Jump to content

Startproblem


stoml

Recommended Posts

Hej, har startproblem som liknar några andra jag läst.

Jag har belysning i bilen och till växelväljaren, när jag vrider på nyckeln klickar det till (tror i startrelä), och sen är den tvärdöd och all belysning slocknar.

Startrelä är bytt och problemet började efter en motorrenovering.

Vart börjar man felsöka - börjar bli trött i ryggen från allt krypande :(

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Låter som om du har kortis någonstans efter startreläet, eller dåligt batteri.

Skaffa ett instrument och mät spänningen på batteriet när du vrider om startnyckeln.

Om spänningen sjunker kraftigt får du koppla bort startmotorn och prova igen.

Lycka till!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Tackar, jag gör ett försök.

Tickandet i startrelä får jag ibland när jag fått i "P" för långt fram på min C4, lägger jag då ur P och provar med neutral så startar den. (Detta var innan motorn var lyft.

Link to comment
Share on other sites

Tickandet i startrelä får jag ibland när jag fått i "P" för långt fram på min C4, lägger jag då ur P och provar med neutral så startar den. (Detta var innan motorn var lyft.

Kan det inte vara så att neutralstartspärren kommit ur läge på nåt vis när den beter sig sådär?

Link to comment
Share on other sites

Tickandet i startrelä får jag ibland när jag fått i "P" för långt fram på min C4, lägger jag då ur P och provar med neutral så startar den. (Detta var innan motorn var lyft.

Kan det inte vara så att neutralstartspärren kommit ur läge på nåt vis när den beter sig sådär?

Laslo har till 99% rätt min är likadan sen jag bytte motorkuddar

Har bara inte hunnit fixa kontakten ;)

Prova och tryck spaken framåt och håll den där och sedan med andra handen vrid runt nyckeln.

Så får jag göra ;)

Link to comment
Share on other sites

enklast testa relä + startmotor är att ta en kabelbit, lägg från batteriplus till startreläts +sida. Då märker man om relät sluter och startmotorn snurrar ( Stiftet längst bort på relät). Kolla P-läge i så du inte får en V-8 i knäskålarna :--

Link to comment
Share on other sites

Hej, har startproblem som liknar några andra jag läst.

Jag har belysning i bilen och till växelväljaren, när jag vrider på nyckeln klickar det till (tror i startrelä), och sen är den tvärdöd och all belysning slocknar.

Startrelä är bytt och problemet började efter en motorrenovering.

Vart börjar man felsöka - börjar bli trött i ryggen från allt krypande :(

Vi är nyfikna har det löst sig :?:

Pelle det blir väl någon annan krets som "uppförs sig" i startläget med nycklen tror jag som gör att spänning tappas till diverse ;)

Jag får tvärdött på allt då jag inte har neutralkontakten i läge och vrider på nycklen. kanonbra startspärr ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för uppslagen. Lyset kommer inte tillbaka när jag släpper nyckeln och batteriet är ok. Skruvar jag däremot ur batterifrånskiljaren (stöldskyddet) och skruvar i den igen så kommer lyset.

Startmotorn byttes när motorn renoverades (ingen garanti att den funkar men....)

Ska testa relät i helgen och gräva fram kontakten i växelväljaren.

Garagebygget närnar sig slutet så nu kan jag felsöka under tak, kanske bra för tålamodet :D

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jordfel, det fel som kan ge det dom allra konstigaste symtom. Kolla alla kablar

från batteriets minuspol till motor och chassi. Kolla ALLA kablar. Ta loss dom,

rengör och putsa. Hoppas att det löser dina problem.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det där med batterifrånskiljaren var intressant. Jag har varit med om ett flertal gånger då dessa ibland jävlas och ger för dålig kontakt mellan batteripolen och kabeln till startsolenoiden. Senast i somras på en kompis´ 200 hk Mariner V6 utombordare, det sa bara "plopp" när han vred på nyckeln, efter lite mätande och okulär besiktning av batteribrytaren så visade det sig att den ena anslutningen var nästan avärgad! :shock: Dock bakom muttern så att det inte syntes utan att ta bort kabeln från batteriet.

Just det där med att ALLT dör när du vrider på nyckeln och sedan inte kommer tillbaka verkar tyda på nåt glapp i batterifrånskiljaren eller någonstans inom kraftmatningen från batteriet. Går det så testa gärna att antingen tillfälligt ta väck den helt eller koppla förbi den med en startkabel till solenoiden och kolla vad som händer då.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tack för tipsen. Det var batterifrånskiljaren. Jag vet inte varför man alltid börjar felsöka i fel ände :?

Den såg fräsch ut men var kass.

Lite små glapp verkar det ändå vara, stereon funkar när den vill men det känns inte så viktigt när man kan lyssna på V8:an.

Link to comment
Share on other sites

Dessa batterifrånskiljare. Dom kan ge en huvudvärk. Lisksom jordfel.

Man ska inte satsa på någon billig batterifrånskiljare. För innuti dom så äts dom upp och dom mindre bra håller inte måttet. även dom dyrare kommer såsmåningom betesig likadant. Men det tar mycket längre tid alltså år innan dom börja strula. Men man klia sig hududet ett tag innan det löser sig.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...