Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag måste göra en justering av framvagnen på min Musse 69:a cab och behöver hjälp med måtten, grader och vinklar och vad det nu är allt. Tänkte lämna bort jobbet men det underlättar säkert om jag vet hur den ska stå. Kan nån här hjälpa mig så blir jag så här glad :D

Undrar för övrigt om det är krånligt att justera framvagnen på denna bil?

Som den står nu sliter den framdäcken på utsidan och det känns inte bra.

MVH Thony

Det är inga problem att justera framvagnen på en 69:a.

Jag har provat olika inställningar senaste veckan ( han som har hjulinställningen är en gammal kompis så jag har fått skruva och testa en del själv ).

Efter att ha provat en del olika inställningar på min 70:a har jag kommit fram till att det behövs en hel del caster för att få ett stabilt uppträdande.

Castern påverkar också cambern när du svänger så även där får man fördelar.

Mitt förslag efter testandet är:

Caster 5-6 grader

Camber 0.5 grader negativ

Toe-in 3 mm

Om du har möjlighet, se till att bakaxeln står rakt så att den inte är med och styr.

Det är inga problem att justera framvagnen på en 69:a.

Jag har provat olika inställningar senaste veckan ( han som har hjulinställningen är en gammal kompis så jag har fått skruva och testa en del själv ).

Efter att ha provat en del olika inställningar på min 70:a har jag kommit fram till att det behövs en hel del caster för att få ett stabilt uppträdande.

Castern påverkar också cambern när du svänger så även där får man fördelar.

Mitt förslag efter testandet är:

Caster 5-6 grader

Camber 0.5 grader negativ

Toe-in 3 mm

Om du har möjlighet, se till att bakaxeln står rakt så att den inte är med och styr.

Hur har du lyckats få så höga castervärden när jag ställde min så kom jag som mest upp i 1.5 grader max inskruvade muttrar samt tre shims på övre länkarmarna. Har du kanske flyttat infästningen för övre länkarmen i samband med Shelbysänkningen :!:

Tråkigt med bilen föresten Janne :cry:

Inga problem med 6 grader. Jag har inte flyttat övre bärarm bara gjort shelbysänkning. Dock har jag bytt bussningarna i reaktionsstagen till en sort som är gjord i hårdare gummi. Kanske är dom tunnare också?

Okey

Jag är kanska nöjd med inställningen på min bil, men något mer caster vore nog bra. Funderar på att ta bort reaktionsstagen och svarva några centimeter mer gänga på dem. Det borde vara det lättate sättet för mig.

Har även gjort shelbysänkningen annars hade jag kunnat flytta sänkningen

något bakåt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...