Thony Posted July 13, 2007 Report Posted July 13, 2007 HejJag måste göra en justering av framvagnen på min Musse 69:a cab och behöver hjälp med måtten, grader och vinklar och vad det nu är allt. Tänkte lämna bort jobbet men det underlättar säkert om jag vet hur den ska stå. Kan nån här hjälpa mig så blir jag så här glad Undrar för övrigt om det är krånligt att justera framvagnen på denna bil?Som den står nu sliter den framdäcken på utsidan och det känns inte bra.MVH Thony Quote
JanneJ Posted July 13, 2007 Report Posted July 13, 2007 Det är inga problem att justera framvagnen på en 69:a.Jag har provat olika inställningar senaste veckan ( han som har hjulinställningen är en gammal kompis så jag har fått skruva och testa en del själv ).Efter att ha provat en del olika inställningar på min 70:a har jag kommit fram till att det behövs en hel del caster för att få ett stabilt uppträdande.Castern påverkar också cambern när du svänger så även där får man fördelar.Mitt förslag efter testandet är:Caster 5-6 graderCamber 0.5 grader negativToe-in 3 mmOm du har möjlighet, se till att bakaxeln står rakt så att den inte är med och styr. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted July 14, 2007 Report Posted July 14, 2007 Det är inga problem att justera framvagnen på en 69:a.Jag har provat olika inställningar senaste veckan ( han som har hjulinställningen är en gammal kompis så jag har fått skruva och testa en del själv ).Efter att ha provat en del olika inställningar på min 70:a har jag kommit fram till att det behövs en hel del caster för att få ett stabilt uppträdande.Castern påverkar också cambern när du svänger så även där får man fördelar.Mitt förslag efter testandet är:Caster 5-6 graderCamber 0.5 grader negativToe-in 3 mmOm du har möjlighet, se till att bakaxeln står rakt så att den inte är med och styr.Hur har du lyckats få så höga castervärden när jag ställde min så kom jag som mest upp i 1.5 grader max inskruvade muttrar samt tre shims på övre länkarmarna. Har du kanske flyttat infästningen för övre länkarmen i samband med Shelbysänkningen Tråkigt med bilen föresten Janne Quote
JanneJ Posted July 15, 2007 Report Posted July 15, 2007 Inga problem med 6 grader. Jag har inte flyttat övre bärarm bara gjort shelbysänkning. Dock har jag bytt bussningarna i reaktionsstagen till en sort som är gjord i hårdare gummi. Kanske är dom tunnare också? Quote
Janne Holm CMC1740 Posted July 16, 2007 Report Posted July 16, 2007 OkeyJag är kanska nöjd med inställningen på min bil, men något mer caster vore nog bra. Funderar på att ta bort reaktionsstagen och svarva några centimeter mer gänga på dem. Det borde vara det lättate sättet för mig.Har även gjort shelbysänkningen annars hade jag kunnat flytta sänkningennågot bakåt. Quote
Recommended Posts