ErikC August 20, 2007 Report August 20, 2007 Nån som vet en butik som har 5w-20 halvsyntet hemma på lager till mussen? Har kört strax över 500mil nu inkl. bankörning, stripp och RS-bana så det är väl dags att byta snart!Det är Stockholm som gäller föresten!Är det samma filter som till förra gen GT föresten? Mvh Erik Citera
Marti August 20, 2007 Report August 20, 2007 Du kör bana med 5w-20 halvsynt okJag hade tänkt 10w-60 helsynt och racing..... men vad vet jag Citera
grufman August 20, 2007 Report August 20, 2007 Vi har hemma på både fat och flaksa. 100kr /L.Grufmanbil.se Citera
ErikC August 20, 2007 Author Report August 20, 2007 Du kör bana med 5w-20 halvsynt okJag hade tänkt 10w-60 helsynt och racing..... men vad vet jagHehe jo, men såååå mycket banåka har det tyvärr inte blivit, 8 varv i en RS-bana på Mantorp, sen Bilsport Superstage på Emmaboda 2 varv. Och sen ett par vändor på strippen Nu är jag visserligen inte 100% kunnig om olja, men är 10w-60 helsyntet det som är rekommenderat för våra motorer om man ska köra lite hårdare?Grufman: Perfekt! Ni har "vanliga" öppettider förmodar jag? Kommer nog förbi imorrn och köper ett par L! Citera
Marti August 20, 2007 Report August 20, 2007 Det med "våra" motor är ju sådär. Vad är det för olja man skulle använda i en golf 2? Iaf kör de flesta (seriösa) med 10w60/15w60 kvalitetsolja (både gti och g60 kompressorladdad). Kör man lite på bana är det inte så allvarligt, men blir oljan för varm gör den inte jobbet heller. Och en annan sak är, att om du inte har crank scraper eller vindage tray är det inte olja du har där under utan en fogmassa.Jag förstår ju att motorn i mustang är stark och behöver inte så bra olja osv (om man inte har turbo som behöver det!) och att betala 2000-3000 för oljebyte kanske låter lite mycket.Det är bara det, att många gillar höga varv, bankörning och annat som gör att oljetemp stiger och då passar inte samma olja som farfar har i sin 30år gammal scania.Hade du inte problem med oljetryck efter några varv förresten? Citera
ErikC August 20, 2007 Author Report August 20, 2007 Det med "våra" motor är ju sådär. Vad är det för olja man skulle använda i en golf 2? Iaf kör de flesta (seriösa) med 10w60/15w60 kvalitetsolja (både gti och g60 kompressorladdad). Kör man lite på bana är det inte så allvarligt, men blir oljan för varm gör den inte jobbet heller. Och en annan sak är, att om du inte har crank scraper eller vindage tray är det inte olja du har där under utan en fogmassa.Jag förstår ju att motorn i mustang är stark och behöver inte så bra olja osv (om man inte har turbo som behöver det!) och att betala 2000-3000 för oljebyte kanske låter lite mycket.Det är bara det, att många gillar höga varv, bankörning och annat som gör att oljetemp stiger och då passar inte samma olja som farfar har i sin 30år gammal scania.Hade du inte problem med oljetryck efter några varv förresten?Jag har inga problem med att betala mer för "rätt" olja! Tvärtom, men jag tänkte bara köra efter boken eftersom det är det 3:e bytet bilen får någonsin.Problem med oljetryck måste varit nån annan, däremot har tank nivåsensorn gått och dött, men det verkar vara ett allmänt fel på dessa bilar. Citera
Marti August 20, 2007 Report August 20, 2007 ALLA bilar har problem med kraftiga bromsningar/kurvor för att "oil pickup point" ligger i fel ställe, eller egentligen är olje i fel ställe.En annan problem som de flesta motorer har är att olje kan kommma i kontakt med nåt som går 6000rpm.Jag vet inte hur det är med s197 men i 302 (sn95/fox) får man direkt 10-15 hästar när man installerar en vindage tray. En annan sak är, at man då även låter större delen av olja vara där den skulle vara och oljepump får mer olja.För att hitta bästa olja för din motor skulle man nog mäta oljetemp i olika delar av motor under olika körmoment. Sedan kan man installera en reservtank för olja, då får oljepump olja även när du bromsar hårt. Och har du mer olja är oljetemp lägre som gör att du kan använda vanligare olja även vid barnkörning (billigare+ inte för tjock när det är kallt).Vad kör ford racing med samma motor, klart de kör bara bana och har trimmade motor, men nånstans mellan de två kan man då välja sin.5w-20 är mer för "kruising" skulle jag tycka.Troligen spelar det inte så stor roll om du kör 10-15000mil med 5w20 eller 10w60 eller nåt annat. Men du har säker sett motorn som gått 20000mil. Jag har även sett en motor som gått 16000mil med riktigt bra olja. Det såg nytt ut, inte smutsig, inte några brukspår. Bara du nån gång kör mer än 5varv hårt på en gång kan det gå illa på en gång.För en 2.8 bmw z3 räckte det med bara 4varv, det är viktigt o ha BRA oljetemp och oljetryck mätare. Lycka till med bankörning! Hoppas även komma ut o köra själv nån gång, kanske redan nästa sommar, eller då 2009, får se./Marti Citera
grufman August 20, 2007 Report August 20, 2007 Vi har normala öppettider, 7-18. Vi har även fords helsyntet olja för Ford GT. Den är fet. Citera
rullebull August 20, 2007 Report August 20, 2007 hej olje funderare!! det är mer noga med oljan än ni tror.om man från FORD säger att det skall vara 5w-20 så finns det någon anledning!! det har bland annat att göra med smörjvägar och olje kanaler. har pratat med mobils tekniker och det skall vara 5w-20 till den motorn men mobil 1 finns ej utanför usa med den viskositeten utan det närmaste du kan komma är en mobil1 0w-30 fe (fuel economy) var rädd om din motor och använd rätt olja!!! Citera
JanneJ August 20, 2007 Report August 20, 2007 Kan inte låta bli att lägga mig i ämnet....klassningen ni diskuterar, 5w-40 osv är bara ett mått på viskositeten ( hur trögflytande oljan är ) och är inget mått på om oljan är bra eller bättre.Det första värdet 0w, 5w, 10w osv handlar om hur oljan är vid låga temperaturer, ju lägre värde desto lättare flyter oljan vid låga temperaturer.Nästa värde 40, 50, osv är viskositeten vid 100 grader, dvs hur mycket värme oljan tål innan den slutar smörja ( oljefilmen brister ). Ju högre värde desto högre temp tål oljan. För att tala om hur bra en olja är finns 2 olika system som båda har för och nackdelar det ena är API = american petroleum institute med sina SH, SJ, SL mm. till bensinmotorer och CD, CD CF mm. till dieslar. Det andra är ACEA = den europeiska motsvarigheten. Dessutom finns det flera andra kvalitetssystem som enskilda biltillverkare har tagit fram.Krångligt? nä, det behöver det inte vara. För vanlig gatkörning: använd oljan som tillverkaren rekommenderar.För banåkning kommer en faktor till och det är värmen. Oljan har ingen aning om att det är banracing på gång! bara att temperaturen stiger så högt att dom smörjande egenskaperna sviktar. Om vi bortser från att oljan inte ligger på rätt ställe ( vid oljepickupen hela tiden ) och att flödet är tillräckligt så är det fokus på att temperaturen inte stiger för högt när man börjar köra banracing. Oljekylare ev. med termostat är ett måste, och även en tillräckligt dimensionerad vattenkylare. Har någon känt på bakaxeln efter några varv på bana? Den oljan har det inte lätt! Citera
rullebull August 20, 2007 Report August 20, 2007 hej igen! så enkelt är det inte! det finns olika additiv som man tillsätter för att klara höga och låga temperaturer.har man t.ex långa smörjkanaler kan man behöva en tunn olja för att lätt nå fram till smörjpunkten mobil1 0w-30 har ingen sämre hög temp än 5w-50 p.g.a additiven(tillsatsen) Citera
Marti August 20, 2007 Report August 20, 2007 Tack till JanneMen om nu mustangen verkligen inte älskar 10wxx utan behöver 5wxx då måste det vara nåt med att vissa delar i motor inte blir varma tillräckligt snabbt, då är typ 0w30 även bättre.För bankörning är 5w20 bara för dålig på hög temp.Sedan är det en fråga vilken typ av olja man tar, klart det bästa MEN det finns många tillsatser i oljor som man inte alltid behöver. När var sista gången ni hade en olja utan tvättmedel? Så mycket jag kommer ihåg var det tex addinol som inte hade tvättmedel i. Vad betyder det? Dålig olja? Nej, den är renare, alltså bättre smörjande, sedan måste man bara tvätta genom motorn vid varje oljebyte. Och den var ju billigare än alla de likvärdiga med tvättmedel i.Samtidigt finns det många tillsatser som är bra, men oftast är tillsatser billiga och därför har de billiga oljor massor av de. Oljan där inne är inte alls så bra än helresultat. Därför är tex biltema oljor varit rätt ok att de saknar vissa ingredienser, men oljan själv är bättre än några andra. Dock tycker jag inte att det är bra ide o blanda själv.Tar man oljan som är bra från början och med de bästa tillsatser då blir man nöjd. Tyvärr kostar det då. Citera
Daniel Linde August 20, 2007 Report August 20, 2007 Grufman: Skickar ni olja på posten? Eller går icke detta? Dags att byta nu men orkar inte direkt åka från Gävle. Citera
grufman August 21, 2007 Report August 21, 2007 Grufman: Skickar ni olja på posten? Eller går icke detta? Dags att byta nu men orkar inte direkt åka från Gävle.Inga problem Citera
Olov August 21, 2007 Report August 21, 2007 stämmer att siffrorna anger varm och kallt tillstånd... det som viskositetklasserna anger är "lägsta pumptempratur" Oljan måste i kalla förhållanden vara pumpbar och tillräckligt flytande så att motorn smöjs säkert vill kall start. Som varm bör oljan ha tillräcklig viskositet för att kunna bilda en tillräckligt tjock oljefilm, som förmår hålla de mot varandra glidande metallytorna åtskillda... SAE-klasserna är följande:Klass Tempgräns för pumpbarhet viskositet mm2/100C0W -35 c 3.85W -30 c 3.810W -25 c 4.115W -20 c 5.620W -15 c 5.625W -10 c 9.320 5.630 9.340 12.550 16.360 21.9Allt enl. "Society of Automotive Engineers) SAE...vilket i princip innebär att man skulle klara sig bra med en 25W60... om man aldrig startar bilen när det är kallare än -10.... (nu tror jag inte det finns nån 25W60 olja... men rent tekniskt) när jag åkte på strippen så använde jag 20W60 Shell Raicing Ultra helsyntet.... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.