bb October 31, 2007 Report October 31, 2007 hur gör ni starta varje vecka ock varrmkör eller vad Citera
streetsaleen October 31, 2007 Report October 31, 2007 än så länge har jag inte gjort nått.. har haft den stående 3 veckor nu..är det bra för motorn att starta den ibland? Citera
Daniel Linde October 31, 2007 Report October 31, 2007 än så länge har jag inte gjort nått.. har haft den stående 3 veckor nu..är det bra för motorn att starta den ibland?Jag har tänkt att starta den ca 1 gång per månad. Så allt får snurra lite o oljan får rulla runt lite osv... Ska ju vara bra för ACn också har jag förstått o få jobba lite.Sen mår man ju själv bra också när man hör morrandet //Danne Citera
KR Motor November 1, 2007 Report November 1, 2007 ett tips, byt motorolja innan ni ställer undan den. Citera
Peter /Cobra November 1, 2007 Report November 1, 2007 viktigt att köra motorn riktigt varm så man får ur all fukt bara.Har man dessutom en tunn olja så är det väl inte fel att få upp lite i lager o.s.v då o då Citera
Blad November 1, 2007 Report November 1, 2007 Kan vara bra att hissa upp bilen eller använda däck om man inte ska använda igen som bilen står på. Om man inte har möjlighet till det rulla bilen lite då och då.Brukar även ta ur batteriet och låta det stå och pulsladda under vintern.KR Motor: Varför byter man olja innan man ställer in bilen? Jag har alltid startat bilen på våren och låtit motorn gå varm, sen bytt olja./Anders Citera
Corvette November 1, 2007 Report November 1, 2007 bilen står still med 1kg extra i däcken vilket gör att de inte blir stå sula...batteriepolerna kopplas loss... sen e de bara att sätta fast dem när de e dags å starta... oljan byts så nära avställning som möjligt för att inte ha gamla partiklar i oljan som är aggresiva mot motorn... sen kan man ju putsa bilen lite då och då för att få göra nått me den medans man väntar... Citera
Blad November 1, 2007 Report November 1, 2007 Ajdå, det var inte bra med oljan, jag har precis kört upp min sommarbil till Dalarna och ställt av den. Borde alltså bytt olja innan.Gjorde en vaxning på min bil när det var minus grader i garaget ett år, lacken såg lite rolig ut på den kärran. Citera
mike85 November 15, 2009 Report November 15, 2009 Jag undrar också lite om vad det gäller att byta olja efter eller före avställning.Läste lite på andra forum och man kan bli galen där det är olika bud.Jag har bytt efter vintern men det kanske är dumt?Hur gör ni!!?? Citera
ErikC November 15, 2009 Report November 15, 2009 Jag undrar också lite om vad det gäller att byta olja efter eller före avställning.Läste lite på andra forum och man kan bli galen där det är olika bud.Jag har bytt efter vintern men det kanske är dumt?Hur gör ni!!??Byt olja innan avstallning och fyll soppatanken full for att slippa fukt i tanken. Kor ett par mil med nya oljan sa den hinner tacka alla delar i motorn. OM man startar motorn sa ar det viktigt att den kommer upp i ordentlig arbetstemp innan man stanger av den, annars gor det enbart mer onytta an nytta. Och ha pa AC'n om man nu startar den. Citera
RoTe November 15, 2009 Report November 15, 2009 Varför byta olja innan avställning? Då måste man ju byta oljan innan man tar ut den på våren också? Lär ju vara en del vatten i den då? Citera
mike85 November 15, 2009 Report November 15, 2009 Ni ser....vem ska man fråga för att få ett "riktigt" svar på denna fråga Citera
streetsaleen November 15, 2009 Report November 15, 2009 Ni ser....vem ska man fråga för att få ett "riktigt" svar på denna frågaTror inte man kan få ett riktigt vettigt svar på en sån fråga man gör det man känner för, tror verkligen inte att det spelar så stor roll om man byter före eller efter. Citera
ErikC November 15, 2009 Report November 15, 2009 Varför byta olja innan avställning? Då måste man ju byta oljan innan man tar ut den på våren också? Lär ju vara en del vatten i den då?ja, som du då förstår så är det klart bäst att byta innan vintern OCH efter. Då slipper man att alla föroreningar ligger i motorn hela vintern samt vattnet i motorn efter. Men som du kanske redan vet så binder inte ny olja vatten lika mycket som gammal. Så om något så är det ändå bättre att byta enligt mig. Men personligen byter jag hellre en gång för mycket än en gång för lite.Så för att vara på den säkra sidan, byt innan och efter så blir alla nöjda Citera
mike85 November 15, 2009 Report November 15, 2009 Då får det bli både före å efter i framtiden!!Tack för hjälpen!! Citera
larswesterberg November 15, 2009 Report November 15, 2009 Jag tycker att denna fråga har fått orimliga proportioner.Ni som kör era bilar några hundra mil per år. Kanske några tusen.Att byta olja för att man ställer av bilen för vintern har ju ingen betydelse för en modern motor. Inte sjutton rostar motorn upp för att man inte byter olja.Följ serviceintervallerna och stämpla i serviceboken. Allt annat är overkill.Men om man sover bättre om natten för att man har bytt olja före avställning så gör det.Tycker Lars... Citera
Corvette November 16, 2009 Report November 16, 2009 det är väl mer att få bort de aggresiva partiklarna ur oljan samt att man kan bara sätta sig i bilen och köra då våren kommer... Citera
Gäst November 18, 2009 Report November 18, 2009 Ställer in min i varmt P-hus under vintern, lite mer luft i däcken, annars inget annat.Kör bilen några varv en gång i månaden så allt får "jobba" lite.Sedan till våren får den ny olja och annan kärlek hos Grufman. Citera
Jocce November 18, 2009 Report November 18, 2009 Nu förstår jag inte? Jag menar, kör inte alla sin mustang dagligen?Underbar bil, även på vintern /Jocce Citera
mike85 November 18, 2009 Report November 18, 2009 Visst det går väl men det går inte för mig.Skulle gråta blod av all salt å skit.Hemsk syn Citera
Recommended Posts