Jump to content

Recommended Posts

Hej

Är det någon som känner igen detta problem?

När jag ska tanka så jag måste jag smyga i soppan annars så slår munstycket ifrån och bensinen skvätter ut ur hålet och rinner på karossen.

Det tar alltid lång tid att tanka och det är svårt att veta när tanken är full.

Jag har en 67:a.

Mvh. Uffe :?:

Det är väl ett standardproblem med tankningen att det slår tillbaka.Eftersom avluftning är samma som påfyllning med snävt rör så blir det ofta bakslag vid tankning,men det går att hitta olika sätt att hålla in pipen på.En -68 är inte lättare att tanka än en -67 då det är samma delar.Lika dant är det med både men -67 och -05 och var samma när jag ägde din Mustang Darne :D .Prova att vinkla pipen på olika sätt så kanske ni hittar ett sätt som funkar bättre.

Varenda tankning måste pistolmunstycket i till 100 %. Aldrig en skätt utanför. Värre med blyersätningen som inte kan hällas i öppningen. Så alltid blyersättningen i 5-liters reservdunk, tömma den och fylla upp resten och sedan tanka dunken igen. :--

Det är alltså ett vanligt problem, jag ska testa att ha hela munstycket i.

Men varför kan man inte hälla blyersättningen direkt i tanken?

Uffe

Hej.

En fråga som har fått lite olika svar, jag använder blyers

därför att bensinen vi idag tankar är väldigt torr, som alla

vet så är vetilsäten en del av toppen alltså inget som man

byter. :?

Problemet med dagens bensin är att den ger efter en längre

tids användning utan blyersätning bränskador på ventilsäte,

detta medför att ventiler efter en tid inte tätar. :(

Otäta ventiler är det ingen som vill ha medför kompbortfall

och med det ojämn gång mm. :(

Ett tips är att du inte använder den typen av ersättning som

säljs på bensinstationer, köp någon typ som höjer oktan lite

och som rengör och kanske ger lite boster. 8)

Prova Tripak, castrol, Red line, det finns fler märken, dessa är

bara några exempel. ;)

Du Roger!

Kom nu på varför min -67:a är svårare att tanka!

Den har ju popup-lock som gör det omöjligt att vinkla munstycket helt nedåt och att det därför blir svårare att tanka utan spill.

Darne

Vet att jag exprimenterade med en dodge jag hade som var svårtankad.

Jag satte in ett extra rör som gick ner i tanken och mynnade ut i överkant av tanken,och aldeles under tanklocket.

Klämde fast det med en stålring som gick in precis i tankröret.

Blev enorm skillnad när gaserna hade någon stans att ta vägen.(så är det ju orginal på tex volvo)

Fast mustangen är ju egentligen rätt lättankad eftersom röret är så kort,fast snabbtanklocket kanske ställer till.

Jag blev oxå varnad för detta när jag köpte min -65:a, men har inte haft några större problem.

Fyller 10 liter, väntar några sekunder & sen 10 till osv.

Varenda tankning måste pistolmunstycket i till 100 %. Aldrig en skätt utanför. Värre med blyersätningen som inte kan hällas i öppningen. Så alltid blyersättningen i 5-liters reservdunk, tömma den och fylla upp resten och sedan tanka dunken igen. :--

Svedis - jag säger som Uffe N: Varför kan du/man inte hälla blyers. direkt i öppningen?!? Det gör jag/det går bra på min -65:a...

Eller beror det på hur "halsen" på blyersättningsflaskan ser ut, kanske?!?

Påfyllningsröret på en 67/68 går mera "rakt in" första biten än på en 65/66 där det går lite snett neråt redan från början. Det blir lätt att blyersättningen rinner ut ur röret (och ner på karossen) istället för ner i tanken är min erfarenhet.

Påfyllningsröret på en 67/68 går mera "rakt in" första biten än på en 65/66 där det går lite snett neråt redan från början. Det blir lätt att blyersättningen rinner ut ur röret (och ner på karossen) istället för ner i tanken är min erfarenhet.

Det stämmer att första biten av påfyllningsröret är rakt men jag har aldrig haft problem av att blyersättningen rinner ut igen efter ha fyllt på. Den flaskan jag köper, har lång hals och därmed går hyfsat bra. Alt har jag kanske tur pga jag får jämnt backa bilen mot pumparna för de dumma slangarna räcker inte fram när man ska tanka en bil med tanklocket som inte sitter på sidan. För säkerhets skull kan man alltid rigga upp en slang monterad på en tratt för se till att all blyersättning rinner ner i tanken. Kommer väl se lustigt ut inför andra bilister för de kanske tror man sysslar med hembränning vid påfyllningen av blyersättningen. :D

Hade an flaska med lång hals som funkade någorlunda. Nästa var kort och tjock!! Så det rann ur flaskbehållaren redan när flaskan tog emot stötfångaren!!

Men när jag blir lite omständlig med min reservdunk, har ingen tutat och gnällt, utan många får då tid att komma fram och titta. :--

Fast ska prova med det smarta tipset att hälla direkt i pistolmunstycket nästa gång.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...