Jump to content

Radio


Recommended Posts

1966 monterade man väl bara AM radio. I USA alla fall, svensksålda bilar kan nog ha fått FM radio monterat i Sveriga, eftersom SR bara sände på FM bandet och man hade inte särskilt mycket nytta av AM bandet.

Link to comment
Share on other sites

eftersom SR bara sände på FM bandet och man hade inte särskilt mycket nytta av AM bandet.

Nog fan sändes det på AM bandet från Sveriges radio på -60 talet!

Även om jag kallar mig för Radioman så vet jag inte riktigt vad de sände men jag vet att Frölundasändaren i GBG sände P1 på AM starkt så sent som 1981 när jag började min bana som Radio/Tv/Videoreparatör.

Vi fick hem servicekit från Akai och Sharp att monteras på VHS videoapparaterna. En "frekvensfälla" som tog bort violetta och gula tvärgående band som alla i närheten av sändaren fick ta del av när de köpt ny video :roll::D

Link to comment
Share on other sites

Jag tror man lyssnade (enbart?) på FM ( frekvensmodulering) som gav bästa ljud. AM (amplitudmodulering) användes parallellt, och sände på lång- mellan- och kortvåg som hade avsevärt längre räckvidd. Detta gav sämre ljud, men var mest till för avlägsna lyssnare. :--

Link to comment
Share on other sites

I USA-sålda bilar fanns som tillval en mkt ovanlig AM/FM radio som passade direkt i instrumntbrädans hål. Tidigaste datumkoden jag sett är mitten av april 65. Den är mycket dyr! Finns en kort serie reproduktioner som en privatperson tog fram i mitten på 80-talet, men även dessa betingar ett jättehögt pris (mer än 10 000 kr).

De svensksålda bilarna levererades med en Blaupunkt (vet tyvärr inte vilken modell) som hade en fotmonterad slälvsökningsfunktion. Till denna radio kom en speciell kromad täckplatta eftersom radion inte passade perfekt i originalhålet i instrumentbrädan.

Link to comment
Share on other sites

De svensksålda bilarna levererades med en Blaupunkt (vet tyvärr inte vilken modell) som hade en fotmonterad slälvsökningsfunktion.

Det låter som om det kan vara Blaupunkt Wiesbaden du menar, som kan ses till vänster på bilden (observera knappen till självsökningen som ska sitta på golvet). Jag vet dock inte riktigt årsmodellen på den här apparaten, eller om Blaupunkt hade fler självsökande modeller. Radion till höger är en Blaupunkt Frankfurt från tidigt 60-tal.

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog inte så många bilder på min Corvair ute på nätet, men några hittade jag (jag är ledsen om vi spårar ur lite från ämnet här). Även dessa ligger utlagda på denna hemsida: http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/003.htm

http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/033.htm

http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/043.htm

http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/044.htm

http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/046.htm

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är en luftkyld 6-cylindrig boxer. Kylningen räcker till bra på standardmotorerna (som i min bil), det KAN dock bli lite problem med dom turbomatade varianterna om man gasar lite friskt. Turbobilarna hade både temperaturmätare, varningslampa för överhettning och en summer som gick igång vid höga topplockstemperaturer som originalutrustning.

Värmen är lite sämre, Corvair har inga värmekammare som VW, utan man tar kylluften från motorn och skickar in i kupén. Det innebär att om du har oljeläckage eller liknande så får du in illaluktande luft i bilen när du sätter på värmen. Till råga på allt så var det inte ovanligt att stötstångsrören började läcka olja efter några år. Nuförtiden finns det o-ringar i bättre gummimaterial att köpa som håller tätt, men det kan inte ha varit så trevligt att åka Corvair på vintrarna på 60/70-talen.

Link to comment
Share on other sites

... det kan inte ha varit så trevligt att åka Corvair på vintrarna på 60/70-talen.

Eftersom vi redan är långt från det ursprungliga ämne så fortsätter jag lite till.

Enligt vad jag har hittat så erbjöd Chevrolet bensinvärmare som tillbehör för Corvair 1960 som option mellan 1961 och 1965, i stil med VW's Ebersprakare.

Link to comment
Share on other sites

Bendix gjorde original AM/FM-apparaterna åt Ford. 1967 var Bendix modellbeteckning 2056950-3 och Fords beteckning F7TBZ.

http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/radios/F7TBZ.jpg

Monterad i instrumentbrädan såg det ut så här 1967:

http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/radios/F7TBZA.jpg

Det fanns tydligen också en stereogrunka att koppla till dem, beteckning M7TB:

http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/radios/M7TB.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...