Jump to content

Regn eller kylarlekage?


Freeman

Recommended Posts

Vad trött jag blir.. Skaffade min mustang gt hösten 06. Sen dess har det bara strulat hela tiden. Idag när jag kom ut till bilen efter en lång arbetsdag i regnet och körde iväg så kom det helt plötsligt en massa vatten underifrån handfacket på passagerarsidan. Slutade efter ett tag men sen när jag parkerat för att gå in och handla så fungerade inte en grej på bilen. Först fungerade inte centrallåset så fick öppna med nyckel. Starta bilen gick bra men lampor, blinkers mm var utslagna. Sedan immade rutan igen och hjälpte inte med fullt blås på dom. Kollade sedan på instrumentpanelen där det varnade för dels lite olja, lite bromsolja, parkeringsbroms lös fast ej dragen mm.

Vad kan ha hänt? Kan det läckt in vatten som samlats i luftintaget framför bilrutan eller har AC systemet läkt och slagit ut HELA "CENTRALDATORN"?

Börjar tröttna på amerikansk byggkvalité, bilen har inte ens rullat 1500 mil. Innan detta hände idag så har motorer för elspelar bytts, motor för elstol, spolarna till vindrutan lagats, bälten 3 av 4 strulat mm...

Har dom "jänkarna" satt en fet motor runt en kontainer av skrot?

:(:(:(:(:(

Link to comment
Share on other sites

1) Det verkar som att det finns en dålig svetsskarv någonstans på höger sida i bilen som gör att det rinner in vatten. Exakt vart verkar oklart.

2) Vattnet rinner över databoxen som sitter innanför höger kickpanel vilket gör att du får en massa elfel.

Såhär gör du för att lösa problemet:

1) Täta läckan

2) Riv ut golvmattan, avfukta och torka ur - omedelbart!!!

3) Byt databox

Link to comment
Share on other sites

Tack för länkarna och tipsen. Verkar ju inte vara ensam om detta problemet.. Det verkligen sprutade in vatten i kupén när det regnat så mkt.. Fick dragit ut alla mattor, inredning och blåst torrt med värmefläkt samt att allt verkar fungera igen elektroniskt mm. Hittade ett skumt hål som antagligen var orsaken, täppte för med 3 lager silvertejp.. Funkar tills jag hittat ngn smart gummiplugg eller liknande. Glad igen! :D

Link to comment
Share on other sites

Tack för länkarna och tipsen. Verkar ju inte vara ensam om detta problemet.. Det verkligen sprutade in vatten i kupén när det regnat så mkt.. Fick dragit ut alla mattor, inredning och blåst torrt med värmefläkt samt att allt verkar fungera igen elektroniskt mm. Hittade ett skumt hål som antagligen var orsaken, täppte för med 3 lager silvertejp.. Funkar tills jag hittat ngn smart gummiplugg eller liknande. Glad igen! :D

var satt hålet? Bild?

Link to comment
Share on other sites

Efter en regnig dag hade jag exakt samma problem (dock har jag bara känt att golvet var lite fuktigt, inte i den omfattningen som du har), tänkte bara instämma här på forumet så att vi kan hjälpas åt med problemet....

Skicka gärna fotografi!

Tillagt:

Länken som ni finner i en tidigare post här i samma tråd visar att förmodligen alla (iaf 05-06) har detta problem, både v6 och v8.

Bilden jag lagt in hittade jag på forumet och den ska tydligen föreställa där det behöver tätas. Någon som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem förra sommaren. Då trodde jag att berodde på något som hänt vid rostskyddsbehandlingen men det var faktiskt första gången jag körde i rejält regn så felet fanns nog innan. Det lagades på Exclusive samtidigt som skärmen hö bak åtgärdades. (Det skilde nog 7-8 mm i karosspassningen). Där vet dom kanske mer eftersom dom sålt och servat ganska många Mussar av vår sort vid det här laget.

Hälsningar Magnus

Link to comment
Share on other sites

Trodde felet var åtgärdat med lite silvertejp men kvarstår dock. Då var det inte läckage där jag först trodde. Nu har jag plockat ner hela inredningen på passagarsidan och ska försöka hitta felet i helgen. Gissar nu på att kanalerna "framför under framrutan" som vattnet normalt ska rinna ner i har täppts igen och svämmar över därför hittar ngn skum väg in kupén. När jag gasar på verkligen forsar det in vatten ovanifrån bakom handskfacket. Hoppas nu solen kommer tillbaka så man slipper täcka över bilen med pressening så fort man tror det ska bli regn..

Hör av mig så fort jag löst problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

TSB (någon slags förkotning för en manual för att reproducera och fixa problemet) har kommit. Jag bifogar. Någon som är pigg på att förklara, jag är inte jättekass på engelska men det var inte det lättaste att läsa.

http://www.acc.umu.se/~olsson/tsb07-14-06.pdf

Borde man inte ha den här tråden överst i forumet, då det verkar vara ett stort problem?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Om du inte hittar problemet direkt med ögonen. Har ag ett litet tips. Som du sa hade plockat bort en massa grejor för att se. Om du inte sr något då. ta en vän låt homom spola vatten med en slang, samtigt sim sitter eller ligger i bilen med ficklampa. Det brukar snabbt visa sig var vattnet kommer ifrån. Men var försiktig. Kanske bäst att lossa minus på batteriet.

Så det händer allvarliga saker med boxar och dyligt. Spruta inte mer än nödvändigt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...