Jump to content

Väghållningsprylar


Rosten

Recommended Posts

Vart får man tag på bra väghållningsprylar till en 75a? (I USA)

Jag har pratat med SFRO och jag skulle utan större problem kunna bygga om mussen från 6an till att bli godkänd med V8 på 200-300kw. Beroende på bromsar och övrig väghållning på bilen.

Bromsarna funderar jag på att plocka komplett från en annan bil. Så just nu letar jag efter en lämplig bil. Problemet är att jag har noll koll på nyare bilar. Så tips är alltid välkomna.

Attt modifiera saker är inget problem då jag numera har en rätt bra verkstad och att jag jobbar som yrkeslärare (CNC) . Efter massa år som vertygsmakare. Har för massa år sedan byggt ett antal Choppers och plockat ihop en hotrod. Men dom senaste 10 åren har jag hållt på med andra saker i mitt liv. (läs familj, jakt och eget företag)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det finns väl nån regel på max ökning, 10% hästar 20% vrid, eller var det tvärtom, för att få besikta den som "vanlig" bil.

Allt utöver det så blir det mer snickerier och besiktas som ombyggt fordon.

Borde väl finnas nån SFRO-räv här på forumet som kan upplysa om detta :) Ja, nån annan räv som vet funkar väl bra det med. :--

Link to comment
Share on other sites

Om man ska regga som ändrat fordon så är det den effekt och vrid som finns angivet hos bilprovningen som gäller och då spelar det ingen roll om det är en fyra eller V12'a, men detta gäller t.o.m. -75.

Men vill man ha mer effekt än vad bilprovningen säger så är det en SFRO bes. som ombyggt fordon som gäller och då måste man byta ut mer delar som t.ex. framvagn, bromsar och bakvagn.

Vid reggning som ombyggt fordon så finns det ingen generell vridmoments gräns utan det är upp till SFRO bes. mannen, däremot så får man inte ha mer än 15kw/ 100kg.

T.ex. 1500kg tjänstevikt ger 225kw = 306hk.

Link to comment
Share on other sites