Jump to content

Startmotorn ligger emot...


Mattias cmc 1746

Recommended Posts

Har problem med att startmotorn tar i startkransen i ett visst läge precis som om startkransen skulle vara vinn? Trodde det berodde först på den gamla startmotorn att den inte gick tillbaka ordentligt, men efter att den pajade helt och hållet så va jag och köpte en ny, men samma problem med den. Har nu varit tvungen att sätta två brickor i mellan så startmotor kommer ut lite, så nu är det precis att den inte tar i när motorn snurrar. Kan jag ha monterat på startkransen bakofram? Går det? Ser att tyngden på startkransen sitter mot motorn så att säga, är den åt rätt håll då?

En kompis sa till mig att man va tvungen att shimmsa in (vet ej hur det stavas) startmotorerna på amerikanska bilar, medans en annan sa att det inte behövdes på ford?

Link to comment
Share on other sites

Är det en till din -67 med 302?

Shimsar in startmotorn gör man bara på Chevrolet small-block, såvitt jag vet.

Det finns dock två olika startmotorer till 289/302, och dom flesta reservdelskataloger säger att den ena är till automat och den andra till manuell. Jag har dock läst någonstans om folk som har fått fel startmotor, och fått använda den som påstås vara till manuell låda till sin automatbil (och vice versa). Jag vet inte om det är det som kan vara ditt problem.

Link to comment
Share on other sites

Är det en till din -67 med 302?

Shimsar in startmotorn gör man bara på Chevrolet small-block, såvitt jag vet.

Det finns dock två olika startmotorer till 289/302, och dom flesta reservdelskataloger säger att den ena är till automat och den andra till manuell. Jag har dock läst någonstans om folk som har fått fel startmotor, och fått använda den som påstås vara till manuell låda till sin automatbil (och vice versa). Jag vet inte om det är det som kan vara ditt problem.

Ja det är till min 67:a med 302, men startkransen är ju den samma från gamla motorn. Men vet att det lät väldigt konstigt även från den gamla motorn också (260 cu in) från startmotorn. Om det är som du säger så är det ju fel startmotor... har automat och köpte startmotorn som skulle passa till automat.

Link to comment
Share on other sites

Om du följer länkarna här, så ser du att det finns fler som har haft liknande problem som du: http://www.jcoconsulting.com/forummain/ ... eply=78818

Jag skulle ta med mig startmotorn in till någon firma som säljer USA-delar och be att få jämföra och mäta på en startmotor till en manuell bil. Jag är inte alls säker på att det är det som är problemet, men det verkar ju misstänkt i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade ett liknande fel när jag satte ihop min 351, då hade en av dräneringspluggarna på konvertern hamnat på det ställe på flexplattan där det inte finns något hål, tror att det var vid vikten. detta resulterade i att när jag drog konverternmuttrarna så skevade hela flexplattan och den tog i startmotorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag startade upp Mach etttan nu i höstas och givetvis pajade startmotorn så jag fick plocka ner och ta fram lödkolven.

Jämförde då husen till min automatlådestartmotor med en manuell nyrenoverad jag har på hyllan.

Tycker inte jag ser att bendixdrevet ska gå ut längre på någon av startmotorerna,men husen skiljer.

Till automatlådan är huset tjockare och gänga i ena hålet,manuell har tunnare infästningar som är lika tjocka båda två och ska bultas i kopplingskåpan.

Till automat ska ju ena skruven bultas från lådan in i startmotorhuset.

Men man kan ju missat någon bricka så att bendixdrevet går ut för långt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...