Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Undrar hur i hela världen man få lös ljusknappen (invändigt i kupen). Den sitter som berget, båda själva knappen som jag tycker man borde kunna gänga ut och själva klumpen bakom instrumentpanelen. Kan passa på att fråga om nån vet varför inte min instrumentpanelsbelysning och helljus fungerar, fungerade bra enda tills jag drog bort all el till framlysena för lack, men när jag satt tillbaka allt igen så verkar det inte vilja fungera. Nån som har ett lättförstårligt elshema över det och själva "huvudrelät" under huven. Antar att problemet sitter där? Sedan när jag vrider på tändningen så klickar det bara i relät, och sedan när jag startar motorn klickar det till igen och framlysena funkar. Sedan på det så glöder bara baklysena klent, broms och blink däremot med full styrka.

Mvh Jonas

Knappen är inte gängad, den sitter på precis samma sätt som på en gammal Volvo: - Det sitter en knapp på själva ljusreglaget (motsatt sidan från kablaget) som ska tryckas in innan Du kan ta loss knappen och komma åt "muttern" som håller fast ljusreglaget i panelen.

Ta inte i för mycket när Du drar ut knappen, den sitter delvis i en detalj av bakelit/spröd plast som lätt kan skadas om man är oförsiktig (Jag skrotade ett ljusreglage på det viset innan jag visste exakt hur reglaget var konstruerat).

Glömde visst bort den andra frågan

Kan passa på att fråga om nån vet varför inte min instrumentpanelsbelysning och helljus fungerar, fungerade bra enda tills jag drog bort all el till framlysena för lack, men när jag satt tillbaka allt igen så verkar det inte vilja fungera.

Det första jag skulle göra om jag hade rivit i ledningarna vore att kolla så att alla jordkablar sitter som de ska.

"huvudrelät" under huven.

Vad menar Du med "huvudrelä"? Original finns det inget relän för ljuset så det finns inte med i något elschema.

Hej.

Kolla alltid alla jordningar, dessa finns intill alla yttre

belysningar, huvudrelä finns inget men s.k. laddrelä

sitter i motorrumet. :shock:

Egentligen finns det bara två relän i bilens vanliga

elsystem 65-73 varningsblink, vanligt blinkrelä obs

dessa två har inte samma uppgift, fom 1969 upp

ökade man funktioner som blev relästrytrda men

bara extrafunktioner fortfarande saknas relä för

He-Ha ljus signalhorn mm. ;)

Ja det var kanske lite felformulerat med "huvudrelä". Jag menar själva socekrbiten där man stoppar in 7-8 kablar som kommer från tändningen bla, sitter brevid batteriet på min, vet inte riktigt vad det kallas :?

Har kollat alla jordkablar och det verkar bra jordat så jag tror inte att det är det som är problemet.

Men just det här att den bara skickar ut mindre än 12v till bakljusen? tar man bort en lampa lyser de andra tre mer, tar man bort en till lyser de återstående starkare osv. Låter som ett jordfel, men jag har jordat alla jordkablar ordentligt som jag kan hitta :?

Kan det vara startrelät du menar? Ett runt relä med 2 små och två lite större gängade anslutningar. I så fall så ska det inte ha någonting med lyset att göra om allt är rätt kopplat.

Har du mätt vid bakljusen om du har full spänning, om du mäter upp 12V där så ligger felet till 99% på jordsidan.

Kan det vara startrelät du menar? Ett runt relä med 2 små och två lite större gängade anslutningar. I så fall så ska det inte ha någonting med lyset att göra om allt är rätt kopplat.

Nejnej, inte startrelät jag menar

:?: Har du kontrollerat att lamporna är utav rätt styrka och att det inte är en lampa som det är lite knas med ? , Själv hade jag detta fenomen på en 240 en gång i tiden och jag böt ut alla lampor bak sedan fungerade allt. Lamporna såg hela ut men det måste ha varit en som det var kortis i :!:

Gjorde om alla jordningar jag kunde hitta, men problemet kvarstod....

Men problemet löste sig till slut! Själva kontakten som går in i ljusknappen i kupen hade ärgat nått fruktansvärt så efter en rengörning så var allt som vanligt :D

När man lix är på ämnet så, vet nån vars jorden till bränslemätaren sitter? Den tenderar att vilja leva sitt eget liv ibland :shock:

Mvh Jonas

Hej.

Det kan vara tankgivaren, på min fd 72a bytte jag denna

efter en tids huvudbry, problemet var att ibland så gav

mätaren utslag och ibland inte, jag rengjorde båda kablarnas

kontackter och trodde att det skulle hjälpa, men det gjorde

det inte. :(

Jag köpte på mig en ny givare på vinst och förlust, demonterade

den gammla ur tanken. :roll:

Det visade sig att tankgivarens flotör som original är gjord i

mässing var söderfrätt med massor av små hål. :shock:

Det gjorde att flotören fylldes med bensin efter en stund och

slutade att flyta, när jag körde slut på bensin och skulle tanka

ny så var flotören också tom. :roll:

Tankade i ny bensin och flotören flöt upp gav mätaren signal

om att det fanns bensin, efter bara några minuters körning så

var utslaget på tankmätare borta och det var åter tomt på bensin. :?

Anledningen till att det på 71-73 är två kablar till tangivaren är

att tanken hänger i band under bagage och har då inte så bra

jord i kaross, en kabel är alltså jord och den andra är signal

till tankmätare. :?

Du kan prova att gjorda signalkabeln vid givaren på tanken

är det ok så skall bensinmätaren rusa upp på full tank, gör

den det så ligger problemet på tankgivarens funktion, om det

inte händer något på mätaren när du jordar kabeln så är det

något annan typ av fel, kanske på tankmätare eller regulator

för instrument. :roll:;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...