Jump to content

Uppgradering trummor till skivor.


Recommended Posts

Hej, har just bytt mina manulla trumbromsar till servo samt skivor fram, kit från MP Brakes. Blev bra men det var en hel del plock att byta pedal. Bromsen fungerar bra men är lite svampig, får göra ett par lätta tryck för att få till rätt känsla. Läst att man bör ha en "residual valve" på 10 lb till bakbromsarna för att minska deras rörelse om jag fattat rätt, ev också en med 2 lb för fram.

Någon som vet var man kan köpa passande ventiler i Sverige.

Hälsningar

Sune

Link to comment
Share on other sites

Hej Sune

Jag har funderat på att göra samma ombyggnad som du, skivor fram och servo. Vad har du för årsmodell? Själv har jag -65:a med automat.

Vad var det för typ av kit du köpte från MP Brakes? Tittade på deras hemsida, där finns en hel del interessant.

Funkade allt bra med montaget ? Nåt speciellt att tänka på ?

Hälsningar

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Hej Sune

Jag har funderat på att göra samma ombyggnad som du, skivor fram och servo. Vad har du för årsmodell? Själv har jag -65:a med automat.

Vad var det för typ av kit du köpte från MP Brakes? Tittade på deras hemsida, där finns en hel del interessant.

Funkade allt bra med montaget ? Nåt speciellt att tänka på ?

Hälsningar

Ulf

Hejsan Ulf

Läste ett reportage i Mustang&Fords jan 2007 nr. Visade bra hur det går till. Kan skicka kopia på reportaget om du vill.

Det var inte svårt jobb, är ingen mekaniker. Det som var besvärligt var att man måste byta pedal den nya har annan upphängning. Om du har tur finns hål för detta i karossens upphängning, annars måste du ta ut hållare och borra ett hål. Inte svårt jobb, men att få ut plåten som pedalen hänger i tar en stund, jag fick ta ut framstolen , ta bort instrumentpanelen, friskluftsintaget, samt dela på lite kopplingar etc. Inga svåra jobb men lite trångt och bökigt, man skall vara mätt och på gott humör när man börjar.

Beställde mina grejor via Pony Parts, Kevin är bra att snacka med.

MP Brakes nr DB1521PANSHP, Pony Parts NR DBF 34, kostade 840 USD.

Har beställt Residual Valve men inte fått än, hoppas det blir mer destikt pedalkänsla. Bytte till stålspunna slangar, köptes i Sverge. Den bakre flexibla slangen är special, tror att MP brakes har en fördelningsventil som passar till vanliga slangar.

HT 68, 289 automat, trummor run och ingen servo före bytet.

Hälsningar

Sune

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hur har det gått? fått tag på en residual valve och löste det i så fall problemet -trist att det inte ingick någon slags ventil för att balansera ut bromstrycket.

Har bestämt mig för att göra samma utbyte till skivbromsar då min 68 cab med 351a 4V nästan är omöjlig att stoppa utan ett vältränat högerben. :x

Cab 68, 351 automat, trummor runt om och inget servo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...