mv1313 Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Undrar lite om 4.6 liters motorn som kom 97 eller något sånt. Jag ska bygga mig en Ford GT 40 och tänkte att denna motorn kanske passar i detta bygge . Dom flesta vill ha en 302 med fina trattar men jag vill känna på förutsättningarna för att sätta i en modern motor. Vad finns det för trimmnings potensial, Vilken årsmodell på mustang ska man satsa på ,är det samma motor i alla bilar som har 4.6 liters motorn och att det bara är lite små förändringar i motor elektronik. Vad jag har läst så är det lite olika hästkrafter på motorerna typ 280 Hkr och andra 305 Hkr och den med kompressor 390. Vore tacksam för lite bollplank vad ni tycker Quote
Pernolf cmc 558 Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Spännande bygge, finns en strokad variant på 5.4liter, satt i bl.a Ford SVT Lightning, en F-150 pickis med kompressor på vädligt många hk, det är ju lite coolt att sätta i en sån. sitter ju även en 5.4liters i GT500 2007, samt i nya GT40n.4.6liters finns väl till Mustangen i 215hk 96-98, 260hk 99-04, 305hk 96-98 cobra, 99 och 2001 cobra var det väl 320hk i?? 390 satt i Cobra 03-04300hk är det i 2005GT Quote
Pär Å Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Tänk på att storleken på en 4.6l är nästan densamma som en Big block så kolla vad som får plats! Quote
mv1313 Posted July 25, 2007 Author Report Posted July 25, 2007 Ja man får nog mäta ganska många ggr innan man har bestämt sig, men det vore trevligt om det passar. Klart det är nog lite mer problem med en modern motor än en med förgasare, men har man bara tillräckligt med kärlek så ska nog det mesta passa. Quote
Rambo Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Har ingen åsikt om motorn,Ville bara säga att GT40 är min absoluta favoritbil alla kategorier Hade varit intressant att följa bygget.....Lycka till Quote
429SCJ-R Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Skall du stoppa i en 4.6l så är ju 03-04 cobra motorn den bästa speciellt om du vill trimma vidare. Grundstommen klarar runt 800 hästar. Sedan är det ju kul att köra kompressormatat. Quote
Pär Å Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Jag har funderingar på att stoppa en -03 Cobra motor i min Ac Cobra efter att den gått igenom besiktningen. Quote
Per Berglund Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 "Modular" 4.6 är den bästa V8 Ford tillverkat till produktionsbil. Kom redan 1991Men om du ska trimma faller vitsen med motorns effektivitet och som sagt tidigare är den grymt stor.De vanliga äldre SOCH 4.6 tycker jag inte är speciellt intressant då de ger låg effekt orginal och trimma dom går bra men tydligen är byte av vevstakar viktigt att göra om man trimmar.Det känns ändå som man får mer bang/$ genom att investera i winsor modellerna 5.0 eller 351 då de ger minst lika mycket effektDe tillverkades fram till 2000 och har effektiva insprutningssystem de också och är dessutom mindre och lättare än Modular gjutjärn iallfall?Superbilliga bygga om då eftermarknaden är iallfall enorm.Godisbiten helaluminium DOCH motorn som 429SCJ-R nämde ovan läste jag någonstans att den är tilloch med större en mamutmotorn 429 BOSS Men vore grymt iallfall med en DOCH Cobra motor och beroende på vad man får ge för ett paket skulle jag också tycka det vore nått att skohorna ner i Mustangen! Först de nyaste 4.6 som sitter i 2005 och nyare verkar nästan mest intressant just dimensionsmässigt och vad man får ut i effekt.3V topparna som sitter i dessa motorer gör dessa motorer lika smala som SOCH 4.6. men betydligt effektivare.Slakta en skrotad 05 Mustang med manuell låda så får du ett kanonbra paket.Men vad är din budget och ditt effektmål med drivkällan är väll egentligen första frågan man bör ställa.GT 40 är min dröm också! Keep up the good work! Quote
429SCJ-R Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Underbara maskiner, helt kompletta med kompressor IC osv kan inhandlas begagnade för runt 7.000 dollar investera 500 dollar till och du har en maskin på drygt 500 hästar Quote
Per Berglund Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Var klickar man "lägg i kundkorgen" Quote
429SCJ-R Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 här:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004-MUS ... enameZWDVWdom dyker upp då och då.. Quote
Toni CMC1361 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Hej mv1313.Vad ska du ha för växellåda till dinGT40?Jag frågar för att det är viktigt att tänka på motorns vridmoment när man väljer låda.Till 289 och 302:or räcker oftast de starkaste Audilådorna, men väljer du bigblock eller över 350 hp börjar växellådorna bli exklusiva, läs t.ex ZF.Bara ett tips när du ska väja motor... Quote
Per Berglund Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 här:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004-MUS ... enameZWDVWdom dyker upp då och då.. Inte alls farlig pris för denna 4.6 DOCH pjäs!Solklar för ett GT40 bygge om den går in.Måttuppgifter för 4.6 DOCH (tyvärr hitta jag olika uppgifter och detta är de största jag hitta så därför kan de vara fel)Bredd= 734 mm (711mm SOCH)Djup= 688 mmHöjd= 756 mm (726mm SOCH)Vikt = 261 Kg (272kg SOCH)Mått för 302, 5.0Bredd= 609 mmDjup= 736 mmHöjd= 698 mmVikt = 208kg (alutoppar=182 Kg)Data kopierat HÄRIFRÅNSom kuriosa så är min Musse 69 som bredast ca 720mm i motorutrymmet.Det blir alltså kofot och vaselin som gäller för att få ner 4.6 Quote
Sa-Malmoe Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Underbara maskiner, helt kompletta med kompressor IC osv kan inhandlas begagnade för runt 7.000 dollar investera 500 dollar till och du har en maskin på drygt 500 hästarBerätta gärna hur du får ut 110 hk extra för 500 $ för det tvivlar jag starkt på att det är möjligt. Quote
mv1313 Posted July 27, 2007 Author Report Posted July 27, 2007 Jag har tänkt mig en växelåda från från en Audi A6 TDI, dom ska klara hyffsat vrid men när det börjar komma över 400nm så känns det som man behöver investera i ZF. Min budget är obegränsad nja man vill ju inte tömma hela kassen på en motor men det kostar att ligga på topp så. Ska ligga och bevaka Ebay och se när det passar att investera då. Quote
Pernolf cmc 558 Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Underbara maskiner, helt kompletta med kompressor IC osv kan inhandlas begagnade för runt 7.000 dollar investera 500 dollar till och du har en maskin på drygt 500 hästarBerätta gärna hur du får ut 110 hk extra för 500 $ för det tvivlar jag starkt på att det är möjligt.[/quote:1m2ko1wq]Ett mindre hjul och en ny tune så.... Quote
Sa-Malmoe Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Underbara maskiner, helt kompletta med kompressor IC osv kan inhandlas begagnade för runt 7.000 dollar investera 500 dollar till och du har en maskin på drygt 500 hästarBerätta gärna hur du får ut 110 hk extra för 500 $ för det tvivlar jag starkt på att det är möjligt.[/quote:o6iwa2f4]Ett mindre hjul och en ny tune så....[/quote:o6iwa2f4]Och det kostar bara 500$ isåfall beställer jag det direkta av dig. Quote
Pernolf cmc 558 Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 inte riktigt 500hk, men nära iaf.remhjul, progamvara samt CAI ger nog över 450hk i en Cobra 03-04.Kostar visserligern lite mera än 500dollar, men tror att det var menat som en fingervisning. Quote
mv1313 Posted August 3, 2007 Author Report Posted August 3, 2007 Är det samma placering på motorfäste genom alla årsmodeller eller skiljer det sig. Om man köper en billigare spis i början och sedan känner för att uppgradera efter ett tag så vill man ju att det ska passa hyffsat lätt. Kanske den från 05 och framåt har samma fästen också..... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.