Jonas72 June 26, 2007 Report June 26, 2007 Hej!Undrar hur i hela världen man få lös ljusknappen (invändigt i kupen). Den sitter som berget, båda själva knappen som jag tycker man borde kunna gänga ut och själva klumpen bakom instrumentpanelen. Kan passa på att fråga om nån vet varför inte min instrumentpanelsbelysning och helljus fungerar, fungerade bra enda tills jag drog bort all el till framlysena för lack, men när jag satt tillbaka allt igen så verkar det inte vilja fungera. Nån som har ett lättförstårligt elshema över det och själva "huvudrelät" under huven. Antar att problemet sitter där? Sedan när jag vrider på tändningen så klickar det bara i relät, och sedan när jag startar motorn klickar det till igen och framlysena funkar. Sedan på det så glöder bara baklysena klent, broms och blink däremot med full styrka.Mvh Jonas Citera
Nenne June 27, 2007 Report June 27, 2007 Knappen är inte gängad, den sitter på precis samma sätt som på en gammal Volvo: - Det sitter en knapp på själva ljusreglaget (motsatt sidan från kablaget) som ska tryckas in innan Du kan ta loss knappen och komma åt "muttern" som håller fast ljusreglaget i panelen. Ta inte i för mycket när Du drar ut knappen, den sitter delvis i en detalj av bakelit/spröd plast som lätt kan skadas om man är oförsiktig (Jag skrotade ett ljusreglage på det viset innan jag visste exakt hur reglaget var konstruerat). Citera
Janne Holm CMC1740 June 27, 2007 Report June 27, 2007 Här kan du hämta Elschema till din bilhttp://www.themustangshop.com/resources.cfm Citera
Nenne June 27, 2007 Report June 27, 2007 Glömde visst bort den andra fråganKan passa på att fråga om nån vet varför inte min instrumentpanelsbelysning och helljus fungerar, fungerade bra enda tills jag drog bort all el till framlysena för lack, men när jag satt tillbaka allt igen så verkar det inte vilja fungera.Det första jag skulle göra om jag hade rivit i ledningarna vore att kolla så att alla jordkablar sitter som de ska. "huvudrelät" under huven.Vad menar Du med "huvudrelä"? Original finns det inget relän för ljuset så det finns inte med i något elschema. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 27, 2007 Report June 27, 2007 Hej.Kolla alltid alla jordningar, dessa finns intill alla yttrebelysningar, huvudrelä finns inget men s.k. laddreläsitter i motorrumet. Egentligen finns det bara två relän i bilens vanligaelsystem 65-73 varningsblink, vanligt blinkrelä obsdessa två har inte samma uppgift, fom 1969 uppökade man funktioner som blev relästrytrda menbara extrafunktioner fortfarande saknas relä förHe-Ha ljus signalhorn mm. Citera
Jonas72 June 27, 2007 Author Report June 27, 2007 Ja det var kanske lite felformulerat med "huvudrelä". Jag menar själva socekrbiten där man stoppar in 7-8 kablar som kommer från tändningen bla, sitter brevid batteriet på min, vet inte riktigt vad det kallas Har kollat alla jordkablar och det verkar bra jordat så jag tror inte att det är det som är problemet. Citera
Jonas72 June 27, 2007 Author Report June 27, 2007 Men just det här att den bara skickar ut mindre än 12v till bakljusen? tar man bort en lampa lyser de andra tre mer, tar man bort en till lyser de återstående starkare osv. Låter som ett jordfel, men jag har jordat alla jordkablar ordentligt som jag kan hitta Citera
Leffe N cmc712 June 27, 2007 Report June 27, 2007 Kan det vara startrelät du menar? Ett runt relä med 2 små och två lite större gängade anslutningar. I så fall så ska det inte ha någonting med lyset att göra om allt är rätt kopplat.Har du mätt vid bakljusen om du har full spänning, om du mäter upp 12V där så ligger felet till 99% på jordsidan. Citera
Jonas72 June 27, 2007 Author Report June 27, 2007 Kan det vara startrelät du menar? Ett runt relä med 2 små och två lite större gängade anslutningar. I så fall så ska det inte ha någonting med lyset att göra om allt är rätt kopplat.Nejnej, inte startrelät jag menar Citera
Nenne June 27, 2007 Report June 27, 2007 Hempulat elsystem ser jag, ännu större anledning att kolla jordningar. Citera
Janne64 June 28, 2007 Report June 28, 2007 Har du kontrollerat att lamporna är utav rätt styrka och att det inte är en lampa som det är lite knas med ? , Själv hade jag detta fenomen på en 240 en gång i tiden och jag böt ut alla lampor bak sedan fungerade allt. Lamporna såg hela ut men det måste ha varit en som det var kortis i Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 28, 2007 Report June 28, 2007 Hej.Kolla att den vita kabeln på relä, jordar den inte blir det problem, jordningen styr hela reläfunktionen, lossa gör rent, eller byt ut plåtskruven. Citera
Jonas72 July 4, 2007 Author Report July 4, 2007 Gjorde om alla jordningar jag kunde hitta, men problemet kvarstod....Men problemet löste sig till slut! Själva kontakten som går in i ljusknappen i kupen hade ärgat nått fruktansvärt så efter en rengörning så var allt som vanligt När man lix är på ämnet så, vet nån vars jorden till bränslemätaren sitter? Den tenderar att vilja leva sitt eget liv ibland Mvh Jonas Citera
Bobbe cmc 2103 July 4, 2007 Report July 4, 2007 Kolla kontakten under tanken,det är en 2-polig hona/hane.Min mätare va död,efter rengöring av kontaktytorna så funkar det.Den sitter ju lite utsatt.... Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 7, 2007 Report July 7, 2007 Hej.Det kan vara tankgivaren, på min fd 72a bytte jag dennaefter en tids huvudbry, problemet var att ibland så gavmätaren utslag och ibland inte, jag rengjorde båda kablarnaskontackter och trodde att det skulle hjälpa, men det gjorde det inte. Jag köpte på mig en ny givare på vinst och förlust, demonteradeden gammla ur tanken. Det visade sig att tankgivarens flotör som original är gjord imässing var söderfrätt med massor av små hål. Det gjorde att flotören fylldes med bensin efter en stund och slutade att flyta, när jag körde slut på bensin och skulle tanka ny så var flotören också tom. Tankade i ny bensin och flotören flöt upp gav mätaren signal om att det fanns bensin, efter bara några minuters körning så var utslaget på tankmätare borta och det var åter tomt på bensin. Anledningen till att det på 71-73 är två kablar till tangivaren är att tanken hänger i band under bagage och har då inte så brajord i kaross, en kabel är alltså jord och den andra är signaltill tankmätare. Du kan prova att gjorda signalkabeln vid givaren på tankenär det ok så skall bensinmätaren rusa upp på full tank, görden det så ligger problemet på tankgivarens funktion, om detinte händer något på mätaren när du jordar kabeln så är det något annan typ av fel, kanske på tankmätare eller regulatorför instrument. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.