Jump to content

Tändproblem


Jimmy_the_1

Recommended Posts

Hej

Lagom nu när jag är på väg att sälja bilen så börjar den krångla. Bilen vägrade starta idag. (ev. skulle det komma en köpare i helgen, typiskt). Vad jag lyckades komma fram till är att tändspolen inte ger ifrån sig någon gnista.... Dock kommer det ström till tändspolens + när jag vrider om nyckeln.

Kan det vara något annat än tändspolen? kan det vara kondensatorn också eller? Vore tacksam för snabbt svar..

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

tack för det snabba svaret. Duger det att prova med en gammal 240 tändspole eller? En "hederlig" biltematändspole är det tilloch med :)

Mustang coil er konstruert for konstant drift MED FORMOTSTAND .

dvs ved vanlig drift får coilen ca8 V ikke 12V .

Når starteren går kobler du forbi motstanden og gir coilen 12V så det blir en kraftigere gnist .

Det skal også være spenning på ledningen som går til fordeleren om du har spenning inn på coilen .

Har du spennings måler type " skrujern med lys inni " fester du klemmen til jord og tar spissen på stiften som ledningen inn er på . er den åpen får du lys - er stiftene lukket får du ikke lys . prøv og roter på mottoren så du får ett annet resultat - mål om stiftene er åpne .

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag se ifall jag förstått rätt. Borde det funka ifall jag temporärt kopplar in en Högeffektständspole från biltema? (innan jag vet att det är felet och självklart beställer en från USA :)

BILTEMAS BESKRIVNING:

"Med förkopplingsmotstånd. Ger högre spänning till tändstiften än en standardspole. Under start kan motståndet förbikopplas, vilket ger ett extra spänningstillskott. Passar till bilar med 12 V elsystem. Om bilen redan är försedd med ett motstånd måste detta bytas till det medlevererade för kopplingsmotståndet."

Sedan förstod jag inte hur kan brytarspetsarna påverka tändspolen(Mr turbos inlägg.)? Eftersom tändspolen inte har någon gnista.

Link to comment
Share on other sites

Genom tändspolen flyter en ström när brytaren är stängd, + matningen på tändspolen går genom primärlindningen i tändspolen ut till brytaren som jordar kretsen.

När brytaren öppnar induceras en högspänning i sekundärlindningen och du får en gnista ut till fördelaren.

Har du en voltmeter så mät att du har en konstant spänning på den sida tändspolen som kommer från tändningslåset.

På den andra sidan ( den som går till brytaren ) ska du ha en spänning som går mellan + och jord om du drar runt motorn för hand ( givetvis med tändningen på ).

Link to comment
Share on other sites

Sedan förstod jag inte hur kan brytarspetsarna påverka tändspolen(Mr turbos inlägg.)? Eftersom tändspolen inte har någon gnista.

Du frågade om saker som kunde orsaka att gnista uteblev, det är brytarspetsarna som utlöser gnistan från tändspolen när de öppnar.

Link to comment
Share on other sites

Okej nu har jag fått förklarat för mig hur det är uppbyggt, då kan jag också hålla med att det är troligen brytarna. Ska kolla ikväll.

Jag kollade lite efter brytare på mustangplus.com men hittade ingenting. Vad heter det på engelska? Eller är det en billig grej som man kan köpa hos ullman eller Norrlands custom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...