Jump to content

Väghållningsprylar


Rosten

Recommended Posts

Vart får man tag på bra väghållningsprylar till en 75a? (I USA)

Jag har pratat med SFRO och jag skulle utan större problem kunna bygga om mussen från 6an till att bli godkänd med V8 på 200-300kw. Beroende på bromsar och övrig väghållning på bilen.

Bromsarna funderar jag på att plocka komplett från en annan bil. Så just nu letar jag efter en lämplig bil. Problemet är att jag har noll koll på nyare bilar. Så tips är alltid välkomna.

Attt modifiera saker är inget problem då jag numera har en rätt bra verkstad och att jag jobbar som yrkeslärare (CNC) . Efter massa år som vertygsmakare. Har för massa år sedan byggt ett antal Choppers och plockat ihop en hotrod. Men dom senaste 10 åren har jag hållt på med andra saker i mitt liv. (läs familj, jakt och eget företag)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det finns väl nån regel på max ökning, 10% hästar 20% vrid, eller var det tvärtom, för att få besikta den som "vanlig" bil.

Allt utöver det så blir det mer snickerier och besiktas som ombyggt fordon.

Borde väl finnas nån SFRO-räv här på forumet som kan upplysa om detta :) Ja, nån annan räv som vet funkar väl bra det med. :--

Link to comment
Share on other sites

Om man ska regga som ändrat fordon så är det den effekt och vrid som finns angivet hos bilprovningen som gäller och då spelar det ingen roll om det är en fyra eller V12'a, men detta gäller t.o.m. -75.

Men vill man ha mer effekt än vad bilprovningen säger så är det en SFRO bes. som ombyggt fordon som gäller och då måste man byta ut mer delar som t.ex. framvagn, bromsar och bakvagn.

Vid reggning som ombyggt fordon så finns det ingen generell vridmoments gräns utan det är upp till SFRO bes. mannen, däremot så får man inte ha mer än 15kw/ 100kg.

T.ex. 1500kg tjänstevikt ger 225kw = 306hk.

Link to comment
Share on other sites

Bege dig till närmaste välsorterade tidningskiosk tex pressbyrån, där brukar de ha tidningar från USA tex Mustang Monthly och Mustangs & Fords. Där finns massor av mektips och annonser om kit etc från företag.

Annars är Ebay ett hett tips, många av länkarna här på mustangclubsweden tex mustangsunlimited mfl. har en del till din bil.

Antar att du redan har ett fordon av -75, men det kommer antagligen bli mycket dyrt och komplicerat att fixa till din bil.

Inte funderat på att skaffa en årsmodell med V8 i utbudet?

Tror inte -75 fannsmed v8, men tidigare årsmodeller fanns väl med det.

Då hade du bl.a. sluppit blanda in SFRO. Istället modifierat till detaljer som skiljer 6>8 och hänvisa till liknande fordon med v8. Alternativt köpa ett V8vrak och renovera upp.

Troligen det billigaste och enklaste.

//Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så kompliserat att regga om med V8 om man vid reggningen håller sig inom den effekt som Ford angett som max till AB Svensk bilprovning.

Jag har ju fått igenom min Opel med en 5.0, det enda jag behövde göra var att byta till ventilerade skivor fram och fixa nån form av dokumentation på att motorn höll sig inom det angivna värdet.

Min bil är bara registrerings besiktad i.o.m att jag höll mig inom gränsen och därigenom klarade mig med ändrat fordon.

Men ett stort OBS detta gäller bara fram t.o.m -75 års modell.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte -75 fannsmed v8, men tidigare årsmodeller fanns väl med det.

//Tommy 8)

*Host*

75-78 Fanns med V8, 74:an hade inte V8, med undantag för Mexico där det enligt hörsägen bör ha existerat.

Andra motorer i programmet var Rad-4:a och V6:a.

Hur gör man om man vill regga in en bil med mer än 15kW/100kg undrar jag nu. 300 Hästar är ju inte "så mycket". Finns ju hur mycket bilar som helst ute på vägarna med mer än 300 hästar, och dom väger väl inte 10 ton heller kan jag tänka :-)

Link to comment
Share on other sites

[*Host*

75-78 Fanns med V8, 74:an hade inte V8, med undantag för Mexico där det enligt hörsägen bör ha existerat.

Andra motorer i programmet var Rad-4:a och V6:a.

OK, då hadde jag fel där :oops: . Isåfall är det enklaste att uppdatera till V8 modellen på alla plan styrning, bromsar, chassi etc.

Bästa är då att uppdatera så man har samma config. som tex "Cobra" och få samma Kw effekt i regapperet, sen så är det bara att trimma.

Du har själv möjlighet att skriva ett eget "tillverkarintyg" där du intygar att alla modifieringar överensstämmer med en V8 modell. Naturligtvis är det bra att kunna styrka detta med övrig dokumentation etc. samt att kunna beskriva vad för ändringar som gjorts. vid reggningen.

Ett tips är att göra allt snyggt, om inte nya delar piffa till och måla upp. Ser mer seriöst ut i bes.mans ögon.

Det är mycket sällsynt att bromsbänksintyg krävs vid reggning, de kan inte se om motorn har 250kw eller 400kw bara genom att titta under huven. De brukar gå på vad ägaren säger.

Idag så ses de gamla jänkejärnen lite mellan fingrarna, de är mer allerta på japps etc. med chip, IC, megaturbos kompressor med mera. Där handlar det om betydligt mer effektökning många ggr.

I slutändan är det ju ägaren som åker på böter etc om det händer nått och fordonet å nått sätt avviker från reggbeviset.

Övrig effektökning uppemot 15kw/100kg är det SFRO som måste vara med, men har hört att de inte är så glada att titta på streetmachines etc.

//Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kolla på denna länk:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

sidan 232

8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.

1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,

2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga ef-fekten om fordonstillverkan lämnat annan högre upp-gift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren an-givit vara uppfyllda.

3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga ef-fekten om organisationen för amatörbyggen och be-siktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte mo-toreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.

1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomen-tet.

2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vrid-momentet om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordons-tillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vrid-momentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

Link to comment
Share on other sites

Kolla på denna länk:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

sidan 232

8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.

1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,

2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga ef-fekten om fordonstillverkan lämnat annan högre upp-gift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren an-givit vara uppfyllda.

3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga ef-fekten om organisationen för amatörbyggen och be-siktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte mo-toreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.

1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomen-tet.

2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vrid-momentet om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordons-tillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vrid-momentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

Kolla istället med SFRO tror inte detta är up to date.

Läs längst upp till höger på pdf'ns första sida.

"Utkom från trycket den 29 april 2003

Allmänna råd markeras med indragen text"

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag en sån där uppenbarelse som jag fick när jag var 13 och förstog att Wrestling var teater. :)

"Gatlegala 800 hästar", det är altså bara humbug.

Att det är 800 hästar kan man ju tro på, men att dom är legala, på riktigt.. Hmm...

Intressant :-)

Då lär jag ju inte få problem med bromsar, axlar eller nånting, om man ska vara gatlegal på riktigt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Laslo> Du har helt rätt, skall man besiktiga ärligt blir de inte så mycket pulver i kärran.

Biter mig själv i handen... skall inte förespråka fusk... biter igen.

Det känns som att regelverket är lite stelt och att man kunde uppdatera lite med en aning generösare regler. Men vi bor i Sverige... bara att glömma det.

Link to comment
Share on other sites

Antar att man biter sig i handen mindre om man lägger sig på angiven maxeffekt, och sedan när man renoverar motorn så råkade den ge 500 hk mer än när man typade in den :-)

Inte vet jag!

Men antagligen så finns det en hel del roliga historier om såna här saker.. :-)

Dela gärna med er, i PM om inget annat. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ni funderar för mycket på ur mycket hästkrafter jag får ha och hur jag skall bära mig åt att besiktiga den med intyg från Ford eller via SFRO.

Enklast verkar vara att gå via SFRO. Då får jag göra som jag vill. Annars så tvingas jag göra som Ford vill. (hemsk tanke :-- )

Att bygga till cobrautförande är ju också meningslöst. Då har jag ju problem med att hänga med en Volvo 740. ;)

Jag kanske har en lösning på gång. Skall skriva lite mera om den så fort jag vet att det gick i lås.

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag en sån där uppenbarelse som jag fick när jag var 13 och förstog att Wrestling var teater. :)

"Gatlegala 800 hästar", det är altså bara humbug.

Att det är 800 hästar kan man ju tro på, men att dom är legala, på riktigt.. Hmm...

Intressant :-)

Då lär jag ju inte få problem med bromsar, axlar eller nånting, om man ska vara gatlegal på riktigt. :-)

Gatlegal i min bekantskapskrets betyder att bilen är besiktigad. Fast oftast med en annan motor/hjul/glasrutor mm.

Motsatsen till gatlegal är helt obesiktigad men körs ändå på gatan.

Link to comment
Share on other sites

Laslo> Du har helt rätt, skall man besiktiga ärligt blir de inte så mycket pulver i kärran.

Biter mig själv i handen... skall inte förespråka fusk... biter igen.

Det känns som att regelverket är lite stelt och att man kunde uppdatera lite med en aning generösare regler. Men vi bor i Sverige... bara att glömma det.

Som jag förstår så får jag ha ca 140 hk om jag ändrar bilen till V8 utförande. Går jag via SFRO så får jag ha straxt över 300hk. Så nog har det blivit bättre dom senaste åren när SFRO fick ta över. Förut så fick inte SFRO bestämma antalet hästkrafter på ombyggda fordon. Utan endast på amatörbyggda. Så det är på väg åt rätt håll. :D

Link to comment
Share on other sites

Antar att man biter sig i handen mindre om man lägger sig på angiven maxeffekt, och sedan när man renoverar motorn så råkade den ge 500 hk mer än när man typade in den :-)

Inte vet jag!

Men antagligen så finns det en hel del roliga historier om såna här saker.. :-)

Dela gärna med er, i PM om inget annat. 8)

När jag skulle besiktiga ford 34an så hade jag på känn att dom skulle tycka att den var en smula för vass. Då den släppte på torr asfalt så fort man växlade ner och tryckte på gasen. Även om hastighetsmätaren stod en bit över 100 km/h.

Så jag krokade bort staget till högfartssidan på förgasaren. (Holly 650 med dubbla mekaniska axpumpar. Så att den bara gick på 2 portar. Den var fortfarande vass. Så jag förlängde gasstaget på förgasaren vilket gjorde att när jag tryckte ner gasen i botten så rörde sig knappt spjällena i förgasaren. Nu var bilen riktigt slö. Så jag åkte till besiktningen. Killen där hade en del åsikter om att jag hade 3" avgasrör som gick ut framför bakhjulen precis under fotbrädorna. Han ville ha utblås baktill på bilen. Men jag skyllde på att det inte fanns utrymme att komma igenom jaggabakaxeln. Så därför tvingades jag att släppa ut dom på var sin sida av bilen. (framför bakaxeln) Sedan kom provturen. Han var borta länge. Till slut kom han tillbaka. Parkerade på sidan av stationen och hoppade ur bilen. Sedan tittade han på mig. Har du trimmat den frågade han? Jag försökte att se ut som en liten skolpojk och med mitt snällaste ansiktsuttryck svarade jag. Nej. ;) Då tittade han på mig igen och så sa han att det var fan vad bilen drog iväg när man tryckte ner gasen i botten.

Tycker du sa jag. :?: Den stack ju iväg som en pil sa han. Så jag tänkte att nu är det kört. Så vi gick in och sedan fick jag blankt papper. :D

Så jag åkte tillbaka till jobbet och ändrade tillbaka sakerna till normalt igen. Då kommer chefen ut. Så jag berättar att jag lyckats fått igenom den. Sen så kommer vi in på motortrimmng och han berättar om sin värsting BMW som han haft i slutet av 70-talet med dubbla Weber 45or. Jag har hört om den bilen vid flera tillfälllen så jag lyssna på ett halvt öra på snacket om 180 hk och liknade medan jag gör klart det sista. Sen så erbjöd jag chefen att få åka med på en provtur. :twisted:

Efter den provturen så berättade han aldrig mera om sin värsting. :--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...