November 11, 200321 yr comment_2897 hej!Jag har ett litet problem. Jag var lite av en nybörjare på mustang o och motorer kan man säga när jag bestämmde mig för att renovera min motor. Jag glömde märka upp var vissa elsladdar och andra saker ska sitta. Jag har fått ihop det mesta nu. Men den här saken är jag inte riktigt säker på var den ska sitta. Jag tror att det är ett motstånd som ska sitta på motorn men var ska det kopplas mellan? Ska snart äntligen starta upp bilen efter ett års reperationer av motorn och en ny lacka av bilen. Hoppas på att bli klar tills man har skaffat körkortet så att man kan ut på nästa års träffar. (hoppas att bilden fungerar).mike
November 12, 200321 yr comment_2898 Hej.Ser ut som ett förkopplingsmotstånd som sitter på tändspolen.
November 12, 200321 yr Author comment_2899 Vet någon vart det ska kopplas mellan. Vad har motståndet för betydelse?mike
March 14, 200421 yr comment_4730 Hoho alltid lika kul när man får massa konstiga saker över efter en renovering haha Då kan man ju börja diskutera renovering
March 14, 200421 yr comment_4733 Hej!På pluskabeln mellan tändningslås och tändspole kan det sitta ett förkopplingsmotstånd med fast resistens. När man kör runt med startmotorn är tändspolen kopplad direkt till batteriet via startmotorn. Men så fort startmotorn stannar matas tändspolen genom motståndet. Detta motstånd är oftast monterat bredvid tändspolen. Förkopplingsmotståndet kan också vara av termistortyp. Då är resistensen låg vid låga temperaturer. När temperaturen ökar så ökar också motståndet. Under startförloppet är motståndet lågt vilket ger en hög primärström. Vid kontinuerlig gång kommer strömflödet att höja temperaturen och därmed också motståndets resistens.Det används för att underlätta start samtidigt som det skyddar tändsystemet mot för hög ström och ökar livslängden på det.
March 14, 200421 yr Author comment_4735 tack så mycket nu ska ja nog kunna få dit det på rätt platsmike
March 14, 200421 yr comment_4736 Hej.Om original elsystem är orört och inte kablar är utbyttaså är motståndet inbyggt i originalkabel från tändningslås.Ytterligare en annledning till att motståndet annvänds äratt brytarspetsarna skall klara sig från att inte bli sönderbrändadirekt. :wink:
March 14, 200421 yr Author comment_4744 Tror inte mitt är orginal det är alla möjliga färger på sladdarna. Blir lite jobbigt att sätta ihop nu när man har glömt var allt ska sitta.
March 14, 200421 yr comment_4746 Hej.Du behöver inte vara orolig när det gäller ELi USA Järn, dom har ett mycket simpelt systemoch inga konstigheter.Det mesta brukar lösa sig om man startar på rättställe.Börja med kupén sedan tar du bak änden efter dettaså tar du alla lampor fram och sist motorum. :wink:
March 14, 200421 yr comment_4747 Så här är fungerar det i grunden. "Rb" är förkopplingsmotståndet. Kanske hjälper något...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.