streetsaleen November 16, 2007 Report November 16, 2007 Jag satt o fundera på en sak, går det att Etanol konvertera en Mustang 05:a??Björne Citera
Janne Holm CMC1740 November 16, 2007 Report November 16, 2007 Börjar du bli nervös att soppan snart tar slut BjörneDet går säkert att konvertera de flesta bilarnaVad gör vi annars om sådär 10-20år då oljan är slut så det är väl bara att börja odla och tillverka etanol så att man har för framtida bruk Citera
streetsaleen November 16, 2007 Author Report November 16, 2007 haha nee då, men det skulle va kul o pröva på att köra bilen på etanol, sen så ger det väl lite extra pollar i motorn eller har jag fel? Citera
ErikC November 17, 2007 Report November 17, 2007 Självklart går det, finns en artikel om ett kit som säljs i senaste 5.0 mustangs! Citera
Fröberg November 20, 2007 Report November 20, 2007 Hmm.. Skulle vara kul att testa Även om det inte blir någon skillnad kan man i alla fall tänka på miljön Citera
Corvette November 21, 2007 Report November 21, 2007 Hmm.. Skulle vara kul att testa Även om det inte blir någon skillnad kan man i alla fall tänka på miljön om du tänkte på miljön hade du inte köpt mussen i första läget... Citera
streetsaleen November 21, 2007 Author Report November 21, 2007 men det skulle va fräckt att ha en etonal konverterad 05:a Citera
Corvette November 21, 2007 Report November 21, 2007 men det skulle va fräckt att ha en etonal konverterad 05:a skulle va för att få mer pullver då... Citera
Blad November 21, 2007 Report November 21, 2007 De som kör Jänke Räsers brukar väll säga. Etanol dricker man, diesel tvättar man motordelar med och bensin kör man bilar på. Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 21, 2007 Report November 21, 2007 Så rätt så, kör med det bränsle som motorn ärgjord för eller byt till en biobränslebil typ Prius. Tyvärr börjar motorrasen dugga tätt nuförtiden,kanske för att det redan är 25% sprit per litersoppa, ok dagens motorer i bilar klarar säkerten omställning, men inte de äldre. Med äldre menar jag inte bara klassikerna, inräknatär även här bilar från 90talet som också nu har börjar att bränna ventiler och toppar mm. Citera
Janne Holm CMC1740 November 21, 2007 Report November 21, 2007 Finns ju en del whisky sorter som har en något oljig smakkunde kanske funka Citera
Per Berglund November 21, 2007 Report November 21, 2007 Jag satt o fundera på en sak, går det att Etanol konvertera en Mustang 05:a??BjörneNej eftersom en Mustang 05 inte är en FFV bil så är inte komponenterna i bränslesystemet förberedda för etanolens korrosiva egenskaper.Motorn är inga problem. Den går utan vidare på det!Det här med brända ventiler verkar vara mycket spekulationer.Det är lätt att bränna ventiler vid all trimning. Jag skulle tro de flesta som E85 konverterar gillar även att gasa och plocka ut mer effekt.Etanol brinner intensivare och har man inte fått rätt A/F förhållande så går det åt pipsvängen för eller senareMjukvara och programera om bilen är ett mindre problem. Finns hur mycket som helst med information på nätet om dettaDäremot är material i tanken,ledingar,pumpar,injektorer etc inte skyddade för etanolDärför behöver allt detta bytas/skyddas.Minsta liten gummiring kommer direkt att förstörasEtanol i kontakt med exempelvis aluminium bildar aluminiumhydroxid som inte löser sig i. Det blir då stop i filter, munstycken och annat.Att konvertera blir dyrare än fortsätta med bensin.Annars skulle jag också väldigt gärna köra etanol.Snart tvingas vi alla att köra på något annat vilket jag välkommnar.Köra på bensin är ju egentligen otroligt gammalmodigt men tillsvidare är vi i händerna på oljebaronerna tills politikerna vågar ta mod till sig.Köp en Prius de är ett bra råd! Citera
Olov November 21, 2007 Report November 21, 2007 De som kör Jänke Räsers brukar väll säga. Etanol dricker man, diesel tvättar man motordelar med och bensin kör man bilar på. på Monica Öbergs trailer hade vi skrivit "Alcohol is for drinking, gasolin for cleaning parts Nitro for racing".... hihi.. Citera
Recommended Posts