matteponken November 8, 2003 Report November 8, 2003 Tjena!Skulle behöva lite hjälp med information om 351C 2v toppar...Gäller i första hand information om Fords egna gjutkoder...Har toppar med nr D1AE som har 3A2 instansad som datumkod.. kan dessa toppar vara gjird under 71 eller 73?finns det 351C 2v toppar som har nr D2?? eller D3??Vet att ford bytte sätena i topparna runt 72 till härdade? och de har säker ändrar förbränningsrummen också..men frågan är ändrade de gjutnr också?tacksam för svarmvh Mats Citera
ht67 cmc 1502 November 16, 2003 Report November 16, 2003 Hej Mats!Det är liknande funderingar som jag också har. Jag har en 351c 2V -72 som pga. topparna mm. har fått effekten sänkt från ca 240HP till 160HP. Du kan titta på min hemsida under information -->motor så kanske det finns nåt intressant att läsa.http://hem.bredband.net/b108026/mustang.htmFörutom Mats fråga om ändrade gjutnr undrar jag...1. Är om det bara är topparna som Ford modifierade från -71 till -72?2. Kan jag byta till -71 toppar rakt av utan problem?/John Johansson, HT -67 Citera
Radioman January 6, 2004 Report January 6, 2004 Tjenare här kan ni läsa om gjutnummer och var de sitter.http://www.aacncclub.com/FORD_HEAD_CASTING.htmlhttp://www.grantorinosport.atfreeweb.com/casting.htmD1AE är alltså till en -71'a Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 6, 2004 Report January 6, 2004 Hej.Att gutnummret är samma på 71-73 är helt rätt topparnabearbetades i efterhand därför fick dom år och månadinstasat.D1AE=gutnr.3A2 = år 73 månad 1 dag 2.Efter som det blev hårdare krav på avgasrening mm såtogs det fram nya gutningar som då ändrades exempeltill D2AE.Toppar och insug passar mellan motorer i samma motor-familj, men i många fall så fungerar det sämmre medegna kombinationer om man inte vet var delarna suttit.Men det finns exempel på motorer som gått och fungeratbättre med eget hokus pokus änn men originalkomponenter.Jag har haft den turen? vid två tillfällen då med smalblockare. Den sista 4V motorn hoss FORD tillverkades 1971. :wink: Citera
Radioman January 6, 2004 Report January 6, 2004 Hej LarsVar har du fått uppgiften att det inte skulle tillverkats några 4V toppar efter -71 ?Jag har gjutnummer från -73 och har hört andra säga att det finns 4V toppar från både -73 och 74 fast inte med samma utseende som de första legendariska "closed quench" med ventilstorlek ~2,19" insug och ~1,7" utblås.Se även en annan topplocks tråd där jag medverkar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 6, 2004 Report January 6, 2004 Hej igen.Gutnummret D1AE på toppen som var beskriven tidigare är 71 ochinget annat.Sedan kan det vara så att maskinen som man gutit i forfarandeannvändes 73.Därför är toppen bearbetad och stansad med 3A2 vilket är 73. Citera
Radioman January 6, 2004 Report January 6, 2004 Jo, men bortse från exemplet som ht67 hade och läs mitt inlägg här ovan igen.Min fråga gällde 4V i allmänhet. Du menar ju att det inte gjöts några 4V toppar efter -71 eller ? Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 7, 2004 Report January 7, 2004 Hej Mats!Det är liknande funderingar som jag också har. Jag har en 351c 2V -72 som pga. topparna mm. har fått effekten sänkt från ca 240HP till 160HP. Du kan titta på min hemsida under information -->motor så kanske det finns nåt intressant att läsa.http://hem.bredband.net/b108026/mustang.htmFörutom Mats fråga om ändrade gjutnr undrar jag...1. Är om det bara är topparna som Ford modifierade från -71 till -72?2. Kan jag byta till -71 toppar rakt av utan problem?/John Johansson, HT -67Hej.Ja det går att montera 71 toppar i stället för dom monterade 72.Men fortfarande så är det svårt att säga om det kommer attfungera till 100%.Vet du om det är någon som tidigare skruvat med din motor eller är den monterad Orörd. Det kan vara så att du mixtrar med comp mm utan att veta hurdet förändras efter som kolvar och toppar har olika värden. Men första tanken som kommer från mitt huvud är att detinte borde vara något problem OBS det här är vad jag tror. :wink: Tyvärr så vet man inte föränn man kollat delar och provat. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.