Uffe N November 11, 2007 Report November 11, 2007 HejÄr det någon som känner igen detta problem?När jag ska tanka så jag måste jag smyga i soppan annars så slår munstycket ifrån och bensinen skvätter ut ur hålet och rinner på karossen.Det tar alltid lång tid att tanka och det är svårt att veta när tanken är full.Jag har en 67:a.Mvh. Uffe Citera
Darne November 11, 2007 Report November 11, 2007 Har precis samma problem på min 67:a.Har haft två 68:or tidigare som jag upplevde något lättare att tanka.Darne Citera
Roger November 11, 2007 Report November 11, 2007 Det är väl ett standardproblem med tankningen att det slår tillbaka.Eftersom avluftning är samma som påfyllning med snävt rör så blir det ofta bakslag vid tankning,men det går att hitta olika sätt att hålla in pipen på.En -68 är inte lättare att tanka än en -67 då det är samma delar.Lika dant är det med både men -67 och -05 och var samma när jag ägde din Mustang Darne .Prova att vinkla pipen på olika sätt så kanske ni hittar ett sätt som funkar bättre. Citera
Svedis November 11, 2007 Report November 11, 2007 Varenda tankning måste pistolmunstycket i till 100 %. Aldrig en skätt utanför. Värre med blyersätningen som inte kan hällas i öppningen. Så alltid blyersättningen i 5-liters reservdunk, tömma den och fylla upp resten och sedan tanka dunken igen. Citera
Uffe N November 11, 2007 Author Report November 11, 2007 Det är alltså ett vanligt problem, jag ska testa att ha hela munstycket i.Men varför kan man inte hälla blyersättningen direkt i tanken?Uffe Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 11, 2007 Report November 11, 2007 Hej.Häll blyersättningen i tankmunstycket före tankning,så gör jag Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 12, 2007 Report November 12, 2007 Hej.En fråga som har fått lite olika svar, jag använder blyersdärför att bensinen vi idag tankar är väldigt torr, som allavet så är vetilsäten en del av toppen alltså inget som manbyter. Problemet med dagens bensin är att den ger efter en längretids användning utan blyersätning bränskador på ventilsäte,detta medför att ventiler efter en tid inte tätar. Otäta ventiler är det ingen som vill ha medför kompbortfalloch med det ojämn gång mm. Ett tips är att du inte använder den typen av ersättning somsäljs på bensinstationer, köp någon typ som höjer oktan liteoch som rengör och kanske ger lite boster. Prova Tripak, castrol, Red line, det finns fler märken, dessa ärbara några exempel. Citera
Darne November 12, 2007 Report November 12, 2007 Du Roger!Kom nu på varför min -67:a är svårare att tanka!Den har ju popup-lock som gör det omöjligt att vinkla munstycket helt nedåt och att det därför blir svårare att tanka utan spill.Darne Citera
Ingo November 13, 2007 Report November 13, 2007 Vet att jag exprimenterade med en dodge jag hade som var svårtankad.Jag satte in ett extra rör som gick ner i tanken och mynnade ut i överkant av tanken,och aldeles under tanklocket.Klämde fast det med en stålring som gick in precis i tankröret.Blev enorm skillnad när gaserna hade någon stans att ta vägen.(så är det ju orginal på tex volvo)Fast mustangen är ju egentligen rätt lättankad eftersom röret är så kort,fast snabbtanklocket kanske ställer till. Citera
Rock_N_Ron November 14, 2007 Report November 14, 2007 Jag blev oxå varnad för detta när jag köpte min -65:a, men har inte haft några större problem. Fyller 10 liter, väntar några sekunder & sen 10 till osv.Varenda tankning måste pistolmunstycket i till 100 %. Aldrig en skätt utanför. Värre med blyersätningen som inte kan hällas i öppningen. Så alltid blyersättningen i 5-liters reservdunk, tömma den och fylla upp resten och sedan tanka dunken igen. Svedis - jag säger som Uffe N: Varför kan du/man inte hälla blyers. direkt i öppningen?!? Det gör jag/det går bra på min -65:a...Eller beror det på hur "halsen" på blyersättningsflaskan ser ut, kanske?!? Citera
Ronnie S November 14, 2007 Report November 14, 2007 Påfyllningsröret på en 67/68 går mera "rakt in" första biten än på en 65/66 där det går lite snett neråt redan från början. Det blir lätt att blyersättningen rinner ut ur röret (och ner på karossen) istället för ner i tanken är min erfarenhet. Citera
Gtttggg November 15, 2007 Report November 15, 2007 Påfyllningsröret på en 67/68 går mera "rakt in" första biten än på en 65/66 där det går lite snett neråt redan från början. Det blir lätt att blyersättningen rinner ut ur röret (och ner på karossen) istället för ner i tanken är min erfarenhet.Det stämmer att första biten av påfyllningsröret är rakt men jag har aldrig haft problem av att blyersättningen rinner ut igen efter ha fyllt på. Den flaskan jag köper, har lång hals och därmed går hyfsat bra. Alt har jag kanske tur pga jag får jämnt backa bilen mot pumparna för de dumma slangarna räcker inte fram när man ska tanka en bil med tanklocket som inte sitter på sidan. För säkerhets skull kan man alltid rigga upp en slang monterad på en tratt för se till att all blyersättning rinner ner i tanken. Kommer väl se lustigt ut inför andra bilister för de kanske tror man sysslar med hembränning vid påfyllningen av blyersättningen. Citera
Svedis November 16, 2007 Report November 16, 2007 Hade an flaska med lång hals som funkade någorlunda. Nästa var kort och tjock!! Så det rann ur flaskbehållaren redan när flaskan tog emot stötfångaren!!Men när jag blir lite omständlig med min reservdunk, har ingen tutat och gnällt, utan många får då tid att komma fram och titta. Fast ska prova med det smarta tipset att hälla direkt i pistolmunstycket nästa gång. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.