Robban cmc 1103 December 5, 2007 Report December 5, 2007 Har en 68HT som jag håller på o fixar i ordning, har just beställt nya hjul 19" och bilen ska bli mycket lägre än orginal. Tänkte montera coilover fram och bak så jag kan välja höjd när det behövs. Så min fråga är kan man ta ur några blad ur bladfjädrarna och montera dit coilovers? Blir kanske 4-link i framtiden men jag vill ha ut bilen till våren.Mvh Robban Citera
fast_back December 5, 2007 Report December 5, 2007 menar du att du ska ha slappa blad och en coilover där dämparen sitter?tror inte det är nån höjdare med tanke på att dämparnas infästningar i karossen inte är tilltänkta att bära upp bilens vikt, dom spricker redan som det är av trycket från bara dämparen.du gör du nog bättre i att göra dig av med bladen helt och bygga nån typ av 4 eller 3-link bakvagn. Citera
Robban cmc 1103 December 6, 2007 Author Report December 6, 2007 Dämparnas infästning går ju att förstärka upp, bygger man 3 eller 4-link måste man också förstärka infästningen så det är något man inte slipper ifrån.Någon som sett denna lösning tidigare? Citera
Janne Holm CMC1740 December 6, 2007 Report December 6, 2007 Enklast lägger du en järnbit mellan bladfjädern och axel.Så har jag gjort tog en bit som var 1 tumev får du byta de uformade bultarna som håller ihop det hela(glömt vad de heter) de kanske inte räcker tillsedan använda vanliga hijackers för att höja bilen då du önskar det Citera
Robban cmc 1103 December 6, 2007 Author Report December 6, 2007 Enklast lägger du en järnbit mellan bladfjädern och axel.Så har jag gjort tog en bit som var 1 tumev får du byta de uformade bultarna som håller ihop det hela(glömt vad de heter) de kanske inte räcker tillHar funderat på den lösningen men jag skulle vilja ha möjligheten att ändra höjden utan att behöva bytta mellanlägg varje gång.Sedan så sitter det hi-jackers på som inte är använda på ca 20år så nya dämpare behövs nog ändå. Citera
Per Berglund December 6, 2007 Report December 6, 2007 Du har ju annars "Reversed eye" bladfjädrar där öglorna i vardera ände är vända.Då sänks bilen ca 5cmDessa fjädrar är även hårdare än orginalEnkelt och billigt sätt att sänka.Jag har sänkt bak med dessa bladfjädrar och sänkta spiralfjädrar fram17'' fälgar på denna bildJag förstår ju att du kanske är mer intresserad av modernare upphängning men ett så stor genomgång som du verkar ha på gång så kan det bli lite tungt att hinna med allt.Tung även ekonomiskt.Så "Reversed eye" bladfjädrar är en bra lösning man kan bara köpa över disk för en billig penning och då hinner du till våren. Citera
JanneJ December 6, 2007 Report December 6, 2007 Per BDen bilden på din bil skulle platsa i vilken amerikansk biltidning som helst!Riktigt fräck! Citera
Robban cmc 1103 December 6, 2007 Author Report December 6, 2007 Riktigt fin bil PerPratade just med en av killarna på roadster och min lösning skulle fungera bra, så jag förstärker upp infästningen och kör vidare på min ide.Tack för dom tankar o förslag som ni har givit. Citera
JanneJ December 6, 2007 Report December 6, 2007 Kolla detta, kanske du kan låna lite ideer.http://www.fatmanfab.com/catalogpage.php?page=20 Citera
hgz December 6, 2007 Report December 6, 2007 Byggde ju om min bakvagn för några år sen, ratade bort bladfjädrarna helt och kör numer med coilovers.. http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=Mvh Herman Citera
Robban cmc 1103 December 6, 2007 Author Report December 6, 2007 Kolla detta, kanske du kan låna lite ideer.http://www.fatmanfab.com/catalogpage.php?page=20Har sett den lösningen något som slår mig är att så fort det är ett "kit" blir det väldigt dyrt.Med bätter dämpare o lite material så kommer man undan med halva priset om man bygger själv. Citera
Robban cmc 1103 December 6, 2007 Author Report December 6, 2007 Byggde ju om min bakvagn för några år sen, ratade bort bladfjädrarna helt och kör numer med coilovers.. http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=Mvh HermanDeta är ju också en lösning varför valde du att gå igenom balken med stötdämparna och vad tycker sbp om den lösningen?Har SFROs bygg hand bok liggandes och tittat lite på godkända lösningar för bakvagnen.Får nog lägga in ett moment till innan sommaren Citera
hgz December 7, 2007 Report December 7, 2007 kommentar var "ja det här ser ju bra ut det".. EFTER att jag påpekat det "mindre" ingreppet.. Nu håller jag ju iofs på att bygga om framvagnen också, så den kommer att reggas som ombyggt fordon. Men de gånger jag besiktat den med den där lösningen har det inte yttrats ett ord om den. Anledningen till att jag valde att gå igenom balken var att jag ville ha dämparen så långt ut på axeln som möjligt, samtidigt som rörelsen var tänkt att bli så mycket "raktuppåtneråt" som möjligt.. Original så ligger ju dämparen rätt så snett inåt mot mitten på bilen, och det kändes inte riktigt rätt.. I mitt tycke då, förståss.. Mvh Herman Citera
Robban cmc 1103 December 8, 2007 Author Report December 8, 2007 kommentar var "ja det här ser ju bra ut det".. EFTER att jag påpekat det "mindre" ingreppet.. Nu håller jag ju iofs på att bygga om framvagnen också, så den kommer att reggas som ombyggt fordon. Men de gånger jag besiktat den med den där lösningen har det inte yttrats ett ord om den. Anledningen till att jag valde att gå igenom balken var att jag ville ha dämparen så långt ut på axeln som möjligt, samtidigt som rörelsen var tänkt att bli så mycket "raktuppåtneråt" som möjligt.. Original så ligger ju dämparen rätt så snett inåt mot mitten på bilen, och det kändes inte riktigt rätt.. I mitt tycke då, förståss.. Mvh HermanSka fråga SBP och SFRO så det inte blir några problem vid besiktning. Men det bör gå bra det är ju inte en "race 4-link" något som dom troligen inte skulle godkäna. Vill ha in ändringen i papprenVad blir det för framvagn blir det ett kit eller bygger du om orginalvagnen?MVH Robban Citera
hgz December 9, 2007 Report December 9, 2007 kommer från en 86:as Corvette.. http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=Mvh Herman Citera
Robban cmc 1103 December 9, 2007 Author Report December 9, 2007 kommer från en 86:as Corvette.. http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=Mvh HermanSka kolla lite på några japan framvagnar och se vad det finns för något. Jag hade också C4 framvagnen i tankarna men jag vill inte ändra bultmönstret. om jag inte hittar någon japan så modifierar jag orginal delarna. Roligt att se andra som sätter kapen i bilen /Robban Citera
Husse December 9, 2007 Report December 9, 2007 Om jag inte minns helt fel så har Nissan 200sx 5X114,3 i bultmönster = 4.5". Citera
Robban cmc 1103 December 9, 2007 Author Report December 9, 2007 Om jag inte minns helt fel så har Nissan 200sx 5X114,3 i bultmönster = 4.5".Det stämmer hade en 300zx förut men den är fel byggd för mitt endamål ska kolla hur 200zx ser ut , men man måste fixa bromsarna dom får knappt stop på en liten Nissan.Sen ska jag nog kolla på Galant borde finnas massor på skroten./Robban Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.