Jump to content

Packningar i servostyrningen


pools

Recommended Posts

Hej!

Någon som vet var dessa packningar ska sitta (pilen). När man plockat loss

styrpinnen finns inga sådana packningar. Så var ska dom sitta?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag renoverade hela ventilhuset för ett tag sedan och jämför jag din bild med den manual jag fick med mitt kit så ser de där packningarna ut att sitta i själva ventilhuset, alltså innanför den bakre delen, under "locket".

Kan ju ha fel dock, vet inte vad du fått dina delara ifrån. Ett renoverings kit eller "föll de bara ur"? ;)

Link to comment
Share on other sites

Dom finns i ventilhuset. Det var det där jag började att prata om när jag var på besök i vindeln. Repsatsen är uppdelad i 2. Ena till bara styrpinnen och den andra till ventilhuset.

verkar lite knäppt att bara ha med två tätningar till ventilhuset....???? om man river sönder ventilhuset så behöver man ju flera tätningar/packningar... lite illa att dom övriga inte följer med.....

Det finns ju även en annan sats med alla tätningar och packningar till ventilhuset men inget till "styrpinnen"...??????

Link to comment
Share on other sites

Jag renoverade hela ventilhuset för ett tag sedan och jämför jag din bild med den manual jag fick med mitt kit så ser de där packningarna ut att sitta i själva ventilhuset, alltså innanför den bakre delen, under "locket".

Kan ju ha fel dock, vet inte vad du fått dina delara ifrån. Ett renoverings kit eller "föll de bara ur"? ;)

Hej Dread!

Jag har också renoverat ventilhuset för några år sedan men har inte kvar

"manualen". Kan du möjligen skanna eller fota den och skicka till mig. Skulle

vara intressant och se hur det såg ut.

Min sats har Ullman levererat.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Dom finns i ventilhuset. Det var det där jag började att prata om när jag var på besök i vindeln. Repsatsen är uppdelad i 2. Ena till bara styrpinnen och den andra till ventilhuset.

verkar lite knäppt att bara ha med två tätningar till ventilhuset....???? om man river sönder ventilhuset så behöver man ju flera tätningar/packningar... lite illa att dom övriga inte följer med.....

Det finns ju även en annan sats med alla tätningar och packningar till ventilhuset men inget till "styrpinnen"...??????

Håller med att det är illa. Hade själv bara den satsen som pools har och fick beställla till den andra också när jag hade allt löst liggandes på köksbordet.

Men kommer ju inte ihåg nu men har för mig att jag fick någon snilleblixt när jag pillade med det där hur man skulle bara renovera "styrpinnen". Men ena av dom där packningar hör väl till yttersta locket där man kan göra justeringar? Den andra hör till det inre locket närmast styrpinnen?

Eller är nog för trött för att skriva något smart nu..

Link to comment
Share on other sites

Hej Pools!

De två gummiringarna vid pilen så tror jag att den lilla ska sitt på gummimacheten. Det är tätningen mot den koniska delen med kula i änden. Det kan vara en fjäder eller en o-ring av gummi.

Den större gummiringen om den är fyrkantig tror jag att den passar till kåpan som sitter med två skruvar på styrventilen.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Hej Pools!

De två gummiringarna vid pilen så tror jag att den lilla ska sitt på gummimacheten. Det är tätningen mot den koniska delen med kula i änden. Det kan vara en fjäder eller en o-ring av gummi.

Den större gummiringen om den är fyrkantig tror jag att den passar till kåpan som sitter med två skruvar på styrventilen.

Lennart CMC 1507

Det följer med en fjäder som man sätter runt tätningen vid kulan..så den är det inte... och den är lite för stor för att sitta där...

Link to comment
Share on other sites

Det är nog så som Olov skriver att den lilla detaljen inte passar på gummimacheten.

Har sett på en beskrivning att det sitter in gummidetalj på styrpinnen ”den koniska delen” under gummimacheten. Kan det vara där som den lilla ska vara? Om det är riktigt eller inte och vad den skulle göra för nytta vet kanske någon annan. Den stora packningen om den har dessa ca mått, ytterdiameter 32 mm innerdiameter 28 mm och 2 mm tjock passar till kåpan på styrventilen. Nu ska nog dess mått vara i tum men får mig var det lättare att läsa av i mm.

Lennart CMC1507

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...