Lars Brisman December 1, 2007 Report December 1, 2007 I Fords Shop Manual förutsätts att demontering av motor (289) sker med växellådan kvar.Är det nå't som hindrar att man lyfter ut hela paketet på en gång?undrarLasse B Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 Du behöver plats under bilen, men vi fick ut min 428 med C6:an bultad till motorn utan alltför stora bekymmer ... med headers kvar på vänstra sidan. Citera
FastMagnus December 1, 2007 Report December 1, 2007 ur är en straffspark! (ca 1-2 tim om allt lossnar som det ska) men i är värre om man är själv men en motorlyft är aldrig fel ps (har alltid egen bil på lyft med clickklack systemet på alltid rätt höjd har nog sparat åtskilliga timmar på det) Citera
Per Berglund December 1, 2007 Report December 1, 2007 Ja har du plats är detta klart bäst!Några år sedan jag hade det senast eftersom jag nu har vanligt garage där det blir "#% tajt Citera
Radioman December 6, 2007 Report December 6, 2007 Jag tyckte det var bra när jag kom på att lyfta ur motorn utan att få med växellådan.Fixade en talja och en lång bräda som höll vxl.lådan uppe med egna spännbandSe bilder på min hemsida.God helg grabbar och tjejer Citera
Lars Brisman December 21, 2007 Author Report December 21, 2007 O.K. tack för tips och råd - efter mycket velande skall jag nu ta ur motorn med C4:an kvar i bilen.Vid återmonteringen:Kan jag ha headders monterade eller skall jag mickla dit dessa när motorn sitter på plats? Lasse Citera
axelg89 December 22, 2007 Report December 22, 2007 en liten fråga ang. detta.... hur lyfter man bäst motorn? I insuget, känns lite vanskligt men det kanske är ända sättet? / Axel Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 22, 2007 Report December 22, 2007 Lasse.Skruva inte dit headers innan du lyfter i motor,gör det efter att motorn har fått sin plats imotorrummet. Axel.Motorlyft görs på olika sätt, jag använder s.k.lyftsling alltså en typ av rep som jag lägger runthela motorn och lyfter under tråg bakant ochframkant. Detta går bra om man skall lyfta endast motor,vid lyft av låda och motor ihop bör du användaannat att lyfta med. Jag kan också rekomendera dig att plocka av motorn så mycket som möjligt om motorn ändå kanske skall skruvas isär. Jag brukar i sådana lägen rensa av allt löst insug, toppar, grenrör, servopump, mm, man blir då förvånadöver blocket litenhet, käns nästan så man kan lyfta urför handkraft. Men som sagt det finns lite olika sätt att lyfta urmotor och du får säkert ett och annat råd härpå hemsidan, det finns ju olika syn på detta, ekonomin kanske styr hur man gör. Citera
Per Berglund December 22, 2007 Report December 22, 2007 Jag har tappat en motor från över 1 meters höjd med tekniken Lars beskriver och vill verkligen varna för att lyfta så även om jag fortfarande gör så själv emellanåt:lol:Som tur var åkte motorn av precis när jag gått förbi skärmen.I bakkant på blocket är det en del vassa kanter som skar av nylonrepet så det gäller att se till att repet ligger rätt innan man lyfter.Se bilden ovan där jag lyfter med lådan på så kan du nästan ana de vassa kanterna vid repetSka du enbart lyfta motorn så är lyft på insuget med en platta som bultas dit utan tvekan säkraste sättet.Inget kan glida av eller skäras av så det känns mycket tryggareDet är även mycket lättare att få motorn på plats eftersom det är lättare att vippa motorn fram och tillbaka.Jag gjorde en platta själv så den kostade mig 0kr! Citera
Leffe N cmc712 December 22, 2007 Report December 22, 2007 en liten fråga ang. detta.... hur lyfter man bäst motorn? I insuget, känns lite vanskligt men det kanske är ända sättet? / AxelJag har haft sån tur med båda mina bilar, att orginal lyftöglorna från monteringen på fabriken har suttit kvar. Dom funkar perfekt att lyfta med, både med och utan låda. Enkelt beskrivet så är det en tjock plåt (ca 5mm) med hål utstansade för lyftkrokar, som sitter bultad utanpå grenröret på båda sidorna med dom 2 mittersta bultarna.Om någon är intresserad av att kopiera så kan jag ordna några bilder efter julhelgen... Citera
Lars Brisman February 15, 2008 Author Report February 15, 2008 Thanks, Radioman!Mycket instruktiv bild - finns på din hemsida "Engine compartment before mounting of new engine"Har försökt att återge din bild här, men tyvärr är jag inte datatekniker så jag kunde inte.Instruktion finns, men mina fattningsgåvor räcker inte - webmaster hjälp oss!!"Om du klickar på Bifoga en fil, kommer du att se rutan för Bifoga en fil.Om du klickar på Bifogade filer som är inlagda, kommer du att se en lista redan bifogade filer du kan redigera dessa.Om du vill ersätta (Ladda upp en ny version) en bifogad fil, måste du klicka på båda länkarna. Bifoga en fil som du normalt brukar göra, därefter klicka inte på Bifoga en fil, klicka istället på Ladda upp en ny version vid Bifoga en fil fältet du tänker att uppdatera."/Lasse B Citera
Janne Holm CMC1740 February 15, 2008 Report February 15, 2008 Jag tror det är så här att har bildfilen för stort "format" så går det inte minska ner den till hälften och prova igen man har ju förmånen att förhandsgranska men förhoppningsvis så kommer webmaster medrätt info snart PS till och med Paint i windows kan förminska bilder Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 16, 2008 Report February 16, 2008 Hej.Det är som Janne skriver, du måste göra som med en AVATAR,krympa för att lägga ut. Citera
Radioman February 16, 2008 Report February 16, 2008 Var det denna du menade, Lars Brisman ? Länkar direkt till min hemsida. Behöver inte förminskas alls.Så här skall det se ut i texten: [img=http://www.binatech.se/hem/Cougar/motorrum2.jpg] Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.