mikeo cmc 748 November 11, 2003 Report November 11, 2003 hej!Jag har ett litet problem. Jag var lite av en nybörjare på mustang o och motorer kan man säga när jag bestämmde mig för att renovera min motor. Jag glömde märka upp var vissa elsladdar och andra saker ska sitta. Jag har fått ihop det mesta nu. Men den här saken är jag inte riktigt säker på var den ska sitta. Jag tror att det är ett motstånd som ska sitta på motorn men var ska det kopplas mellan? Ska snart äntligen starta upp bilen efter ett års reperationer av motorn och en ny lacka av bilen. Hoppas på att bli klar tills man har skaffat körkortet så att man kan ut på nästa års träffar. (hoppas att bilden fungerar).mike Citera
jorsei November 12, 2003 Report November 12, 2003 Hej.Ser ut som ett förkopplingsmotstånd som sitter på tändspolen. Citera
mikeo cmc 748 November 12, 2003 Author Report November 12, 2003 Vet någon vart det ska kopplas mellan. Vad har motståndet för betydelse?mike Citera
sniffer March 14, 2004 Report March 14, 2004 Hoho alltid lika kul när man får massa konstiga saker över efter en renovering haha Då kan man ju börja diskutera renovering Citera
ht67 cmc 1502 March 14, 2004 Report March 14, 2004 Hej!På pluskabeln mellan tändningslås och tändspole kan det sitta ett förkopplingsmotstånd med fast resistens. När man kör runt med startmotorn är tändspolen kopplad direkt till batteriet via startmotorn. Men så fort startmotorn stannar matas tändspolen genom motståndet. Detta motstånd är oftast monterat bredvid tändspolen. Förkopplingsmotståndet kan också vara av termistortyp. Då är resistensen låg vid låga temperaturer. När temperaturen ökar så ökar också motståndet. Under startförloppet är motståndet lågt vilket ger en hög primärström. Vid kontinuerlig gång kommer strömflödet att höja temperaturen och därmed också motståndets resistens.Det används för att underlätta start samtidigt som det skyddar tändsystemet mot för hög ström och ökar livslängden på det. Citera
mikeo cmc 748 March 14, 2004 Author Report March 14, 2004 tack så mycket nu ska ja nog kunna få dit det på rätt platsmike Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 14, 2004 Report March 14, 2004 Hej.Om original elsystem är orört och inte kablar är utbyttaså är motståndet inbyggt i originalkabel från tändningslås.Ytterligare en annledning till att motståndet annvänds äratt brytarspetsarna skall klara sig från att inte bli sönderbrändadirekt. :wink: Citera
mikeo cmc 748 March 14, 2004 Author Report March 14, 2004 Tror inte mitt är orginal det är alla möjliga färger på sladdarna. Blir lite jobbigt att sätta ihop nu när man har glömt var allt ska sitta. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 14, 2004 Report March 14, 2004 Hej.Du behöver inte vara orolig när det gäller ELi USA Järn, dom har ett mycket simpelt systemoch inga konstigheter.Det mesta brukar lösa sig om man startar på rättställe.Börja med kupén sedan tar du bak änden efter dettaså tar du alla lampor fram och sist motorum. :wink: Citera
ht67 cmc 1502 March 14, 2004 Report March 14, 2004 Så här är fungerar det i grunden. "Rb" är förkopplingsmotståndet. Kanske hjälper något... Citera
Recommended Posts