Jump to content

Bakre Sötdämpare


Janne64

Recommended Posts

Funderar på att byta ut mina bakre stötdämpare eftersom jag tror att förra ägaren satt dit något han hittat i någon vrå och jag upplever den för hög , men finns det olika längd på dessa eller kan man sänka den bak genom att ta bort 1 fjäder ? Tycker den är på tok för hög bak som den är nu.

Link to comment
Share on other sites

Stötdämparen påverkar inte höjden om det inte är hijackers förstås.

Enklaste sänkningen är att montera distanser mellan fjädern och bakaxeln. Det finns färdiga satser med sänkblock och u-byglar.

Eller köp nya fjädrar med den höjd du vill ha.

Att ta bort ett blad gör formodligen bilen lägre men också mjukare, kanske t.o.m så fjädringen slår genom, jag skulle inte göra så.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Dina stötdämpare har inte med höjden på bilen att göra. Om du tycker att din bil är för hög ska du absolut inte ta bort någta blad från bladfjädrarna, då blir bilen bara svampigare i fjädringen och tappar styvheten.

Om du ska sänka bilen är väl det vanligaste att lägga sänkblock mellan bladfjäderpaketet och bakaxeln, har själv gjort så på min bil.

Jag köpte mina sänkblock från Verrera Suspension (Tord cmc 1 som har firman). Det går givetvis att göra sådana själv, men jag var lite lat...

Han gjorde även nya u-bultar till bakaxeln, sedan var det bara bolt-on.

Jag är nöjd med grejorna. Du hittar annons i klubbtidningen.

Bedöm om dina bladfjäderpaket är bra eller inte och lägg sedan mellan sänkblock så du blir nöjd med höjden. Hade jag varit som du hade jag köpt gasdämpare till bilen, det hjälper lite mot svajjigheten. Jag kör med KYB gasdämpare på min bil.

Om du vill gå ett steg längre finns det bladfjäderpaket med olika hårdhet att skaffa från USA. Det finns även bladfjäderpaket med vända öglor så att bilen blir sänkt utan att använda sänkblock.

mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...