Jump to content

Kontrollventil i servostyrningen


Hedborg

Recommended Posts

Jag läste i ett inlägg, att någon hade bytt sliden i kontrollventilen. Nu undrar jag vad han hittade den? För min styrning driver och sliden är bra sliten på mitten nocken. Det märks på pumpen att det läker igenom någonstans i systemet. Mottryck. Tips mottages gärna!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Janne. Jag har kollat runt efter en ny. Både i Sverige och Usa, men det verkar inte som att spool:en går att köpa löst. Så det blev en packningssats och en vändning av spool:en. Den var nött på två sidor, (diagonalt) så det gick att vända den. Testade bilen igår och det verkar funka som det ska nu.

Link to comment
Share on other sites

Har du så mycket glapp som 5-7 cm så börja med att kolla styrsnäckan.

Lossa pitmanarmen från kontrollventilen, känn ev glapp mellan pitmanarm och styrstång ( vilket borde vara en hel del! ). Justera med skruven ovanpå snäckan just till glappet upphör.

Hjälper det inte är snäckan slut , då är det bara att handla nytt.

Renovering av kontrollventil och servokolv är inget hokuspokus, det är bara att vara noggrann.

Vid återmontering är det noga att kontrollventilen sitter rätt på centerlink ( finns ett mått från fettnippeln på kontrollventilen till centrum på närmaste p-ände ) och att styrarmarna är lika långa.

Om det sitter snett vill servon hela tiden ha styrningen till " sin " mittpunkt vilket gör att bilen drar åt ena eller andra hållet.

Jag själv har dock tröttnat och kastat ut hela klabbet och håller på att sätta dit en kuggstång istället.

Lycka till

Janne

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag köpte en repsats till servoventilen idag på Rolands Mustang i Filipstad - drygt 300 kr .. får se om jag får tummen ur innan vintern och renoverar den ...

Börjar kännas att jag har lite för litet garage .. 4,5 x 9 meter är lite litet för en renovering .. får nog ta bort dörrar och annat löst och renovera löst istället så man får lite svängrum ..

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag köpte en repsats till servoventilen idag på Rolands Mustang i Filipstad - drygt 300 kr .. får se om jag får tummen ur innan vintern och renoverar den ...

Börjar kännas att jag har lite för litet garage .. 4,5 x 9 meter är lite litet för en renovering .. får nog ta bort dörrar och annat löst och renovera löst istället så man får lite svängrum ..

Om du inte har för mycket annat "skräp" så räcker nog ditt garage

mitt är 3.80 *7.00 där rev jag ner min i molekyler för 3 år sedan

fast det var trångt ;) Okey jag hade ett intill liggande föråd där jag kunde

lagra dörrar skär,ar m.m. under renoveringen

Link to comment
Share on other sites

Hej hade problem med min servo ville inte gå som jag ville jag renoverade min men det gick en stund sen var den inte 100.så jag köpte en renoverad från NPD usa man kunde skicka sin gamla pump så fick man den billigare men jag köpte en som var ok kostade 2500 kr det var värt det har kört 350 mil i sommar så den fungerar bra,Affe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Lite tröst skall du få ang garage, mitt garage är inte så mycket större

än det du har, jag har under 17 år renoverat ett antal bilar i detta

lilla garaget, 7 stycken har det blivit till nu 6 Mussar o 1 Amazon. :?8)

Det går faktiskt att få plats, kan vara jä-lit ibland, ett förråd

är givetvis ett måste, saknar bra bilder på 65HT och Amazon 65 ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...