Jump to content

Tips på isolering


Per Berglund

Recommended Posts

Hej

I helgen rev jag bort min gamla orginalmatta och tänkte jag skulle passa på lägga i någon bättre ljudisolering.

Har någon här något HETT tips på bra ljudisolering?

Isolering av skumgummityp som brukar finnas på Mekonomen, OK har jag ingen direkt sympati för.

Såg tidigare på "American HotRod" med mattor som limmades fast mot plåten vilken måste göra mycket för resonans.

Eller annat bra förslag?

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde senast igår om ett tips angående just ljuddämpningsmattor. Grejjen var den att de mattorna som är självhäftande är nästintill omöjliga att få loss utan att dom går sönder, och tipset var att köpa en likadan matta fast utan lim och i stället sprejlimma fast den punktvis.

Men jag har däremot ingen aning om vilken matta du ska köpa. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde senast igår om ett tips angående just ljuddämpningsmattor. Grejjen var den att de mattorna som är självhäftande är nästintill omöjliga att få loss utan att dom går sönder, och tipset var att köpa en likadan matta fast utan lim och i stället sprejlimma fast den punktvis.

Men jag har däremot ingen aning om vilken matta du ska köpa. :)

Dom får gärna sitta hur hårt som helst för min del. Då minskas ju plåtens egenskap att överföra ljud till kupe.

Vet inte varför de ska behövas tas bort annat än om man behöver rost laga vilket inte jag behöver.

Vore det så skär jag bort hela golvet ändå.

Ja nått självhäftande vore bäst.

Jag har sett sådana av butyl men de är så satans kladdiga och mattan vill gärna fastna i den.

Men kanske finns olika varianter där

Takpapp??? :? Nej lite mer kvalitetskänsla får man väll ha!. :--

Klart man kan ju lägga grus ovanpå och rama in med gatsten så känns det lite mer gediget! ;)

Jag kan se framför mig hur Janne står där med gasolbrännaren och tjära in golvet på mussen! ;)

Link to comment
Share on other sites

:oops::oops::oops:

Kom på mig själv hur korkat det var men försent hade read tryckt på ENTER

Men man bör ju ändå leta efter ett ganska "fast material" för att stoppa

oönskat ljud då vanlig isolering inte är speciellt bra att stoppa ljud

har varit med och byggt högtalare i betong! för att inte få resonansljud

man vill ju inte att ljudet ska fortplanta sig i plåten så man måste väl så att säga stilla plåtens vibrationer ;)

Så tja lite av takpappens egenskaper plus lite följsammare utan att behöva

värma ner den kanske skulle kunna funka. men var hittar man det :?:

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag funderat på den typ av klädd isolering som brukar sitta i entrepenadmaskiners hytter odyl. självhäftande med skumgummi i olika tjocklekar feån typ 2-3 mm till 20 mm och perforerad "klädsel".

Har inte kollat upp vart det går att få tag i än bara.

//Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja Bitumen var namnet! Inte Butyl som jag skrev. :oops:

Ska åka och titta på Mekonomen.

Bara de inte har en kladdig översida. På deras hemsida verkar det som det är en folie på ena sidan

Den dom körde med på "American Hotrod" hade en foliebeklädd översida och sen rollades den fast mot plåten.

Link to comment
Share on other sites

Ja Bitumen var namnet! Inte Butyl som jag skrev. :oops:

Ska åka och titta på Mekonomen.

Bara de inte har en kladdig översida. På deras hemsida verkar det som det är en folie på ena sidan

Den dom körde med på "American Hotrod" hade en foliebeklädd översida och sen rollades den fast mot plåten.

Det är nog Dynamat du såg på American hot rod...

Har för mig att det är rätt dyrt dock...

www.dynamat.com

Link to comment
Share on other sites

Ja Bitumen var namnet! Inte Butyl som jag skrev. :oops:

Ska åka och titta på Mekonomen.

Bara de inte har en kladdig översida. På deras hemsida verkar det som det är en folie på ena sidan

Den dom körde med på "American Hotrod" hade en foliebeklädd översida och sen rollades den fast mot plåten.

Det är nog Dynamat du såg på American hot rod...

Har för mig att det är rätt dyrt dock...

www.dynamat.com

TACKAR!!!! :--

Njaa så farligt dyrt tycker jag inte det var

Kollade på Summit som dom länkar vidare till och dom tar ca 200kr för 1 ark (9ark/förpackning)

Dimension 450 x 800mm/ark

Fast väldigt tunn! Bara 1,7mm tjock

Fanns en massa varianter på detta så ja får surfa ett tag och spana in olika varianter

http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=400319

Link to comment
Share on other sites

Ja Bitumen var namnet! Inte Butyl som jag skrev. :oops:

Ska åka och titta på Mekonomen.

Bara de inte har en kladdig översida. På deras hemsida verkar det som det är en folie på ena sidan

Den dom körde med på "American Hotrod" hade en foliebeklädd översida och sen rollades den fast mot plåten.

Dom har en tunn plast folie på ovansidan så dom är inte alls kladdiga

snarare lite "hala"skulle jag villa säga ! som sagt riktigt bra

Link to comment
Share on other sites

Ja Bitumen var namnet! Inte Butyl som jag skrev. :oops:

Ska åka och titta på Mekonomen.

Bara de inte har en kladdig översida. På deras hemsida verkar det som det är en folie på ena sidan

Den dom körde med på "American Hotrod" hade en foliebeklädd översida och sen rollades den fast mot plåten.

Dom har en tunn plast folie på ovansidan så dom är inte alls kladdiga

snarare lite "hala"skulle jag villa säga ! som sagt riktigt bra

Okej tackar!

Tror ändå jag fastnade för Dynaliner materialet.

Den verkar enligt deras hemsida även ha en effektiv värmebarriär i sin uppbyggnad.

Har ändå en del prylar som ska gå från Summit så det passar bra

Link to comment
Share on other sites

http://www.dynamat.com/

Dynamat ska det vara.. 8)

Finns massa olika sorter som passar olika applikationer beroende på vad det är man vill dämpa (absorbera).

Väger inte lika mycket som biltema-mattorna heller.

Kika in Jay lenos videos förexten.. Där kan man bli sittandes flera kvällar. Helt utan samvetskval dessutom, det är ju utbildande. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tal om takpapp. Beställde så kallad "Sound deadener" (Ljuddämpning), från NPD, för att ha under baksätet. Det jag fick var just tillskuren takpapp. Verkade lite snålt. Hade jag vetat detta så hade jag inte köpt från NPD. Pengarna jag betalade hade säkert räckt till en hel rulle takpapp om jag köpt den på ett byggvaruhus.

MVH Kenneth.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...