Jump to content

oljsticka 351C


Freddy berg
 Share

Recommended Posts

Hej bytte olja på min bil i dag! blev fundersam när jag bara fick i 3,5-4liter med oljefiltret. så jag kollade med polarens sticka från en 351W med den sticka så står den på mellarn add2 och add1 och på min står den på safe. ska det vara någon skillnad på stickan från 351w och 351c?? villken längd ska 351C ha i såfall?

MVH

Freddy

Link to comment
Share on other sites

Visst kan stickorna skilja,det finns ju faktiskt ett specifikt nummer på oljestickorna.

Men större problem än stickan brukar vara röret som ofta är utbytt eller har släppt och kortats.

På en gammal bil kan man aldrig vara riktigt säker.

Bäst är att se till att bilen står plant och så fyller man i rätt mängd olja i motorn,men då gäller det ju att tråget är orginal också.

Och nivån mellan strecken brukar ligga kring litern.

när man vet man har rätt nivå gör man ett märke där.

tänka på att oljekylare o dyl också kan ställa till det så nivårena misstämmer.

Men får du i för lite är ju risken att röret blivit kortat eller åkt ned,eller att du har fel sticka.

Men det är ju bara 5 quarters som ska in i motorn med filter,och det blir lkring 4,5 liter,och du måste starta upp motorn så att filtret blir fullt innan du får rätt nivå,så iinnan du startat motorn ska nivån ligga lite över max nivå.

Link to comment
Share on other sites

ska det vara någon skillnad på stickan från 351w och 351c?y

Två helt olika motorer, de använder inte samma sticka.

villken längd ska 351C ha i såfall?

Sticka: D0AZ-6750-A

Längd från "sköld" till:

"Safe" märket: 20,00 tum (508,0 mm)

"Add 1" märket: 20,85 tum (529,6 mm)

spetsen: 21,68 tum (550,7mm)

Rör: D0AZ-6754-B

Längd: 18,25 tum (463,6 mm)

Boss 351 (och kanske även 351 HO) undantagen.

Link to comment
Share on other sites

Hur går det själv Nenne med dina bekymmer

Kommer du någon vart har du hittat "delar"

du behöver ju ganska mycket stora delar

Semesterstängt, semesterstängt, semesterstängt, semesterstängt, semesterstängt, ..., osv

Lite bitar har jag dock fått tag på och Per på Engine Kit Racing har givit mig goda förhoppningar om att både bolck och vev går att återuppliva. Fast det skulle kännas bättre att utgå från oskadade delar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...