Jump to content

Motorfråga 87-93


mustang65

Recommended Posts

Har funderingar på att stoppa i en 5.0 HO motor 87-93 i min 65:a mustang. En bekant sa till mig att "köp en motor från 90" dom var bättre än dom tidigare??? Har aldrig hört talas om detta.

Fråga 1:

Är det någon skillnad mellan motorerna 87-93?

Fråga 2:

Har hört att dessa motorer ar lättrimmade, med litet ingrepp kan man få närmare 300hkr.

tex byte av kam+databox, stämmer det och vem säljer sådana kit.

MVH

Robban

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du skal beholde EFI, er det enklest å velge en motor fra 89-93, da denne allerede har Mass Air. 87-92 hadde smidda kolvar. Databox’en på 89-93 er så smart at du ikke behøver bytte den om du bytter kam og topper med mer. Både holley og ikke minst Trick Flow har kit med kam, topper og innsug som gir ca 350 hp. Sjekk http://store.summitracing.com/

Pass på at du får tak i en HO motor. Alle Mustang motorene fra 87-93 er det, men ikke så mange av de andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har stoppat ett paket från en 90:a med T5 manuell i min 65 fastback. Dock ej uppstartat än. har dock kläm på vad som krävs för att få den på plats med adaptrar, vajrar osv.

Så om du undrar nåt kan du PM:a mig

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Varför inte årsmodell 94-95?

De hade inte smidda kolvar från fabrik.... utan typen "halvsmidda" som många säger eller som det heter "hypereutectic".

Dessa är iofs inte dåliga och förknippas ofta med vanliga gjutna, många kör ´93 och upp femnollor med överladd med bra effekter och det funkar - så länge Du har kontroll på bränsle och gnista.

Upp till ´93 var motorn en unik Mustangdel, senare blev den gemensam med Thunderbirdbilarna och den fick ett lägre insug som möjliggjorde en slankare nos på den nya Mustangkarossen. Pga detta användes nu vanliga pressade plåtventilkåpor i stället för tidigare gjutna aluminium. Detta kan vara ett litet krux om man vill köra med fetare rullvippor och orginalinsug, finns tydligen ingen plats uppåt för högre kåpor. ´94-´95 har även en kortare vattenpump än tidigare modeller, hela remdrivningen ligger närmare motorn med andra remskivor och allt sånt.

hoppas det hjälpte lite..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...