Mattias cmc 1746 June 19, 2007 Report June 19, 2007 Har nu varit utan mustang i ett år men suget efter en ny mustang har blivit förstort så funderar nu på att köpa en 68-69. Har aldrig haft någon bil innan utan bromservo så tänkte höra om det är ett helsike att få stopp på bilen eller funkar det att köpa en utan? Har nämligen hittat en som varken har servo styrning eller bromsar. Finns det kanske att köpa så man kan bygga om till servo på nått smidigt sätt?Har även kollat lite på en mustang där det sitter en 6:a i, men man får med en V8 + låda. Är det krångligt att byta?Kommer säkert ställa en del frågor här framöver, har nämligen aldrig ägt någon äldre musse innan.Mvh. Mattias Citera
Tommyax June 19, 2007 Report June 19, 2007 64-66 lite bökigare 67- framåt lite enklare,,,,,Bromsservo finns att köpa till både för skivor och trummor.Utan servo är det en upplevelse att försöka få stopp i jämförelse med en modern bil,,,,Något trögstyrt är det ju utan servo, men med dåtidens servo är otroligt otrevlig att köra med så jag rekommenderar utan servo eller bygga om till kuggstång.mvh Tommy Citera
Janne Holm CMC1740 June 19, 2007 Report June 19, 2007 Har nu varit utan mustang i ett år men suget efter en ny mustang har blivit förstort så funderar nu på att köpa en 68-69. Har aldrig haft någon bil innan utan bromservo så tänkte höra om det är ett helsike att få stopp på bilen eller funkar det att köpa en utan? Har nämligen hittat en som varken har servo styrning eller bromsar. Finns det kanske att köpa så man kan bygga om till servo på nått smidigt sätt?Har även kollat lite på en mustang där det sitter en 6:a i, men man får med en V8 + låda. Är det krångligt att byta?Kommer säkert ställa en del frågor här framöver, har nämligen aldrig ägt någon äldre musse innan.Mvh. MattiasHar en Musse med trummor runt om utan servo, bromsar klockrent brafår självklart trycka något hårdare på pedalen men det är en vanesakMåste väl erkänna att trummor fram kräver att man håller mera koll på injusteringen av bromsarna, men än service på vårkanten är ju bara kulmed en hobbybil Och försök att köpa en bil med V8 från början så slipper du massa annat jobb med uppgradering av bromsar m.m.PS Tommy är grejorna på väg? Citera
Mattias cmc 1746 June 20, 2007 Author Report June 20, 2007 Okej tack för tipsen, får se hur det blir och vad jag hittar för nått intressant. Citera
mahas June 20, 2007 Report June 20, 2007 Har också en 68:a med trummor och utan servo.Från början är det lite hjärtat i halsgropen men ser du bara till att beläggen är frächa och väljusterade så är det inget problem, har själv aldrig funderat på att sätta skivor och servo.Så är bilen annars fin låt inte bromsarna stoppa köpet.En utan styrservo har jag aldrig provat.... Citera
TonyM67 June 21, 2007 Report June 21, 2007 Hallå ,,kan bara hålla med tidigare inlägg ,, Det är en vane sak , man anpassar sig till att det inte finns servo. Dvs avstånd fart etc ..Får lägga "lite" mer kraft bakom pedalen... Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 21, 2007 Report June 21, 2007 Hej.Jag har haft ett antal Mustanger med båda typernaav bromsar, skivor är bra men som jag har skrivittidigare så är trummor minst lika bra. Viktigt med trumbromsar är att man underhåller dom, bra underhållna och med friska delar så bitertrumbromsar mycket bra, ibland farligt bra, skivorär givetvis också bra underhåll lika viktigt. Grunden till att man byter till skivor är oftast ryckten,någon som har en kompis som kört lite på bana ochatt trummbromsarna förlorar bromsverkan, tumbromsaroch bankörning hör inte ihop. Trumbromsar och vanliga nostalgitripper hör ihop, jag hålleralltså med tidgare i ämnet trumbroms, att dessa är bra omman sköter om dom och att man skrotar själjusteringar ochär självjusteringen själv. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.