Jump to content

Bättre väghållning


Stern

Recommended Posts

Skulle vilja förbättra väghållningen och greppet på min 05:a. Tycker bl a den är lite okänslig i ratten och rätt vindkänslig. När jag kollar runt på nätet finns det massor av olika kit beroende på tillverkare och hur man tänker använda bilen.

Vill fortfarande ha hyfsad komfort men till en rimlig kostnad. Så vad ska man satsa på förutom bra däck och en sänkningsats. Så vad blir steg 2 och 3 osv?

Vad tror ni ger mest valuta för pengarna?

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Gör en ordentlig hjulinställning efter att du bytt däck/fälg. En kollega lämnade in sin bil(Saab 9-5 aero kombi) för fyrhjulsinställning, hade 17" fälgar på, men dom hade utr inställd på 15". Bilen blev mer eller mindre hopplös att köra. Efter omjustering med rätt inställning blev bilen som en dröm. Jag vet dock inte om det är lika känsligt på en bakhjulsdriven bil?

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja förbättra väghållningen och greppet på min 05:a. Tycker bl a den är lite okänslig i ratten och rätt vindkänslig. När jag kollar runt på nätet finns det massor av olika kit beroende på tillverkare och hur man tänker använda bilen.

Vill fortfarande ha hyfsad komfort men till en rimlig kostnad. Så vad ska man satsa på förutom bra däck och en sänkningsats. Så vad blir steg 2 och 3 osv?

Vad tror ni ger mest valuta för pengarna?

//Janne

Hur långt vill du gå? Utan för mycket pengar eller arbete har jag nu en bil som slår det mesta när det svänger. Har tider runt Mantorp och Bilsport SS som är betydligt snabbare än Porschar, Ferrari's, M3:or, Corvetter osv osv.

Det jag har bytt är följande:

Bärarmar

LCA

Panhard bar och brace

Bussningar

G-trac brace

Justerbara dämpare

Progressiva fjädrar som bibehåller landvägskomfort

Tills nästa år kommer nya krängningshämmare, fjäderbensstag och lite annat.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte som steg 1. lägga kanske 10-12.000:- förutom en sänkningssats som ju ska reducera "nose dive" och ge något bättre viktfördelning.

Detta är min vardagsbil, men jag gillar köra aktivt på kurviga vägar och då vill jag gärna känna tydligare var jag har bilen.

Jag vill få exaktare känsla i styrningen, bättre kurvgrepp och att bilen blir betydligt stadigare i högre farter.

Så jag vill börja med de förbättringar som kan tänkas ge störst skillnad för någon med min körstil. Aktiv körning men inte på bana.

Förstår att jag inte kan få allt för dessa pengar, men vad tycker ni jag ska starta med?

Link to comment
Share on other sites

Progressiva fjädrar o bussningar borde vara ett vettigt första steg. Kanske dämpare med. Borde väl hamna i din prisklass ungefär lite beroende på vad du köper? Att börja med en massa annat innan t.ex bussningar är bytta torde vara slöseri med pengar, så det är nog bra att börja i rätt ände. Däck förresten?

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra början. har någon förslag på lämpliga fjädrar, dämpare och bussningar (fabrikat etc)

Om vi kallar detta Steg 1. Vad borde då steg 2. bli?

Vad tycker ni om de kit man hittar på marknaden, STEEDA's, Ford Racing m fl.

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra början. har någon förslag på lämpliga fjädrar, dämpare och bussningar (fabrikat etc)

Om vi kallar detta Steg 1. Vad borde då steg 2. bli?

Vad tycker ni om de kit man hittar på marknaden, STEEDA's, Ford Racing m fl.

Jag har Saleens dämpare o fjädrar o krängninshämmare på min, tycker den e helt underbar på vägen, men visst finns det värre dämpare o sånt, Men saleens grejjor är verkligen att rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du ska isåfall köra på Ford racings progressiva fjädrar, K-springs heter dom och sen deras dämparkit. Detta borde du ha hemma för runt 7000kr.

Däck gör mycket nytta också självklart, men inget för "nigning" vid inbromsning däremot.

Jag kör på Michelin Pilot sport R-däck, samt Nitto 555R Extreme. Kanon däck!

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Låt oss säga att jag börjar med nya fjädrar, dämpare och bussningar, vilket verkar vara den naturliga början.

Men steg 2. Vad gör mest nytta, att gå mot Panhard stag och brace, G-trac brace, bärarmar, LCA (vad är LCA?) som EricC, vars bil verkar mycket kompetent.

Eller köpa färdigt kit med krängningshämmare fram och bak och strut tower brace vilket många kit verkar innehålla.

Vet inte vad Panhard stag och brace, G-trac brace, bärarmar och LCA kostar så det är kanske en prisfråga, eller så är det två olika vägar att välja beroende på hur bilen ska användas??

Link to comment
Share on other sites

LCA är "Lower Control Arms", alltså de nedre armar som håller bakaxeln på plats.

Vad som gällt därefter om jag varit ute efter det du vill hade varit bromsar.

Tyvärr kan jag S197 för dåligt för att veta dess svagare punkter, men det kan garanterat ErikC berätta mer om eftersom han har en som projektbil, men att köra ett komplett kit från en beprövad leverantör brukar vara ett säkert kort för att få det så bra som möjligt.

Steeda, Saleen, Maximum Motorsports, Ford Racing (katalog för nedladdning på http://www.fordracingparts.com/download/catalogs.asp) har säkert alla ett väl fungerade paket att erbjuda.

Är du händig så kan du ju försöka kopiera en del lösningar som verkar vettiga....

Link to comment
Share on other sites

Tänkte som steg 1. lägga kanske 10-12.000:- förutom en sänkningssats som ju ska reducera "nose dive" och ge något bättre viktfördelning.

Detta är min vardagsbil, men jag gillar köra aktivt på kurviga vägar och då vill jag gärna känna tydligare var jag har bilen.

Jag vill få exaktare känsla i styrningen, bättre kurvgrepp och att bilen blir betydligt stadigare i högre farter.

Så jag vill börja med de förbättringar som kan tänkas ge störst skillnad för någon med min körstil. Aktiv körning men inte på bana.

Förstår att jag inte kan få allt för dessa pengar, men vad tycker ni jag ska starta med?

--------------------------------------------------------------------------------

OM DU BARA SÄNKER BILEN MED FJÄDRAR SÅ JOBBAR DINA GAMLA DÄMPARE I FEL LÄGE :o OM DÄMPARNA BARA JOBBAR I SITT TOPPLÄGE KAN DÄMPAREN I PRINICP KASTA DIG AV VÄGEN

Link to comment
Share on other sites

Låt oss säga att jag börjar med nya fjädrar, dämpare och bussningar, vilket verkar vara den naturliga början.

Men steg 2. Vad gör mest nytta, att gå mot Panhard stag och brace, G-trac brace, bärarmar, LCA (vad är LCA?) som EricC, vars bil verkar mycket kompetent.

Eller köpa färdigt kit med krängningshämmare fram och bak och strut tower brace vilket många kit verkar innehålla.

Vet inte vad Panhard stag och brace, G-trac brace, bärarmar och LCA kostar så det är kanske en prisfråga, eller så är det två olika vägar att välja beroende på hur bilen ska användas??

Panhard bar and brace och LCA är till för att styva upp bakaxeln, och stabilisera den under acc och kurvtagning.

G-trac brace och fjäderbenstag är till för att styva upp framvagnen.

Och krängningshämmare säger sig självt vad det är!

Allt ovan gör stor skillnad utom fjäderbenstaget enligt mig, den är minst viktig då senaste generation Mustang är otroligt vridstyv jämfört med gamla! För att sammanfatta så är detta "steg 2" och man nu vill kalla det för det. Fortfarande en fullt komfortabel bil att köra till vardags, samt att kunna rasta den på både småvägar, motorvägar och på bana om man så vill.

G-trac och LCA kostar mer eller mindre inget alls, vi pratar en tusenlapp per del.

LCA är "Lower Control Arms", alltså de nedre armar som håller bakaxeln på plats.

Vad som gällt därefter om jag varit ute efter det du vill hade varit bromsar.

Tyvärr kan jag S197 för dåligt för att veta dess svagare punkter, men det kan garanterat ErikC berätta mer om eftersom han har en som projektbil, men att köra ett komplett kit från en beprövad leverantör brukar vara ett säkert kort för att få det så bra som möjligt.

Steeda, Saleen, Maximum Motorsports, Ford Racing (katalog för nedladdning på http://www.fordracingparts.com/download/catalogs.asp) har säkert alla ett väl fungerade paket att erbjuda.

Är du händig så kan du ju försöka kopiera en del lösningar som verkar vettiga....

Bromsar är onekligen en bra punkt att uppdatera på mussen. Ska man inte köra bana så kan jag rekommendera följande:

Stålomspunna slangar

Dot-4 vätska

Hårdare belägg

Detta kommer göra underverk för känslan och prestanda, sen finns det klart bättre grejor! Man kan byta skivor för ett par lappar, eller som jag byta till GT500ans Brembo big brake kit för 7000sek. 8)

För övrigt så är Maximum Motorsports det absolut bästa inom chassiväg när det ska svängas.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för alla tips och information angående detta ämne. Väldigt intressant! Ska nu försöka applicera detta och förhoppningsvis få en helt annan körupplevelse till våren.

Om någon har ännu mer tips eller kunskap att dela med sig av när det gäller förbättrad väghållning, är åtminstone jag intresserad att lära mig mer.

Link to comment
Share on other sites

Lyssna på ErickC,

Jag har sett den bilen i sommar - och den är "sjukt" stabil. :o

Så nåt kan dom - de där grabbarna på No Fear.... :)

Skriver inte detta för att göra reklam utan för att jag sett bilen "in action" :shock: å skulle utan att blinka att skaffa samma grejer. (om jag hade pengar å en 05:a)

Föraren har en viss betydelse åsså - fast han är väl gratis... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ett kitt bestående av nya fjädrar och Tokico D-spec dock dyrt men ruskigt bra.

uppgraderade styr och spindelleder, sen nya krängningshämmare och dom bakre nedre länkarmarna är ju en bra start.

man kan kostar på sin mustang ett par tusenlappar eller flera hundratusen kronor, det som är skoj med mustangen är ju att det har lämnats stora utrymmen för att kunna uppgradera den.

En BMW M3 är ju en fantastisk bil, men uppgradera på den kostar flis, en mustang blir med ganska små medel en lika bra banbil.

Det har ju ErikC verkligen bevisat med sin bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Själv har jag H/R Coil-overs och krängningshämmare, och givetvis Brembo GT500 bromsar.

Men den största skillnaden för greppet till bakhjulen var LCA Relocations brackets och LCA, skillnaden i grepp var otroligt! Kör på BMR och kan starkt rekommedera dem, men även CHE gör bra grejer! Se bara till att svetsa dem!

Fram måste jag nog säga M&M Caster & Camber Plates...

Sen finns annat kul... just nu har jag i beställning följande:

555-2525 - Steeda Watt's Linkage

555-5716 - Steeda Steel Strut Tower Brace - V8

555-8108 - Steeda X5 Ball Joint Kit - Set of 2 - '05-'06

555-8116, Control Arm Relocation Kit

där jag räknar med att Watt's Linkage kommer att lösa det mesta och se till att jag får ordentligt med grepp!

:D

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har testat luftfjädring? Själv är jag lite sugen på detta då det enkelt går att ställa höjden, men hur blir bilen att åka med om man jämför med orginal?
Låter franskt, huga...........Ja jag vet jag hatar både SAAB o franska bilar.......
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har testat luftfjädring? Själv är jag lite sugen på detta då det enkelt går att ställa höjden, men hur blir bilen att åka med om man jämför med orginal?
Låter franskt, huga...........Ja jag vet jag hatar både SAAB o franska bilar.......

Gunghästar ska man nog akta sig för......, men det jag tittat på verkar helamerikanskt..... se själva på http://www.ridetech.com/

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har testat luftfjädring? Själv är jag lite sugen på detta då det enkelt går att ställa höjden, men hur blir bilen att åka med om man jämför med orginal?
Låter franskt, huga...........Ja jag vet jag hatar både SAAB o franska bilar.......

Fransoser har hydraulfjädring... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...