Jump to content

Tyda koder.... igen....


inmedsun

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt läsa mig till osv hur jag ska tyda dessa nummer och bokstäver, jag fattar ändå inte!

Snälla hjälp!

/Kenneth

--------------------------------------------------------

1966 Ford Mustang Cab med en liten, liten 6:a

--------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

OK, det här ska förhoppningsvis ta dig en bit på väg, uppifrån och ned enligt olika källor, bl.a. den Tyska Mustangklubbens Body Buck Tag lista:

% 554

554 någon form av löpnummer i fabriken, går från 1 till 999 och börjar sedan om.

9 D11 6T08T240103

9 antagligen monteringslinje 9

D11 borde vara planerat monteringsdatum, 11 april (1966)

6T08T240103 Bilens chassinummer, säger

6 årsmodell 1966

T monteringsfabrik Metuchen, New Jersey

02 kabriolet

T 200 cuin 6:a

240103 löpnummer, 140103:e byggda bilen i modellåret

76A R D8

76A säger att det är en kabriolet med standardinredning, separata stolar

R skulle kunna vara Dark Green Metallic

D8 skulle kunna vara vit vinylinredning med Ivy Gold dekorationer

TOP-S CLEAR

TOP-S svart sufflet.

CLEAR klar, dvs ej tonad, vindruta

Link to comment
Share on other sites

OK, det här ska förhoppningsvis ta dig en bit på väg, uppifrån och ned enligt olika källor, bl.a. den Tyska Mustangklubbens Body Buck Tag lista:

% 554

554 någon form av löpnummer i fabriken, går från 1 till 999 och börjar sedan om.

554 = Body rotation number

John

Link to comment
Share on other sites

... eller line rotating number, eller shift rotaing number, det förekommer flera förklaringar beroende på vilken källa man letar i. I vilket fall som helst ett slags löpnummer som inte någon större praktisk betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Procenten Nenne!

Tecknet som ser ut som ett procenttecken betyder Customer Order C/O!

Förmodligen är den efterföljande siffran samma som på beställningsordern från återförsäljaren.

OK, det avgör saken. Nu får det bil en sväng till optikern. :)

Link to comment
Share on other sites

9 är den "welding bay" där karossen sattes samman, D11 brukar man säga att det är det faktiska tillverkningsdatumet. Jag har aldrig sett en buck tag där det är samma som på dörrplåten...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

C/O: Custom Order: Kunden kom til selger og forklarte hvordan han ville ha bilen.

(D: Dealer Order: Bilen bestilt slik selger mente han kunne selge den.)

554: Plassering på samlebåndet

9: Plassering på "Welding Bay" som foreskrevet.

(Man må jo ha ett karrosseri før man kan begynne å montere bilen... ;):P )

D11: 11/4-66 som FAKTISK byggedato. Datoen på doortagen er PLANLAGT byggedato. Dette kan jeg underbygge med over 120 Marti-rapporter på 67-73 biler.

Ellers vil jeg si at dere har truffet veldig bra på resten. :D

Ikke de enkleste å dekode, men interessante. Ta godt vare på dem, og skru dem fast i motorrommet hvor de hører hjemme. :D

Link to comment
Share on other sites

Classic Mustang Decoder Results

Warranty Number: 8F03T161968

Year: 8 1968

Plant: F Dearborn, MI

Body Series: 03 Convertible

Engine: T 200 1v I6

Unit: 161968 161968

Miscellaneous Vehicle Data

Body: 76B Convertible, Luxury Interior

Color: F Gulfstream Aqua Metallic

Trim: 6U Parchment Crinkle and Kiwi Vinyl with Black, Luxury Interior

AC= Air Condition

PT = Power Top

PS = Power Steering

H-2 og R-2 tror jeg er "Inspection marks" (Kontroll stemplar)

John

Link to comment
Share on other sites

Chassinumret ger:

1968 Mustang kabriolet med 200 cuin 6:a, byggd i Dearborn.

76B = kabrilolet med deluxe inredning

F = Gulfstream Aqua

139 = rotationsnummer

6U = Parchment Décor Group, bucket seats

AC = Luftkonditionering

PT = Elhydralisk sufflett

PS = Servoassisterade bromsar

H-2 och R-2 är kontrollantmärken

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en bricka ibland en massa delar och blev lycklig, men jag upptäckte ganska snart att det inte är min bricka.

Hoppas nu inte denna bil är stulen och man dras in i någon knarkhärva.

Så här står det.

0F02G177032 63B Q 45

EA

IDG SC

BTRAC BL RS FDS

Är det någon som känner igen sin bricka?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jag tyvärr inte ihåg, det är 30 år sedan jag var med och hämtade bilen. Sedan var det en annan kompis som köpte den. Åtminstone två motorras och en omlackering senare så la den senare bilen på taket och slog sönder den ordenligt. Om någon har gamla Bilsporttidningar sparade från slutet av 70-talet så tror jag att den var med i en av "Mr Seabeach testar" reportagen. Om jag inte minns fel så var den vit då och lackades senare Grabber Blue.

Jag minns att den gick som ett skållat troll i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

Om någon har gamla Bilsporttidningar sparade från slutet av 70-talet så tror jag att den var med i en av "Mr Seabeach testar" reportagen. Om jag inte minns fel så var den vit då och lackades senare Grabber Blue.

Hallå, någon med gamla Bilsport i lager :?::idea:

John

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en bricka ibland en massa delar och blev lycklig, men jag upptäckte ganska snart att det inte är min bricka.

Hoppas nu inte denna bil är stulen och man dras in i någon knarkhärva.

Så här står det.

0F02G177032 63B Q 45

EA

IDG SC

BTRAC BL RS FDS

Är det någon som känner igen sin bricka?

Bilen existerer ennu.

Er en orginal Export bil desutom.

Mere info senere.

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...