteringen av bromsarna, men än service på vårkanten är ju bara kul

med en hobbybil :D

Och försök att köpa en bil med V8 från början så slipper du massa annat jobb med uppgradering av bromsar m.m.

PS Tommy är grejorna på väg?

Link to comment
Share on other sites

Har också en 68:a med trummor och utan servo.

Från början är det lite hjärtat i halsgropen men ser du bara till att beläggen är frächa och väljusterade så är det inget problem, har själv aldrig funderat på att sätta skivor och servo.

Så är bilen annars fin låt inte bromsarna stoppa köpet.

En utan styrservo har jag aldrig provat....

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har haft ett antal Mustanger med båda typerna

av bromsar, skivor är bra men som jag har skrivit

tidigare så är trummor minst lika bra. 8)

Viktigt med trumbromsar är att man underhåller

dom, bra underhållna och med friska delar så biter

trumbromsar mycket bra, ibland farligt bra, skivor

är givetvis också bra underhåll lika viktigt. :shock:

Grunden till att man byter till skivor är oftast ryckten,

någon som har en kompis som kört lite på bana och

att trummbromsarna förlorar bromsverkan, tumbromsar

och bankörning hör inte ihop. :roll:

Trumbromsar och vanliga nostalgitripper hör ihop, jag håller

alltså med tidgare i ämnet trumbroms, att dessa är bra om

man sköter om dom och att man skrotar själjusteringar och

är självjusteringen själv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...