Kåre Olsson October 11, 2007 Report October 11, 2007 Har haft ett ljud i bilen som låter precis som ett kasst hjullager.Efter byte av båda bakre hjullagren så var ljudet kvar lik förb...Monterade loss "pinjonghuset" och tog isär pinjonglagringen och här är troligtvis felet. Ett kasst lager. Nu till frågan:När man monterar nya pinjonglager och ny knäckhylsa och drar allt till rätt moment, hamnar då pinjongen i ett nytt läge i djupled som kräver omskimsning, eller kan man bara klappa ihop det med det gamla skimset?Det är förresten en 8" axel.Tacksam för svar från en som kan!!! Citera
ThomasFB October 11, 2007 Report October 11, 2007 Det blir samma shimtjocklek fortfarande. Bara att justera preload, så blir det bra. Du kan för säkerhets skull kolla kuggingreppet med märkfärg, men det blir samma som innan. Citera
DanielG October 11, 2007 Report October 11, 2007 Du vet väl om att det inte är ett särskilt moment som pinionmuttern skall dras med, utan efter att du "knäckt" klämhylsan ska pinionen snurra med ett visst moment?Ville bara uppmärksamma dig på detta då många har gjort fel på detta och kört ner utväxling och lager pga felaktig åtdragning av pinionmutter. Citera
Kåre Olsson October 11, 2007 Author Report October 11, 2007 Tack för hjälpen! Detta forum är helt super!Jag trodde nog att man "bara" satte ihop det igen.Det kände jag till men tack för påminnelsen.Hur väl märks det att man "knäckt" hylsan? Går det märkbart lättare i åtdragningen av muttern? Vill ej riskera att dra för hårt då man ej skall backa muttern igen. Citera
ThomasFB October 12, 2007 Report October 12, 2007 Du märker när hylsan börjar komprimeras och dragmotståndet i pinjongen ökar, först ganska konstant sedan aningen gradvis. När preload är rätt justerad har du rätt rullmotstånd och rätt lagerspänning i axialriktning. Det är dom koniska rullagrer som behöver klämmas mot respektive skålar. Ju hårdare du klämmer till, desto tyngre blir det att rotera på pinjongen och tyngre att dra muttern. Observera att du måste dra preload UTAN att ha diffdrevet monterat. Du kan klämma till pinjongens hus i ett städ eller en lämplig jig (vilket garanterat behövs) och sedan ta till stora kraftskaftet, annars orkar du inte dra tillräckligt mjukt.Du vet antagligen vilket moment pinjongen skall rotera med? Citera
Kåre Olsson October 12, 2007 Author Report October 12, 2007 Stort tack igen!Nu är helgen räddad.Blir till att börja sätta ihop redan i em.Har läst att det skall vara 20-25 inch pounds i rullmotstånd när lagren är nya. Jag utgår ifrån att man kan sätta på yoke och packbox som allt skall vara, och därefter mäter man rullmotsåndet. Citera
ThomasFB October 12, 2007 Report October 12, 2007 Japp, plocka ihop hela enheten och dra till sist muttern. Se till att pinjongen är ordentligt bromsad, ät en stadig portion gröt på morgonen, du måste dra dra hårt. Använd NY låsmutter, eller i värsta fall låsvätska.Kom ihåg den stora o-ringen som kommer i spåret i pinjongens "hus" och själva diffhuset. Kör hårt Citera
skalvet March 10, 2008 Report March 10, 2008 Hej hakar på en gammal tråd! Är det samma rullmotstånd på 9 tummaren? Kan man kolla rullmotståndet genom att dra runt med momentnyckel ?Mer frågor ! finns det olika knäckhylsor till 9" och till sist. När man byter lagren förmodar jag att man knackar ur lagerbanorna och pressar i dom nya ? Citera
DanielG March 10, 2008 Report March 10, 2008 På sista sidan i detta pdf-dokument finns preload för de flesta amerikanska bakaxlar. Det finns även instruktioner över hur en axel kan renoveras och lite matnyttigt.Rullmomentet kan mätas med momentnyckel. Enklast är en momentnyckel med skvallernål, en vanlig momentnyckel ställs högre än du tror det är och medan du snurrar pinjongen så vrider du ner lite på momentnyckelns inställning till den klickar (du måste vrida pinjongen då rullmomentet är lägre än momentet som krävs för att få den att rotera).Men observera att 15 inch-pound är inte mycket (~1,7 Nm) så du kan inte använda en särskilt stor momentnyckel.Lagerbanor byts samtidigt som lagren.Jag är osäker om det finns olika klämhylsor (tror inte det, farsan vet, men han är i USA just nu). Har för mig att daytona-support har en fast hylsa med shims istället för klämhylsa. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.